Hoe krijg je soort van stemmen, of nare gedachten uit je hoofd?

Ik heb als 2 jaar last van beelden of gedachten. Die 'zeggen' bijvoorbeeld:
Als je dit nu niet aanraakt, gaat een van je dieren dood.
Ik word er gek van, en ik blijf er aan vast zitten omdat 2 jaar geleden mijn cavia is overleden, en (ja het klinkt super raar) toen zeiden mn 'stemmen', je moet nu die knuffel aanraken anders gaat er iemand dood. Dit deed ik niet. En jawel, de volgende dag lag mn cavia overleden in zijn hok. 1 jaar later zei die soort van stem (het niet echt iemand die wat je je hoofd zegt ofzo) tegen mij hetzelfde, wéér deed ik het niet. Toen was mn konijn dood. Het kan ook toeval zijn maar ik wil dat dit niet nog een keer gebeurt en dat ik met zo'n schuldgevoel blijf zitten van: had ik het maar gedaan enz enz. Maar ik du nu alles en mn hele hoofd zit vol met wat ik móét, en ik moet alles 4 x aanraken, soms denk ik echt dat ik een autist ben ofzo. Hoe moet ik dit afleren? Ik durf het echt niet om alles 1 x aan te raken of niet te doen, ik ben namelijk bang dat er weer iemand dood gaat.
Het is een raar verhaal..
Kan iemand mij helpen?
Groetjes!

Toegevoegd na 1 uur:
Ik wil namelijk niet weer met een schuldgevoel zitten als er een dier of mens dood gaat, vandaar kan ik dit niet van me afzetten.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Psyche
2.2K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ga naar een psycholoog/psychiater, deze kunnen een officiële diagnose stellen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dankjulliewel voor de goeie reacties!
Ik ga er zeker wat aan doen.
Kristal
11 jaar geleden
Hier moet je niet alleen mee blijven rondlopen lieve Hoiikbencool. Dat is echt te zwaar. Ik ga ervan uit dat je verder helemaal in orde bent (cool ;-) ) maar dat je met deze dwangmatige klachten echt naar de huisarts moet. Die zal je naar de juiste hulpverlener kunnen verwijzen.
Sterkte hoor, het is ellendig almaar in angst en schuld te leven, ik hoop dat het binnenkort beter met je gaat :-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb geen advies behalve naar de huisarts gaan, maar dat is al gegeven. Ik wou je gewoon even sterkte wensen. Bij deze!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klinkt als een dwangneurose, maar ik ben geen arts. Snel langs de huisarts en succes ermee. Hoe sneller hoe beter, want hoe langer je het uitstelt, hoe erger het kan worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Niemand op GV kan je een oplossing geven. De 1e stap heb je al gezet; door zelf op zoek te gaan naar hulp. Wat je precies hebt (een dwangneurose of wat dan ook), kan alleen een psychiater vast stellen. Mijn advies: maak een afspraak bij de huisarts. Misschien kunnen je ouders mee, of een vriend / vriendin?
De huisarts kan je naar een geschikte plek doorverwijzen, dit wisselt per persoon.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor de goeie reacties en antwoorden !

Het beste antwoord

Het klinkt alsof je een OCD hebt (obsessief Compulsieve Stoornis).
Daarvoor kan je goed behandeld worden door klinisch psychologen en ev bijstand van een psychiater (medicatie)
Je kunt hulp zoeken bij een RIAGG, helaas hebben die lange wachtlijsten.
Of bij vrijgevestigde Klinisch Psychologen.
Die zullen je in ieder geval verder helpen en worden ook vergoed door de verzekering.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, zelf dacht ik ook al dat het dwangmatig is. Ik ben verder gewoon oké hoor, alleen soms in mn hoofd niet.. :(
Dankjewel!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb even gegoogled op OCD, en ik herken me er zelf best wel in.

Andere antwoorden (6)

U bent duidelijk psychotisch en u doet dwangmatige handelingen ,in dergelijk geval kan enkel een psychiater u echt helpen en zal u medicatie nodig hebben.
fremar
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, zelf dacht ik ook al dat het dwangmatig is. Ik ben verder gewoon oké hoor, alleen soms in mn hoofd niet.. :(
Bedankt!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Is dit echt te beschouwen als een psychose??
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een bijzondere diagnose op afstand?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ja dat vond ik ook al knap ..... het lijkt mij niet direct een psychose hoor! OCD idd .... zoals al eerder werd gezegd door iemand.
wat mij betreft een minnetje. En ik raad je aan om voortaan wat voorzichtiger te zijn met dit soort uitspraken .... vind het nogal wat!
Hiermee moet je UITERST voorzichtig zijn .... deze diagnose mag je niet zomaar stellen .... daarbij heeft deze vraagsteller het NIET over échte stemmen!!! Maar over gedachtenstemmen!!! dat is iets totaal anders.
Dán zou ik er iets anders over denken .... maar dan nog steeds vind ik dat je het té cru zegt. Of het nu waar is of niet.
(ik denk overigens dat het NIET waar is wat je zegt!!!)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Geen psychose hoor.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oei, slecht antwoord! Helaas ook een min van mij.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Pfff, psychotisch is echt heel wat anders, gelukkig...
Helemaal niet raar hoor, je bent hierin niet de enige, dus houd het niet voor jezelf. Je kunt hier hulp bij krijgen en dat zou ik echt doen als ik jou was, niet meer blijven lopen, je piekert je suf en misschien wordt het dan alleen maar erger. Niets is raar of stom, geef jezelf dat cadeautje om er aan te werken. toitoi
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit is nou typisch iets waar je mee naar je huisarts kunt. Die is er echt niet alleen voor als er iets met je lijf niet helemaal lekker gaat, maar ook als er tussen je oren iets spaak loopt. Je bent nogal obsessief bezig met de relatie tussen aanraken en de liefde voor je dieren. Dat kan een teken zijn van een (beginnende) OCD.

Als je er op tijd aandacht aan besteed en hulp zoekt, kom je er ook sneller weer van af. De huisarts kan met jou samen kijken waar je de hulp kunt vinden die je nodig hebt.

Trouwens: dit heeft niets te maken met autisme. Er zijn wel autisten die ook OCD hebben, maar het zijn twee aparte problemen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk dat je van die vervelende stemmen en gedachten kan afkomen door middel van medicatie: bijvoorbeeld sipralexa of Zipralex, alleszins een neurolepticum: ga van de eerste keer naar een specialist, niet prullen bij een huisdokter, ga naar een specialist= psychiater. Héél véél mensen ervaren wat jij ervaart, medicatie hielp mij enorm
Succes
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Luister vooral niet naar die stemmen! Ga z.s.m. naar de huisarts en leg de situatie uit.

Dat je iets moet aanraken is totaal niet erg, ik ken meerdere mensen die dat hebben. Die moeten de deurknop aanraken anders haalt die iets niet. Maar het blijft vervelend en je kunt dit afleren door eraan te werken.

Mijn theorie:
Waarschijnlijk waren je dieren al oud en stonden ze al op het punt van overlijden. Onbewust kun jij dit al geweten hebben en dat je vandaar dit soort illusies creëert.

Beterschap!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik weet niet hoe oud je bent, denk dat veel jonge mensen dit wel eens heeft gehad. Ja zelfs ik, dan dacht ik als ik dit niet doet dan gebeurd er dat en moest ik van mijzelf iets doen. Dit gaat gelukkig weer over. Gaat het hele extreme wending nemen en jij voelt je er ongelukkig door, kun je ermee naar de huisarts.
Ik moest even denken aan het liedje van kinderen voor kinderen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ben 14 :)
Ja ik ook! Haha, die van met een been op de stoep enz