Is het mogelijk om bepaalde emoties uit te blokkeren?

Emoties die bijvoorbeeld je sociale omgang belemmeren.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche
Ritsuka
12 jaar geleden
Uiteindelijk komen ze toch boven, vooral dingen als agressie

Het beste antwoord

Het is juist belangrijk om er aandacht aan te besteden zodat je ermee leert omgaan en daarna jouw sociale vaardigheden kunnen groeien. Emoties kun je er niet tussenuit knippen. De emoties zijn vaak de bijverschijnselen maar niet de aanleiding waarom de sociale omgang is belemmerd. Alleen werken aan de aanleiding kan uiteindelijk de emoties verminderen. Veel wijsheid gewenst in jouw besluit van hoe je in de ontwikkeling kunt komen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Niet makkelijk.

Je kan je denk ik beter afvragen waar die emoties vandaan komen. Als je er inzicht in krijgt, kan je het misschien verhelpen op een gezonde manier.

Als je emoties probeert te onderdrukken, komen ze vaak uiteindelijk harder terug.

Toegevoegd na 8 minuten:
Over welke emotie heb je het precies?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, ik geloof zelfs, dat ieder mens dat eigenlijk doorlopend doet, althans die emoties niet naar buiten te laten doorschemeren en ze daarom min of meer bewust blokkeert.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daar heb je helemaal gelijk in, Moolkees.
Ja, dat kan. Als je het vaak genoeg doet. Meestal gebeurt dit echter gedwonfen doordat je negatieve reacties kreeg op je emoties. Niet meer kunnen huilen, uiten van verdriet komt vaak voor. Mensen due hun emities blokkeren raken afgestompt. Het is een ingewikkeld proces om dit weer terug te draaien...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja.

Als borderlinepatiënt heb ik veel last van emoties, die inderdaad oa sociale omgang belemmeren. De laatste maanden is dit sterk verbeterd dankzij gedragstherapie en mindfulness. Persoonlijk vind ik dat mindfulness het best werkt. Het is zeker het proberen waard.