waarom worden de meeste mensen in de herfst depressief? als de bladeren gaan vallen? want dit is echt zo heb ik van een psycholoog gehoord

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Psyche
3.7K

Het beste antwoord

Het heet een winterdepressie, of SAD (seasonal affective disorder), maar het begint inderdaad in de herfst, zodra de hoeveelheid daglicht afneemt.
Zie onder andere hier: http://nl.wikipedia.org/wiki/Winterdepressie
en hier: http://www.gezondheidsplein.nl/aandoeningen/221/winterdepressie.html

Sinds ik zo'n lamp heb als op die Wikipediapagina staat, heb ik er gelukkig geen last meer van. Voor die tijd wilde ik het liefst in november (of eerder, als oktober erg somber was) in bed gaan liggen met de dekens over m'n hoofd, en er pas weer uitkomen als de vogels gingen fluiten.
Oktober-maart duurde ook eindeloos lang, niet doorheen te komen, en het bleef maar donker en somber en koud en treurig...
Ik zal niet zeggen dat ik nu blij ben met de donkere en koude dagen, maar ze gaan net zo snel voorbij als de dagen in de lente en de zomer en het eerste deel van de herfst ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

omdat er minder licht is, zonlicht.
er zijn ook mensen die speciale lampen hebben die het licht nabootsen, soms hebben ze er dan minder last van.

de dagen worden korter,kouder en daar kunnen mensen soms slecht tegen
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
juist, ik merk het ook als het weer voorjaar wordt, ben ik ineens weer een stuk vrolijker +
Al die vrolijke en gekleurde bloemen zijn er niet in de winter, de natuur slaapt, veel dieren slapen dan ook veel, we zijn in de rui (mensen ook :S)
De vitamines die we door de zon krijgen maken ons blij,
In de winter krijgen we minder van die vitamines. dat is vitamine D, dacht ik.
De winter is ook zo koud, ik heb een hekel aan fietsen in de winter (naar school) omdat het in het begin ijskoud is, en dan heb ik een dikke jas aan, en na een poosje krijg ik het helemaal warm en Mijn handen zijngloeiend heet maar mijn tenen vriezen er dan bijna af.
De winter is voor veel mensen irritant.
En als mensen om je heen minder vrolijk zijn, word jij het ook.
Alles sterkt elkaar aan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Herfst en winter is de tijd van bezinning; het leven is meer binnenshuis, het is vroeg donker, de avonden zijn lang. Je loopt minder gemakkelijk even naar buiten, er zijn minder mensen op straat; je maakt minder snel een praatje met iemand. Het is in de herfst soms grijs en nat en mistig; daar hebben veel mensen een hekel aan. Die staan in de ochtend liever op als de zon schijnt en de vogels fluiten!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jaargetijden hebben zowel een psychologisch als een fysiologisch effect op mensen.

De herfst betekent afscheid nemen van de zomer, minder warme dagen en minder zon. De natuur verandert van frisgroene kleur in gele en bruine tinten. Het wordt sneller donker, het waait en regent vaker. Al deze verschijnselen zorgen voor een soort melancholisch gevoel bij veel mensen.

Zonlicht zorgt voor een goed humeur en in de herfst kan het gure weer juist voor een slechter humeur zorgen.
Zowel het voorjaar als najaar zijn nogal instabiele jaargetijden. Zo zorgt het voorjaar voor 'een beter humeur' en het naarjaar voor een 'slechter humeur'.

Sommige mensen hebben hier zo'n last van dat ze er depressief van kunnen worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Seizoensgebonden depressie, daar heb je het over ontstaat doordat het licht afneemt. Tegen de lente verminderen de seizoengebonden depressies weer.
Buiten de seizoensgebonden depressie bestaat er ook een vorm van depressie die niet seizoensgebonden is.
Vaak worden mensen die de tweede vorm van depressie hebben geconfronteerd met mensen die zeggen dat die depressie wel meevalt want het is prima weer. Ik heb daar zelf af en toe best last van.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het is n afsluiting van de zomer en de blaadjes gaan vallen en de bloemen houden op te bloeien.het duurt langer voor t licht word en ~s avonds is het eerder donker.n mens heeft nu eenmaal behoefte aan licht,vooral zonlicht.daar krijg je weer energie van en is in de herfst ver te zoeken.door t nare weer,regen,storm en kou word je neerslachtig en is het niet fijn om naar buiten toe te gaan.hele dagen in huis zitten is niet zo leuk dus word je depri en sjaggerijnig.denk je niet aan leuke en fijne dingen omdat je omgeving ook op dat moment niet leuk en fijn is.