Let op: Startpagina GoeieVraag geeft geen medisch advies. De antwoorden en reacties zijn geen vervanging voor een consultatie bij een arts. Raadpleeg bij gezondheidsklachten daarom altijd een arts.

Ik heb de laatste tijd wat depressieve klachten. Wat zou ik kunnen ondernemen om me beter te voelen? (waarbij geld nauwelijks nodig is)

Weet jij het antwoord?

/2500

Een mens is een sociaal dier en daar is niks mis mee, maar de sociale druk kan soms groot zijn. Sinds mensenheugenis willen ouders al dat hun kinderen het beter doen dan zijzelf, maar kinderen zijn per definitie gemiddeld niet veel beter. Daarnaast legt de omgeving vaak allerlei eisen aan mensen op. Als je daaraan wordt blootgesteld kan je er gemakkelijk van overtuigd raken dat het voldoen aan die eisen iets is wat je zelf wilt. Als je dat eigenlijk niet in je hebt kun je in conflict met jezelf raken en daar word je dan depressief van omdat het heel moeilijk is te zien waar de grens ligt van wat je diep van binnen wilt en kunt en waar je naartoe bent gemanipuleerd. Ik wens je veel wijsheid toe.

Je hebt allesinds nood aan verse lucht, en tijd nodig om even alleen te zijn(als je niet alleen moest zijn) Dan kan je beter nadenken. Als je aan het werken bent, verzet je je zinnen, ik zou bijvoorbeeld, beginnen met alle dagen een uurtje te wandelen, eventueel gaan zwemmen, fietsen, naar de markt gaan.......bezig zijn, bezig blijven. Bezigheidstherapie volgen. Maar anderzijds zou je misschien met iemand er kunnen over praten, iemand die je steunt. Want een depressie kan van tijd terug komen. Ik hoop het voor jou van niet, natuurlijk! Het belangrijkste vind ik dat je erover moet kunnen praten. Iemand die je vertrouwd. Ontloop jou depressieve klachten niet, zoek de oorzaak, en een oplossing daarvoor. Veel moed en succes toegewenst!

Het is reeds bewezen dat lichttherapie kan helpen. Lichttherapie met zichtbaar licht wordt steeds vaker gebruikt bij depressies. Ook wordt het gebruikt om het effect van een jetlag te verkorten. De onprettige gevoelens zouden te wijten zijn aan een verstoord dag-nachtritme. Door lichttherapie zou de biologische klok weer worden gelijkgezet, zodat op het juiste tijdstip de juiste hormonen weer worden aangemaakt. Hiervan zijn in de praktijk wel successen geclaimd, zelfs als alleen een deel van de huid werd belicht. Het mechanisme blijft onzeker. De zon is gratis :-)

depressiviteit kan ontstaan omdat er een stofje mist in je hersenen op te lossen door :dat uit te zoeken met je huisarts. maar meestal komt het door dat je in een situatie zit die niet bij jou past. zit je in een relatie die al een hele poos niet meer aan je vroegere verwachtingen voldoet? heb je eigenlijk wel de baan die bij je past of ga je met tegenzin naar je werk? zijn je kinderen heel vervelend en heb je dat maar geaccepteerd? doe je vaak dingen die energie opzuigen en niet zo vaak dingen die energie geven? heb je mensen waar je je ei kwijt kunt? eigenlijk zou je eens moet opschrijven wat je wilt met je leven, wat je wensen zijn, en welke verwachtingen niet voldoen. wat past er bij jou, maar doe je heel anders? je kunt als mens veel inleveren, en compromissen sluiten. maar als dat te veel gebeurt, erken je jezelf niet, en krijgt jou persoon daar last van. als je dit in kaart hebt wijst zich de oplossing vanzelf, je hebt er moed voor nodig, maar het levert wel iets op. je hoort wel vaker dat mensen het roer 180 graden draaien, omdat het anders moet! natuurlijk kun je je klachten bestrijden met buitenlucht, sport etc.etc. maar ik denk dat de beste oplossing is: het achterhalen van de oorzaak. succes en wijsheid gewenst!!

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100