Ik heb héél kleine rode puntjes op mijn armen en gezicht die jeuken: ik twijfel of het van insekt ten is: kan het een bijwerking van Sipralexa zijn?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Psyche
6.9K
Ritsuka
10 jaar geleden
Ben je in de zon geweest? Het kan ook zonneallergie zijn
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Of een allergie, voor een bestandsdeel.
Ff dokter bellen.

Het beste antwoord

Eigenlijk zou je een foto moeten plaatsen; "rode puntjes" kan zo veel zijn. Met alleen de term "rode puntjes" kunnen we alle kanten op.

Sipralexa (escitalopram) geeft soms (dat wil zeggen bij 0,1-1% van de gebruikers jeuk en/ of huiduitslag. Hoe deze uitslag eruit ziet staat in het kompas niet verder beschreven, meestal gaat het dan echter om een allergische reactie en ziet er dus anders uit dan alleen rode puntjes. Maar zonder foto kan ik daar niet zeker van zijn.
Dit soort huiduitslag treedt ook meestal op in de eerste weken tot maanden van het gebruik van de sipralexa, maar ook op die regel zijn uitzonderingen.

Een andere bijwerking van de sipralexa, die ik toch zeker wil noemen, is een trombocytopenie. Dit betekent dat het aantal bloedplaatjes in het bloed erg laag worden. Dit kan een soort rode vlekjes geven op de huid. Dit noemen we petechiën. Meestal treden die op aan de (onder)benen, maar zoals je in de bron kunt zien kunnen ze zeker ook op armen en gezicht optreden.
Petechiën jeuken niet; dat jouw vlekjes wel jeuken spreekt dus (gelukkig) tegen petechiën, maar zoals gezegd kan ik daar zonder foto niet zeker van zijn.

Ik zou je aanraden om naar je huisarts te gaan. Deze kan vaak in een oogopslag zien wat er aan de hand is. De kans, dat het om petechiën gaat acht ik klein, maar als het er wel om gaat dan verdient dat wel aandacht van een arts.
Als het wel de "normale" huiduitslag van spiralexa is, dan moet je ook naar je huisarts omdat de spiralexa dan misschien gestopt zou moeten worden; dat kan je beter niet zelfstandig zonder begeleiding doen. Misschien heb je dan ook wel een vervangend middel nodig.
Als het niet van de spiralexa komt, dan moet je nog steeds naar de huisarts om te zien wat het dan wel is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Sipralexa heeft zelden als bijwerking, netelroos of huiduitslag, maar het komt dus voor. Ga terug naar je huisarts en vraag daar advies.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het kan ook heel goed gewoon zonne-allergie zijn .
Probeer even je armen in te smeren met zonnebrand-olie als je buiten loopt, als de jeuk na een paar dagen ophoud is het gewoon zonneallergie .
Heb ik ook vaak last van , heel vervelend, het jeukt erg , maar kan verder geen kwaad.
Je krijgt het door veel in de zon te lopen of te zitten of te fietsen , duizenden mensen hebben hier last van , het kan elk jaar terug komen , nu heb ik het niet, maar mijn man had er pas ook last van ineens, nooit gehad, nu ineens wel, hij heeft wat dagen zonnebrand-olie er op gesmeerd en voila, over en geen jeuk meer .
Het is het uit proberen waard , gaat het niet weg, laat dan de arts er even naar kijken.