Hoe verbeter ik mijn belgedrag?

Ik vind het moeilijk om vrienden te bellen. Ook opnemen als iemand mij belt vind ik moeilijk. Ik heb hier echt veel last van... Wat kan ik doen? Het heeft iets te maken met onzekerheid/willen afsluiten v.d buitenwereld en angst.
B.v.d!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche

Antwoorden (9)

Ik herken dit wel hoor. Ik ben ook geen beller.
Als alternatief zou je kunnen mailen, krabbelen etc.
Maar als je toch wilt bellen, zou je van te voren alvast kunnen opschrijven op een briefje wat je wilt gaan zeggen en van welke redenen je absoluut niet wilt afwijken.
Wanneer je ergens niet meteen antwoord op weet, zeggen dat je er over nadenkt en erop terugkomt, als je bv bang bent om overdonderd te raken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien geen werkbare tip in jouw situatie, maar wat mij geweldig heeft geholpen, is gaan werken in een callcenter. Je werkt met een script waar je houvast aan hebt, en al doende wen je aan telefoneren en wordt het in je privésituatie ook (veel) makkelijker.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je al bel angst hebt dan lijkt mij bellen in een callcenter juist geen optie. Dan vliegt het haar helemaal aan. Als je daarna thuis komt ben je juist blij dat je die telefoon niet verplicht hoeft op te nemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed lezen wat er staat: in mijn geval werkte dit juist heel goed. Ik vond het doodeng in het begin maar zoals beschreven heeft het mijn probleem opgelost - ook thuis.
-Gedrag verander je door te eerst gaan observeren. Wat doe je precies, wanneer doe je dat precies en het meeste belangrijke is waarom doe je dat, waar komt het vandaan?
Heb je antwoord op al deze vragen, dan kan je voor jezelf kiezen of je dit wilt blijven doen of niet.
In jou geval heeft het 'iets' te maken met onzekerheid, angst. Maar dit moet je dus precies onderzoeken eerst. Wat voel je wanneer je wordt gebeld? Ga niet weg van die angst, maar kruip erin, want je wilt precies weten welke angst het is en waar die vandaan komt. Daar kan je alleen maar achterkomen als je ook kijkt naar die angst, als je dus ook 'durft' te kijken naar die angst.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gewoon een paar keer met je beste vriend/vriendin bellen die zal het huis wel snappen en over het algemeen kan je daar toch niet heel veel fouts tegen zeggen. Succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klinkt misschien stom, maar gewoon meer bellen en niet zoveel smsen.

Als je iemand op belt schijf eerst even de punten op waarom je belt, zodat je niets vergeet en een beetje een rode draad hebt.

succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je :-)
Je weet dus al, wat de redenen zijn: onzekerheid/willen afsluiten v.d buitenwereld en angst. Dat is al een heel goed begin!
Om het wat eenvoudiger te maken: onzekerheid komt voort uit angst en het willen afsluiten van de buitenwereld ook.
Dus conclusie: het is angst.

Dan is de volgende stap: onderzoeken waar die angst vandaan komt. Waarom ben je bang, welke ervaringen hebben ervoor gezorgd, dat je specifiek angst hebt voor bellen en nakijken voor jezelf, of die angst ook reëel is.

Volgende stap: je angst onder ogen zien en jezelf uitdagen om ermee aan de gang te gaan.
Bijvoorbeeld met iemand die je vertrouwt afspreken: ik heb deze angst en die wil ik onder controle gaan krijgen. Met die persoon (of personen) kan je gaan oefenen in zowel zelf bellen als gebeld worden.
Jij bepaalt zelf wat je het eerste wilt aanpakken, wat je het minst angst geeft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb het soms ook wel. Dan gaat er van alles door mij heen als de telefoon overgaat. Wie is dat, wat is er aan de hand? Ook als ik bel ben ik bang dat ik stoor. Maar ik heb dat grotendeels overwonnen door gewoon te bellen.
Door het te doen (en steeds vaker te doen) merk je dat het reuze meevalt. Je moet even over een drempel heen die je zelf hoger maakt door het enger te maken dan het eigenlijk is. Oefen eens met bellen naar mensen waar je geen of minder moeite mee hebt om naar toe te bellen. Bouw dit langzaam op. Maar forceer het niet. Het is niets om je voor te schamen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb dit probleem ook, wat ik doe is zelf nooit bellen, als ik een vraag heb doe ik dat in bericht, tenzij het voor een bestelling of zo is, dan laat ik dat over aan mijn pa :p, als ze zelf bellen, vraag ik gewoon waaraan ik hun telefoontje te danken heb. ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Telefoonangst. Komt meer voor dan je denkt. Ook ik ben zo’n "patient". De telefoon beantwoorden vind ik geen groot probleem, maar zelf bellen…! Pffff. Ik kan een noodzakelijk telefoontje dagen, soms weken uitstellen, en dan moet het maar eens. En als ik het gedaan heb denk ik: "was dat nou alles?" En dan begrijp ik mezelf niet.
Je kunt het verbeteren. Mijn man moedigt mij aan, nee, beter, jaagt me op, commandeert me om te bellen als ik te lang uitstel. Hij geeft mij de telefoon en zegt: NU BELLEN!
Telefoneren is niet van levensbelang, maar vaak wel handig, en soms noodzakelijk. Zeker in noodgevallen.
Begin om met een goede vriend, je moeder of broer of zus af te spreken dat ze jouw bellen op een bepaalde tijd. Neem dan ook de telefoon op! Vraag evt. aan iemand anders om op die tijd bij jou te zijn om er op toe te zien dat je ook daadwerkelijk opneemt. Houdt het gesprek kort. Bel dan degene terug.
Doe dit een paar dagen later met iemand anders. Enz.
De volgende stap is het bellen van een bedrijf, om bijv informatie te vragen. Laat er iemand bij zijn als steuntje.
Doe dit regelmatig.
Mij heeft het geholpen. Ik bel nu een stuk gemakkelijk, (al stel ik vaak nog wel uit hoor!).
Succes!