Kan je werkgever therapie tot therapie dwingen?

Ik loop al enige tijd in de ziektewet met een burnout/depressie. Helaas zijn de wachttijden voor therapie lang. Met mijn werkgever en de bedrijfsarts is afgesproken dat er wellicht vanuit de werkgever wachttijd bemiddeling of snellere hulp gezocht kon worden. Verder was de afspraak dat als mijn huidige therapie zou starten dit niet meer van belang zou zijn omdat ik dan in dagtherapie zou gaan. Mijn dagtherapie is gestart en toch verplicht mijn werkgever de door hem ingeschakelde hulp te aanvaarden, desnoods in het weekend. Moet ik hieraan meewerken?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Psyche
1.5K

Antwoorden (5)

Nee, je werkgever mag je niet dwingen om het op zijn manier te doen! Hij mag wel van je vragen er alles aan te doen om je herstel te bevorderen.

Als ik je toelichting lees, dan kom je je verantwoordelijkheid ook na.

Succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is eigenlijk helemaal niet de bedoeling dat een werkgever weet welke medische problemen je hebt. Als je er zelf mee akkoord gaat dat hij er van weet, is dat tot daaraan toe, maar hij mag die gegevens niet gebruiken om je tot een bepaalde therapie te dwingen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als die extra therapie een zinvolle aanvulling is waardoor je sneller herstelt (overleg dat met je arts(en)!) lijkt me dat je het graag moet aanvaarden. Hoe sneller je herstelt hoe beter toch?

En 'desnoods in het weekend'? Waarom eigenlijk niet?
Als ik in het ziekenhuis behandeld moet worden, hoort daar het weekend ook bij.

Bekijk het positief: je baas doet moeite om je snel weer gezond en aan het werk te krijgen. Natuurlijk is daar ook eigenbelang van hem bij, maar geef hem eens ongelijk?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heb jij enig idee hoe intens dagtherapie kan zijn? Dat zoiets automatisch al in het weekend doorwerkt? Mensen net een burnout hebben vaak veel verantwoordelijkheidsgevoel en die moet je van buiten af niet verder onder druk zetten dan ze bij zich zelf al doen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
C+ ieder heeft belang bij een spoedig herstel (in hoeverre dit haalbaar is bij een burnout) druk is voor iemand met een burn out idd funest (spreek uit ervaring helaas), maar het is ook het geval dat men snel het gevoel heeft dat er iemand druk uitoefend. (voor mij was een belletje van de werkgever zelf als een stressfactor destijds) verplichte hulpverlening is echt niet 1,2,3, op te leggen, maar als dit een net zo goede oplossing is dan de hulpverlening men voor op de wachtlijst staat lijkt mij dat er niets mis mee is en dat men initiatief kan tonen om deze aangeboden kans (niet verplicht dus) aan te nemen.
Ik zou als ik jou was het maar eens op je dagtherapie uitspreken dat je werkgever je nog andere hulp "opdringt". Ik denk dat je dan als antwoord krijgt dat het helemaal niet goed voor je is dat je verschillende therapieën tegelijkertijd krijgt.

Sterker nog, ik denk dat ze je laten kiezen welke therapie je wilt omdat ze jou anders niet verder behandelen.

Mensen met een burnout hebben vaak een groot verantwoordelijkheidsgevoel en een werkgever vindt dat erg prettig. Vandaar waarschijnlijk zijn druk op jou om je zo snel mogelijk weer op de been te hebben.

Leer van deze situatie!! Leer op een gezondere manier voor jezelf te zorgen, simpel omdat niemand anders dat ooit zo voor je kan doen zoals alleen jij dat zelf kan. Wees een vriendin voor jezelf ipv alleen voor anderen of je werkgever!!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een + voor dit antwoord dat alle partijen in hun waarde laat. Fijne dag nog!
Als werknemer ben je verplicht om actief aan je herstel te werken. Een bedrijfsarts of arbodienst kan soms bemiddelen voor behandelingen, zo worden orthopedische operaties nog wel eens in een privékliniek gedaan als een arbodienst bemiddelt voor een werknemer die hiermee sneller weer aan het werk kan, en betalen werkgevers soms gespecialiseerde revalidatieprogramma's voor hun zieke werknemers.

Jouw werkgever mag zich echter NIET bemoeien met je medische behandeling. De bedrijfsarts gaat in principe ook niet over de behandeling, maar die heeft wel weer als taak om in de gaten te houden dat jij zo snel mogelijk herstelt. Als je bijvoorbeeld zou kiezen voor een vage behandeling waarvan het resultaat nooit is bewezen terwijl er ook een uitgebreid bewezen werkzame behandeling bestaat, kan de bedrijfsarts hierin bijsturen. Hierbij gaat het er niet zozeer om dat jij de behandeling moet volgen die de bedrijfsarts aanraadt, maar wel dat de door jouw gekozen behandeling minimaal eenzelfde resultaat geeft.

Als de behandeling die via de bedrijfsarts is geregeld beter is of voor een sneller herstel kan zorgen, zou je bereid moeten zijn om deze behandeling te volgen. De vraag is alleen of het in het belang van jou en je herstel is om over te schakelen naar andere behandelaars als je eenmaal ergens bent begonnen. En als je huidige behandeling minstens zo goed is als die andere behandeling, heb jij het volste recht om daarmee door te gaan in plaats van die andere behandeling. Waarschijnlijk kun je niet beide behandelingen tegelijk volgen, meestal is dat verwarrend en niet bevorderlijk. Je kunt het overleggen; als het een heel ander type therapie is, zou het kunnen dat het wél tegelijk kan.

Hoe dan ook kun je dit het beste overleggen met je huidige behandelaars en met je bedrijfsarts. Het gaat erom dat een behandeling in JOUW belang moet zijn, en in belang van JOUW herstel. Dat is in principe hetzelfde belang als dat van je bedrijfsarts: jullie willen beiden dat jij zo snel mogelijk goed herstelt, dus daar moet je samen uit kunnen komen. Mocht dat om de één of andere reden niet lukken, vraag dan je huisarts eens om advies, en vraag je bedrijfsarts om te overleggen met je therapeuten en eventueel met je huisarts.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als dat het doel is van je werkgever, dan gaat hij buiten zijn boekje. Het wordt al genoemd hier, maar je werkgever mag niet eens weten waarom jij ziek bent. Dat bespreek je met de bedrijfsarts, en de bedrijfsarts mag in feite alleen tegen de werkgever zeggen dat je ziek bent, en een inschatting maken van wanneer je weer aan het werk zou kunnen. Als je zélf met je werkgever bespreekt wat er speelt dan mag dat, maar de bedrijfsarts mag dit niet. Zo'n reïntegratiebedrijf is eigenlijk een lastige speler hierin, want degene die jou daar begeleidt is waarschijnlijk geen arts, en het is nooit duidelijk wat die persoon nu mag weten en mag doorspelen. Feitelijk zou alles wat je daar bespreekt, ook binnen hun muren moeten blijven. Ik zou als ik jou was toch contact opnemen met de bedrijfsarts, de situatie voorleggen en om advies vragen. Het is mij niet geheel duidelijk hoe deze situatie ontstaan is en hoe de verhouding ligt van je werkgever met dat reïntegratiebedrijf, maar het lijkt mij dat er iets scheef loopt hier. Als je bang bent dat je werkgever zijn dreigement gaat uitvoeren en je loon stopzet (dat mag alleen al jij niet meewerkt aan je herstel of als je niet daadwerkelijk ziek bent, dus het is een hele zware maatregel) dan kun je natuurlijk ervoor kiezen om naar die psychiater te gaan en ook daar uit te leggen wat er speelt en dat je dus elders al in behandeling bent. Dring dan aan op overleg, waarschijnlijk regelen ze het dan onderling en schrijft bijvoorbeeld die tweede psychiater een briefje dat je al onder behandeling bent en dat het niet wenselijk is als zij zich daarin mengen. Maar beter lijkt het mij als je voorkomt dat je hier je energie aan verspilt, en de bedrijfsarts is echt de aangewezen persoon om hier advies in te geven. Niet alleen aan jou, maar ook aan je werkgever.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Succes, ik hoop echt dat je er uit kunt komen op deze manier. Nog een tip: met concrete vragen over wat je rechten zijn in een bepaalde situatie of hoe het juridisch in elkaar zit, kun je het juridisch loket bellen of daar langsgaan. Hun advies is gratis, en bedoeld om laagdrempelig juridisch advies te geven over ook dit soort kwesties. Kan heel fijn zijn als je even niet precies weet hoe iets wettechnisch in elkaar zit of wat je het beste kunt doen.