Niet voor alles.
En niet voor iedereen.

EMDR wordt vaak toegepast om de vastgelopen verwerking van traumatische ervaringen weer op gang te helpen.

Er is veel onderzoek gedaan naar de effectiviteit van EMDR bij met name PTSS.
Uit systematische reviews blijkt dat de werkzaamheid van EMDR niet onomstotelijk vaststaat.

Dus:
Net als met zo veel therapieën kan je niet vantevoren vaststellen of het voor jou zal gaan werken of niet.

Maar een goede therapeut, ik bedoel een goede psycholoog, komt er door middel van gesprekken achter,
welke therapie voor jou het beste is.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
EMDR is een enigzins omstreden therapie. De huidige consensus is dat EMDR werkt, ook al begrijpen we niet *hoe* en *waarom* het werkt.

Het is echter geen wondermiddel. Het werkt dus wel, maar het werkt maar een beetje. CGT (cognitieve gedragstherapie) werkt in veel gevallen beter dan EMDR. Daar staat tegenover dat een EMDR-behandeling veel eenvoudiger en minder belastend is dan CGT.

Pas wel op, want nu EMDR langzaamaan populairder wordt, zie je - net als bij alle alternatieve methoden - dat zich veel beunhazen op deze markt begeven. Die kunnen meer schade toebrengen dan je denkt. Let er dus op dat jouw EMDR-therapeut een officiële, in Nederland erkende, opleiding heeft gevolgd, en dat hij/zij lid is van de Vereniging EMDR Nederland.

Zie onderstaande bron voor uitgebreidere informatie.
Cryofiel
13 jaar geleden
EMDR werkt en wordt steeds vaker gebruikt en vergoed door de zorgverzekeraar..
Echter EMDR werkt niet altijd en niet bij iedereen.
Vandaar dat een goede intake heel belangrijk is.
Klik op de 1e link voor uitleg over de kwaliteit van EMDR, 2e link geeft in 7 min een duidelijk beeld van EMDR. Bijkomend voordeel van EMDR is dat het vaak een kortdurende behandeling is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
EMDR is - evenals EFT - een therapeutische interventie. Zoals alle interventies werkt deze niet in alle gevallen en ook niet voor iedereen. En is de kwaliteit van de therapeut zeker zo belangrijk als de techniek op zich. Wel is veel onderzoek gedaan naar de resultaten van EMDR, er zijn ook veel raakvlakken tussen EMDR en hypnotherapie.

In een EMDR sessie wordt een "bevroren ervaring" veranderd. Daardoor verdwijnen de oorspronkelijk heftige emoties die met een trauma gekoppeld zijn, de herinnering blijft maar de pijn verdwijnt. Er is ook een relatie met de oogbewegingen in de REM-slaap.