Let op: Startpagina GoeieVraag geeft geen medisch advies. De antwoorden en reacties zijn geen vervanging voor een consultatie bij een arts. Raadpleeg bij gezondheidsklachten daarom altijd een arts.

Hoe kun je rustiger aan doen?

Hoe kun je rustiger aan doen? Ik heb bewondering voor sommige mensen die in alle rust uit hun auto stappen in de drukke stad en alles rustig aan doen tussen alle drukte door in de straat. Hoe kun je dit zelf ook leren? Ik ben gewend om veel dingen (helaas!) gehaast te doen met de nodige stress, kribbigheid en zelfs angsten tot gevolg. Zo ben ik geen ster in het rustig langs drukke terrassen lopen als ik alleen ben.

Weet jij het antwoord?

/2500

Je geeft zelf eigenlijk het antwoord al: “Ik ben gewend om veel dingen gehaast te doen”. Probeer dit dus te veranderen. Train jezelf langzaam te lopen, hoewel dit in het begin raar zal voelen. Gebruik meditatie als medicatie. Meditatie begint bij de ademhaling. Word je bewust van je ademhaling, en voel hoe je in tijden van stress hoog en oppervlakkig ademhaalt. Als je het gevoel van stress wilt verminderen, haal dan rustig en diep adem via je buik. Probeer één keer per uur een paar minuten bewust op je ademhaling te letten en te ontspannen. Dat is in het begin lastig, maar het wordt iedere keer makkelijker. Er kunnen allerlei gedachten door je hoofd gaan schieten: probeer deze weer snel los te laten. Als angsten een rol spelen: kijk eens kritisch of er wel een reden is om zo bang te zijn. Bedenk vervolgens welke geruststellende gedachten u kunnen helpen. Wat verder kan helpen om rustiger te worden: • Bewegen. Ga dagelijks minimaal een half uur bewegen, bijvoorbeeld wandelen, fietsen, zwemmen of tuinieren. • Genoeg slapen • Regelmatig leven • Probeer elke dag op dezelfde tijd naar bed te gaan en op te staan. • Eet drie keer per dag op vaste tijden. • Blijf als het kan werken. Dat geeft afleiding en structuur. • Goed eten • Geen alcohol en drugs gebruiken • Minder of geen koffie drinken, ook geen cafeïne-houdende (energie)drankjes.

Bronnen:
https://sochicken.nl/stress-verminderen-7-...
https://www.thuisarts.nl/angststoornis/ik-...

Er zijn veel verschillende meditatie apps die je uit zou kunnen proberen. Mediteren is iets wat je moet leren dus probeer een begeleide meditatie te vinden die bij jou past. Ook youtube heeft filmpjes die je kunnen begeleiden. Het is belangrijk dat je iemand vind met een stijl en stemgeluid die jij prettig vindt, want de bedoeling is ontspannen niet irritatie ;). Zelf het ik ook last met het rust aan doen en iets dat mij ook heeft geholpen, na heel wat oefening, is meer op het nu focussen. Het klinkt misschien een beetje zweverig, maar door je meer bezig te houden met het moment en niet met andere dingen hebt je vaak minder het gevoel dat je je moet haasten. Wat betreft de angsten zou ik je adviseren hulp te zoeken bij een psycholoog . Die zijn getraind om je daar mee te helpen en weten vele tips en oefeningen. Succes

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100