Kan stress aanzet zijn om weer te gaan roken?

Ik heb de laatste tijd veel stress door mijn omgeving. Hoge psychische druk, stress van anderen, schuld. Soms maak ik me hierover boos, voel me machteloos, soms wat meer depri
Ik krijg op zulke momenten weer zin in een sigaret en vind de geur van sigaretten lekker maar ik heb besloten niet meer te roken sinds 13 jaar. Ik vraag me af of het bij andere mensen ook zo is dat waarneming en behoefte naar nicotine veranderd door stress. Hoe komt dat?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Psyche
2.1K

Het beste antwoord

absoluut, een sigaret sympathiseert jouw gevoel.
Nicotine zorgt voor een negatievere stemming in de hersenen. En als je rookt, komt het beeld op van die negatievere invloedsfeer van de sigaret, en lijkt het alsof je met die sigaret tot betere perspectieven kan komen.
en misschien schuif je daarmee ook het probleem stiekem naar de sigaret dat je je zo voelt.
Als je depri bent, wil dat gevoel vast houden, en dat verder kunnen uitgraven tot de duisterheid en dan bij de kern komend het probleem begrijpen en verklaren. Als er op dat moment een leuke clown naast je staat kan je echt niet om lachen...

dit is wat ik heb kunnen vinden;

Uit onderzoek blijkt een sterk verband tussen roken en depressie, het verband tussen roken en angststoornissen is minder consistent en niet eenduidig. Glassman e.a. toonden in een geselecteerde groep rokers aan dat bij 60% een depressie in de voorgeschiedenis voorkwam.
Ook bleek een negatief verband tussen depressie en het stoppen met roken. Deze bevindingen werden bevestigd in verschillende grote cross-sectionele onderzoeken onder at random samengestelde onderzoeksgroepen. Uit onderzoek van Breslau e.a. (1991) blijkt dat de sterkte van het verband tussen roken en depressie samenhangt met de ernst van de nicotineafhankelijkheid.
Het geringe succes van rokers met een depressie in de voorgeschiedenis om met roken te stoppen, wordt mogelijk verklaard doordat tijdens de onthouding van de sigaret de frequentie en de intensiteit van depressieve symptomen bij deze groep veel hoger zijn (Covey e.a. 1990).
Recent verschenen in de Verenigde Staten enkele onderzoeken naar de aard van het verband tussen depressie en nicotineafhankelijkheid. Uit een prospectief onderzoek onder 1000 jonge volwassenen, die met een interval van veertien maanden werden geïnterviewd, blijkt dat het voorkomen van een depressie in de voorgeschiedenis de kans op het ontwikkelen van een nicotineverslaving vergroot of een bestaande verslaving verergert.
Andersom blijkt dat de kans op het krijgen van een depressie onder rokers groter is dan onder niet-rokers. De auteurs concluderen dat het verband tussen roken en depressie zowel causaal (in beide richtingen) kan zijn, als het gevolg van gemeenschappelijke vatbare factoren.
een onderzoek van Kendler e.a. (1993) onder meer dan 1500 tweelingen bleek dat de aanwezigheid van rokers in de familie de kans om een depressie te krijgen vergroot. Het omgekeerde gaat ook op: het voorkomen van depressie in de familie is
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Interessant
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In feite is uw antwoord ingegeven vanuit een wetenschappelijke poging om het fenomeen 'roken' te verklaren. De 'dreiging' van depressie is 'slechts' statistisch en wil door angstinductie de roker motiveren om te stoppen. De verslavingszorg gaat uit van andere oorzakelijke verbanden en accepteert het fenomeen als compensatie gedrag naast een lichamelijke afhankelijkheid. Angst is een slechte raadgever zegt het oud Nederlandse spreekwoord. Iemand die gestopt is met roken en plotseling (om van buiten komende redenen) plotseling weer wil gaan roken vertoont ontwijkingsgedrag naar de werkelijke problematiek. Angstinductie werkt daarbij niet oplossend voor de werkelijke problematiek.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vanwaar dat minnetje, wat is ''fout'' aan het antwoord? Letterlijk - kijkend naar de vraagstelling? :)

@ hansppc. Ik begrijp uw inzicht, ik vind alleen angstinductie een beetje ver gaan aangezien Janny vrij zelfreflecterend uitlegt waar ze mee kampt en dus open staat voor informatie.
Dus naar waarschijnlijkheid hoef ik Janny ook niet af te schrikken met wetenschappelijke statistische begrippen over roken, maar dat is speculatief, dat kan alleen Janny zo ervaren . Het zou wellicht verklarend en verzachtend kunnen werken aangezien zij in haar vraagstelling het woord depressief al heeft genoemd en vraagtekens zet bij het woord nicotine en daar ''mogelijk'' ''een link'' voor heeft kunnen vinden.
Ik doel niet op angstinductie, ik ben ook van mening dat als er brand is men de vluchtroutes moet hebben om te kunnen ontsnappen en niet de deuren moet afsluiten. De 1e alinea is gebaseerd op mijn subjectieve/persoonlijke mening zoals ook gevraagd wordt.. Uiteraard kan dat kan afwijken van iedereen anders, maar om dat af te wijzen is ook niet erg ruimdenkend in dit onderwerp. Ieder mens is uniek en heeft een eigen gebruiksaanwijzing en visies. Verschillende visies zijn belangrijk om er een eigen uit te vormen. Zo kan je het geheel zien, daardoor zijn alle antwoorden in mijn definitie bij deze vraagstelling goed, je kan er namelijk geen goed antwoord op geven. Janny, dat je zelf goed inziet wat je voelt, en er openlijk voor durft uit te komen en vragen stelt, is al het halve werk. Een dikke +

Andere antwoorden (5)

Stress zet wel degelijk aan tot roken. Zeker voor mensen die in het verleden al hebben gerookt. Wetenschappelijk zullen er wel geen bewijzen voor zijn, maar uit eigen ervaring (en die van mensen om mij heen) merk ik ook dat je op deze momenten veel meer verlangt naar nicotine. Het verdoofd je enigszins en helpt je wat meer om te relaxen (althans, dat is wat je dan denkt). Ik zou zeggen geef er niet aan toe en wees niet zo zwak als ik, want ik heb er aan toegegeven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als een 'niet-roker' stress heeft dan denkt die niet: 'oh even sigaret roken en dan is de stress wel weg..'

Als een roker eenmaal rookt verlangt die naar nicotine.
Als die dan niet meer rookt wil je lichaam die nicotine. Je wordt dus ge stress. (hoofdpijn, sneller boos, enz.)

Bij jouw is het nu 13 jaar geleden toen je stopte met roken.
Misschien roken mensen bij jouw in de buurt? Dat je toch nog verlangt naar nicotine...(?)

In iedergeval: Ga NIET meer roken.
Want het lijkt dat die 'stress' weggaat maar komt eerder terug dan een niet-roker.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Helemaal mee eens +1
Verreweg de meeste rokers en ex-rokers associëren roken met stressreductie. Ik vraag me af of de meeste rokers beseffen dat roken zelf het grootste deel van die stress veroorzaakt. Het bestrijden van de onthoudingsverschijnselen door een sigaret op te steken wordt ervaren als stressreductie maar het is natuurlijk het sluiten van de verslavingscirkel die je continueert door te blijven roken of er weer mee te beginnen. Roken is als het dragen van te nauwe schoenen omdat het zo lekker is om ze uit te trekken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is zeker zo dat je door stress weer kunt gaan verlangen naar een sigaret. Als je in zo'n moeilijke situatie zit, zoek je een uitweg. Wat het meest dichtbij is, is een oude verslaving. Een (voormalig) roker zal verlangen naar een sigaret, iemand met een (voormalig) drankprobleem zal het gevoel hebben dat-ie zich beter zal voelen door wat te drinken, en iemand met een (voormalige) eetstoornis zal naar een rol koekjes grijpen.

Gelukkig het je je rookverslaving van destijds doorbroken. Hoewel je het natuurlijk heel goed weet, zal ik het toch nog eens zeggen voor de volledigheid: geef er absoluut niet aan toe, want je valt heel gemakkelijk weer terug in je oude verslaving. Het vreemde is ook dat je door juist een beetje hyper wordt, dus hoewel we het vaak wel zo lijken te ervaren, wordt je stress er eigenlijk alleen groter van. Maar je hebt wel een stokje om aan te zuigen - een beetje houvast.

Bij de AA zeggen ze ook altijd dat je verslaafd blijft, ook al drink je bijvoorbeeld al tien jaar niet meer. Vooral op heel moeilijke momenten kun je gemakkelijk weer terugvallen in je oude gewoontes. Maar als je die verleiding voelt, bedenk dan dat je problemen echt niet overgaan van een sigaret, drankje of vreetbui.

Succes met deze lastige periode. En bedenk dat ook dit weer overgaat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Roken veroorzaakt een kortstondig gevoel van tevredenheid, rust en blijdschap. Bij voortdurende stress is de behoefte daaraan groot en wordt steeds groter. Het is de mens eigen om dan te willen compenseren.

Onderzoek wat de oorzaak van de stress is en maak een begin met het wegnemen van de oorzaak. U zult merken dat de behoefte aan roken dan als vanzelf minder wordt. Dit heeft in uw geval vermoedelijk niets te maken met de lichamelijke afhankelijkheid van nicotine.