Wat voor lichaamstaal is dat; met je armen wijd zitten?

Ik heb het enkel bij mannen gezien, nog nooit bij vrouwen. Dat mannen tijdens interactie of een gesprek al zittende hun handpalmen achter hun hoofd/kruin plaatsen, waardoor hun armen wijds in een driehoek staan.

Wat betekend dit? Wat voor boodschap word daarmee verzonden?

een jaar geleden
in: Psyche
1.2K
Amadea
een jaar geleden
Is het niet gewoon dat ze zich even uitrekken?
Inekez1
een jaar geleden
Niet elke lichaamshouding of beweging heeft een boodschap in zich. Waarom lopen mensen met de handen in hun zakken? Waarom loopt de enen persoon met O-benen, de ander met X-benen en weer een ander als een pinguin? Waarom zitten mensen met hun benen over elkaar gekruisd, of met hun knieën tegen elkaar en hun voeten uit elkaar? Wat voor de ene persoon een fijne houding is, is voor de ander heel onprettig (als houding om aan te nemen). Maar een houding die je zelf niet prettig vindt, moet je niet bij een ander altijd interpreteren als een houding die een boodschap zou uitstralen.
Inekez1
een jaar geleden
Ik ben zelf vrouw en zit ook vaak in deze houding, bijvoorbeeld als ik op de computer een wat langere tekst lees of een stuk video kijk, waarbij ik dus even niet met de handen aan muis of toetsen hoef. Meestal ben ik gewoon alleen thuis aan het werk en is er niemand die het ziet. Het is dus niet alleen voor mannen en het heeft ook helemaal niks te maken met intimidatie, territorium of dominantie. Het is een fijne houding om even de rug te rechten, je longen alle ruimte te geven om goed en rustig te ademen en - indien je snel last hebt van zwetende oksels - even je oksels te laten koelen en ventileren. Bovendien is het fijn om dan ondertussen even met de duimen je eigen nek / achterhoofd te masseren.
Thecis
een jaar geleden
Voor mij is het een houding om even te ontspannen of bijv om even na te denken wanneer ik aan het troubleshooten ben.

Antwoorden (1)

Het kan zijn dat ze een bepaalde dominantie vertonen maar het kan ook zijn dat ze zich uitrekken. Bij het bepalen wat lichaamstaal zou betekenen moet je nooit uitgaan van één ding dat je ziet maar moet je letten op een cluster van zaken. Dus meerdere dingen. Bijvoorbeeld iemand met zijn armen over elkaar kan gezien worden als defensief. Echter als hij klappertand en je ziet hem rillen dan heeft hij het gewoon koud. Let dus op meerdere factoren.
een jaar geleden