Kan je door lang genoeg te denken dat je ergens pijn hebt daar ook daadwerkelijk pijn voelen?

Dus door jezelf ervan te overtuigen dat je ergens op je lichaam pijn hebt. Ga je dan op den duur pijn voelen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche
16.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hahaha. Hoe kom je toch op die vragen :p
Ik denk wel dat het kan, maar weet het niet zeker en ga het niet opzoeken, want dan zit ik hier morgen nog ;) Goeie vraag! +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha, ja geen idee. Je kan je voorstellen, aangezien ik over veel dingen net zo moeilijk denk, dat ik mezelf nogal vaak hoofdpijn bezorg :p
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Uiteraard kan dat, kijk om je heen in het dagelijkse leven. Sommige mensen hebben altijd wel wat, dat kan natuurlijk nooit. Vaak zijn ze onzeker of hebben aandacht nodig. Andersom kan het ook. Je kan jezelf bv. wijsmaken niet in je lichaam te zitten (vorm van dissociatie). Deze mensen voel vaak minder of zelfs niets.

Het beste antwoord

Ja hoor. Als je in jezelf geloofd is dat zeker mogelijk.

Toegevoegd na 6 minuten:
Het maakt in weze niet uit wie het zegt, zolang je het maar wilt geloven.

Het maakt dus niet uit of jouw dokter tegen je zegt, dat je volgende week ergens last van gaat krijgen, of dat je dat tegen jezelf zegt.
Als je in die mededeling van jouw dokter of jezelf wil en kan geloven, is de kans levensgroot aanwezig dat je inderdaad op genoemde plek, pijn zult ervaren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar lichamelijke pijn duikt toch pas op als de zenuwen een prikkel, vanuit de pijnlijke plek, aan de hersenen afgeven? Wat nou als die plek lichamelijk niks mankeert, kan je je zenuwen dan zo "manipuleren" dat ze toch een prikkel aan je hersenen afgeven dat daar pijn is?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet noodzakelijkerwijs. Onderschat niet de kracht van je hersenen!! Als ik jou zeg, dat jij volgende week zaterdagavond om 20:00 precies, last van je rechterknie zult hebben, en jij geloofd dat en denkt daar de hele week over na, is de kans echt heel groot dat jij dan last van je knie zult ervaren, hoewel er medisch gezien met die knie niets aan de hand hoeft te zijn...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Machiaveli: Je vraag is of je ook daadwerkelijk pijn kunt gaan voelen, niet of er een zenuwprikkel vanaf het bewuste lichaamsdeel naar de hersenen gaat. Er gaan natuurlijk geen zenuwprikkels naar de hersenen als de zenuwen niet geprikkeld worden. Maar, zoals Conan zegt, onderschat de kracht van je hersenen niet! Als jij je goed genoeg concentreert en het lang genoeg volhoudt, kun je je eigen hersenen voor de gek houden en kun je daadwerkelijk iets gaan voelen. Dat kan ook met andere dingen dan pijn. Omgekeerd kan ook, daadwerkelijke pijn wegdenken, zodat je niets voelt, terwijl de zenuwprikkel er juist wel is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, in dat geval boots je dus als het ware na wat normaal gesproken een zenuwprikkel met je hersenen zou doen als er echt pijn zou zijn, niet waar? En dus ook omgekeerd, hetgeen wat een zenuwprikkel met je brein doet bij pijn wegdenken. Dus je kopieert of wist juist de "gegevens" in je brein die gerelateerd worden aan pijn. Is dat ongeveer wat jullie bedoelen, of zeg ik nou iets heel geks?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zoiets ja.

Andere antwoorden (4)

Het meeste zit tussen de oren dus kan je je zelf ook vanalles wijs maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja dat kan zeker.
Doe je dit vaak en beeld je je in dat je een ziekte hebt noemt men dit hypochondry.
De nieuwste vorm is cyberchondry, zoals de naam al doet vermoeden is het het bij elkaar zoeken van diagnose ed op internet en dan de conclusie trekken.
Maar ook bij medische studenten komt het inbeelden van ziektes of kwalen voor, als je er veel over weet, herken je ook vanalles en als je daar dan gelijk conclusie uit trekt, kan je dus ook denken dat je het daadwerkelijk hebt.
Dus je kan je pijn inbeelden, maar nog veel meer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het kan inderdaad: wetenschappers hebben uitgevonden dat als je een nephand met doek eroverheen tot over je schouder, precies zo positioneert als je andere twee handen, met tussen de nephand en je andere hand een tussenschot.. en diegene tegenover je aait je hand én nephand met een kwastje, je gaat denken dat die nephand ook geaait wordt. Als er vervolgens een tik op die nephand gegeven wordt, dan denk je en ervaar je ook die pijn te voelen.

Dus ja, dat kan. Zie filmpje op 31:46
http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1244943
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Onze psyche heeft een behoorlijke invloed op de mate waarin wij pijn voelen en ervaren.

Het bekende placebo effect laat zien dat in veel gevallen de psyche zelfs een beslissende invloed kan uitoefenen op de pijnbeleving.

Andersom kan ook, denk maar eens aan situaties dat je pijn voelde en plotseling door afleiding de pijn tijdelijk 'vergat'.

Meer over psyche en pijn op:
http://www.abc-van-meditatie.nl/gezondheid/pijn1.asp