Hoe geraak ik af van psychotische gedachtes?

Ik heb dit al jaren en ik word er nu echt gek van. Wat zou er gebeuren als je dit deed en als je dat deed. Ik wil van die gedachtes af, weet iemand hoe? En psychotische gedachtes zijn voor mij hetzelfde als psycho thoughts. Mensen die het zelf ook hebben weten misschien zelf wel wat ik bedoel maar het is gewoon irritant geworden

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Psyche
1.2K
Ritsuka
7 jaar geleden
dit hoeft niet per se psychotisch te zijn hoor, iedereen heeft wel eens dergelijke vreemde gedachtenkronkels.
Maar als je er echt last van hebt kun je je laten doorverwijzen via huisarts

Antwoorden (3)

Allerlei gedachtes kunnen ontstaan in het menselijke brein. Ik vind het nogal ver gaan om je gedachtes zo maar psychotische gedachtes te noemen. Ik vermoed dat dit niet door een professional is vastgesteld.

De menselijke fantasie is een wonderlijk iets. Je kan je van alles voorstellen: zowel negatieve dingen als positieve dingen. Als je je regelmatig afvraagt: "Wat zou er gebeuren als ik…", dan kan je allerlei vreemde gedachtes in je hoofd brengen. Dit kunnen negatieve en positieve gedachtes zijn. Misschien heb je je ook wel eens voorgesteld hoe het zou zijn om bijvoorbeeld een relatie te hebben met je favoriete wereldberoemde zanger(es) of acteur/actrice. Dat is dan een positieve fantasie. Ik zou me niet te veel zorgen maken, wanneer je naast de negatieve fantasieën ook positieve fantasieën hebt.

Daar komt bij dat je volgens je profielpagina nog maar 17 jaar oud bent. Dan heb je onder meer door de puberteit allerlei gedachtes over wie je bent, wat je wil, hoe jij de wereld ziet en hoe je toekomst eruit kan zien. Ook rare, negatieve gedachtes horen daarbij. Dat is heel normaal.

Als je alleen maar negatieve dingen denkt, is het misschien wel tijd voor professionele hulp. Wil je die, ga dan naar je huisarts. Die kan je daarmee verder helpen.

Zie ook mijn antwoord op deze vraag http://www.startpagina.nl/v/wetenschap/psychologie/vraag/424415/destructieve-gedachten-vorm-fobie waarop dit antwoord is gebaseerd.
7 jaar geleden
Ik vind het woord "psychotisch" hier wel heel kort door de bocht ; op je zeventiende maakt je brein nog een enorme ontwikkeling door (echt fysiek), en daar kunnen allerlei vreemde verschijnselen bij horen die later gewoon weer over gaan. En dan nog, ik "betrap" mezelf nog steeds wel eens op zulke gedachten, positief EN negatief. Vooral als je een erg rijke fantasie hebt hoort dat er een beetje bij, en het is niet altijd een zegen. Maar ik heb wel geleerd dat de relatie tussen wat zich in mijn hoofd afspeelt en wat er in het echt gebeurt, weinig verband met elkaar houden ;-)

Zoals mijn voorganger al noemde lijken het vooral willekeurige "gedachten"/fantasietjes / dagdromen, die zowel positief als negatief kunnen zijn, en vermoedelijk let je daarbij vooral op de negatieve, of zijn dat degene die je storen en opvallen. Probeer voor jezelf eens na te gaan of je gedachten ook regelmatig op de loop gaan met pósitieve / leuke "wat-als"-gedachten.

Belangrijker echter dan de gedachte / fantasie zelf, is hoe jij ze ervaart. Hoort er ook een "drang" bij dingen uit te willen proberen ? Staan je gedachten je in de weg bij het normale dagelijks leven ? In dat geval is het toch verstandig er hulp bij te zoeken, in eerste instantie via de huisarts. Vermoedelijk kan iemand met verstand van zaken je een heel eind gerust stellen. Erover praten neemt vaak al veel van de spanning weg die dit soort ervaringen kunnen oproepen.

Verder is het bij alle soorten negatieve gedachten verstandig er niet te veel op te focussen, afleiding te zoeken, je er bewust van te zijn dat je ze hebt, ze ook MAG hebben, maar er niet te lang me "door moet gaan". Probeer er ook achter te komen welke activiteiten / belevingen de gedachten lijken te triggeren. Luister je naar bepaalde muziek bijvoorbeeld. Als je zulke "triggers" vind, doe je er goed aan ze te vermijden.

Ik zou me er nog niet te veel zorgen over maken, zeker niet op jou leeftijd, maar als je er echt hinder van hebt, doe je er toch goed aan er met een professional over te praten. Al is het maar om je gerust te stellen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Een psychose is een ernstige stoornis, waarvoor je acuut opgenomen zou moeten worden. Zo te lezen heb jij last van dwanggedachtes, dat is iets anders. Ik sluit me helemaal aan bij de vorige antwoorden, met een kleine aanvulling.
Bedenk wie de baas is over jou gedachten: dat ben je zelf. Zoek afleiding in iets positiefs - een hobby, iets creatiefs, leuke dingen doen. En onderschat de invloed niet van de muziek die je luistert, de films die je kijkt en de games die je speelt.
Je kunt ook proberen, elke keer als je jezelf betrapt op een negatieve gedachte, daar een positieve gedachte voor in de laats stellen. Bijvoorbeeld, na de gedachte: wat zou er gebeuren als ik een envelop met poep door de brievenbus van de buren zou gooien, kun je denken: wat zou er gebeuren als ik de buren een bos bloemen gaf.
Je kunt ook op zoek gaan naar een yogadocent die ook meditatie instructie geeft (dat doen ze lang niet allemaal)
succes ermee.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Antoni
7 jaar geleden
In aanvulling op je antwoord: misschien is het ook goed als de vraagstelster haar positieve gedachten opschrijft. Dan heeft ze "altijd" positieve gedachten en positieve herinneringen binnen handbereik, mocht ze die op bepaalde momenten als ze ze net hard nodig heeft, niet (meer) kunnen bedenken.