Kan chronische hyperventileren je zo moe maken?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Psyche
5K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Kan? Het maakt enorm moe, moeilijk adem kunnen halen kost vreselijk veel energie.
Ritsuka
9 jaar geleden
ja
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Precies.

Het beste antwoord

Hyperventilatie is een medische term voor te diep en te snel ademhalen. 'Hyper' betekent
snel en 'ventileren' is ademhalen.
Als iemand hyperventileert, geeft hij te veel koolzuurgas af en neemt hij, doordat er te
diep geademd wordt, te veel zuurstof op. Hierdoor verandert het evenwicht tussen
zuurstof en koolzuur in het bloed, er ontstaat een tekort aan koolzuur in het bloed en de
weefsels, waardoor je als het ware een 'zuurstofvergiftiging' krijgt. Iedereen haalt wel
eens te diep en te snel adem, zonder het bewuste hyperventilatiesyndroom te krijgen. Na
een stevige sportprestatie bijvoorbeeld moet men behoorlijk hijgen, maar dit is altijd
direct erna weer hersteld. Hyperventilatiemensen blijven ook in rust te diep en te snel
ademhalen. Een normale volwassene ademt in rust 6 tot 10 keer per minuut. Negentig
procent van de hyperventilanten ademt 2 maal zoveel per minuut. Ongeveer 20% van de
patiënten halen zelfs 20 tot 30 keer per minuut. Als gevolg van de daling van het
koolzuurgehalte, wordt het bloed steeds minder zuur (alkalïsch), als reactie hierop komt
er in het lichaam een andere verdelingsgraad van mineralen, die er voor zorgt dat het
calciumgehalte afneemt. Normaal gesproken hebben mensen een buffersysteem in de
lichaamssappen die dit tekort opheffen. Het belangrijkste onderdeel is daarbij de in het
bloed rondcirculerende hoeveelheid bicarbonaat. Mensen die chronisch hyperventileren
raken na verloop van tijd door de voorraad bicarbonaat heen en hebben hierdoor geen
mogelijkheid meer om het tekort aan koolzuur te compenseren. Er ontstaat vervolgens
een slechtere aanmaak van enzymen, waardoor er geen goede overdracht meer
plaatsvindt tussen zenuwen en spieren. Dit kan leiden tot een groot aantal klachten:

Algemene klachten: Spieren:
- vermoeidheid - trillingen
- prikkelbaarheid - spierstijfheid
- slapeloosheid - tintelingen op de huid

Psyche: Spijsverteringskanaal:
- angst en onrust - opgeblazen gevoel
- depressie - winden laten
- concentratieproblemen - misselijkheid
- fobieën - diarree / constipatie

Longen en luchtwegen: Centrale zenuwstelsel:
- benauwdheid - hoofdpijn
- beklemming op de borst - duizelingen
- kriebel in de keel - wazig zien
- zuchten, luchthonger
- pijnlijke ademhalingsspieren

Hart en vaten:
- hartkloppingen
- overslaan van het hart
- pijn op de borst
- koude klamme handen

Bij chronische hyperventilatie heb je dit vaak, minder zwaar, maar vermoeiend.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ivana
9 jaar geleden
Je kunt je wenden tot een ademtherapeut. Die zal je trainen om goed adem te halen en je hyperventilatie te overwinnen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het is zeker te verhelpen, vaak zal je arts inderdaad een ademtherapeut of fysiotherapeut adviseren.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Tot voor kort was men inderdaad in de veronderstelling dat de oorzaak van klachten bij hyperventilatie kwam door een daling van het koolzuurgas, maar recent onderzoek wijst uit dat er geen relatie met de klachten bestaat. Wat er dan wél precies gebeurt, weten we eigenlijk niet.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
O, bedankt Lies, dat heb ik nog niet eerder gehoord.