Waarom komt anorexia BIJNA alleen maar voor bij jonge vrouwen?

laten we zeggen met jong onder de 30 of 25 jaar

Verwijderde gebruiker
een jaar geleden
in: Psyche
1.4K
TurfGraver
een jaar geleden
Waarschijnlijk omdat ze dan vooral bezig zijn om aan een soort van ideaal beeld (figuur) te voldoen.
Amadea
een jaar geleden
Mogelijk omdat oudere mensen weten wat het belang is van goede voeding voor je gezondheid en welzijn er meer toe doet dan uiterlijk.
ronron1212
een jaar geleden
@Amadea hoe kom je daarbij?
Wat is anorexia?
Anorexia nervosa betekent in het Latijn ‘gebrek aan eetlust door nerveuze omstandigheden’. Als je anorexia hebt, dan ben je geobsedeerd door alles wat met je gewicht, lichaamsomvang en eten te maken heeft. Mensen met dit eetprobleem eten extreem weinig waardoor ze afvallen en veel gewicht verliezen. Ondanks dat ze veel afvallen blijven ze zichzelf als te dik zien.
AnnBoo8146
een jaar geleden
Deze vraag is in 2010 ook gesteld en beantwoord.
https://www.startpagina.nl/v/gezondheid/vraag/76488/anorexia-vrijwel-alleen-vrouwen/
Verwijderde gebruiker
een jaar geleden
@AnnBoo8146
Maar ik stel de vraag
Waarom komt anorexia BIJNA alleen maar voor bij JONGE vrouwen? niet zozeer vrouwen in het algemeen

Het beste antwoord

Diverse redenen. Zoals de moeder-dochterrelatie. Bij een ongezonde moeder-dochterrelatie is de kans op een eetstoornis groter. Als de moeder dominant is, onzeker is, als er nooit gepraat wordt over dingen, als ze weinig tijd heeft voor haar kinderen. Als ze bijvoorbeeld ook erg bezig is met eten en diëten.
Bij jongens/mannen is de energie ook meer naar buiten gericht, wat zich vaak ook anders uit. Vrouwen hebben de neiging om lief te doen en zichzelf weg te cijferen om aardig gevonden te worden. Jongens hebben wat meer de neiging om stoer, soms agressief te willen doen om aandacht te krijgen.
In je puberteit word je je ook meer bewust van je lichaam. Dan ontstaan de vrouwelijke rondingen. Kan beangstigend voelen. En als je niet echt kind hebt kunnen zijn, weinig zelfvertrouwen hebt, is de overgang naar vrouw ook een lastige. Vrouwen hebben ook meer hormoonschommelingen en het eten is ook meer verbonden met emoties.
Verder in de media de perfecte lichamen. Nu zijn de meeste vrouwelijke rolmodellen, zoals fotomodellen, artiesten en fitgirls transgenders. Een ideaalbeeld waar je als vrouw niet aan kan voldoen. Zeker als je onzeker bent, kan dat meewerken.
Verwijderde gebruiker
een jaar geleden
SentWierda
een jaar geleden
Komt op mij over als een prachtig ouwehoerverhaal. met een hechtingstrauma als basis..

Andere antwoorden (1)

Anorexia (anorexia nervosa) is een psychische stoornis die een terugslag heeft op het lichaam, met grote aandacht voor het lichaamsgewicht. Vooral een zo laag mogelijjk lichaamsgewicht.
Vrouwen zijn op jonge leeftijd veel meer dan mannen op hun lichaam (lichaamsgewicht, lichaamsvorm) gefixeerd,
een jaar geleden