Kunnen de psychische bijwerkingen van fluoxetine heftiger zijn als je net bent begonnen met 20 mg en na 2 weken al een verhoging hebt naar 40 mg?

Sinds 5 weken zit ik aan de fluoxetine. De eerste 2 weken met 20 mg, maar had weinig bijwerkingen, dus werd het verhoogd naar 40 mg. In het begin gaf het mij veel rust en had ik minder eetbuien. Nu na 5 weken heb ik meer suicidale gedachtes en ben ik erg rusteloos in mijn hoofd. Dit is totaal geen prettige bijwerking, kan dit te maken hebben met de fluoxetine? Ik dacht dat dit middel mij zou helpen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik ben een vrouw van 22 jaar oud

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Psyche
2.2K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bij dit soort dingen is het heel belangrijk dat je het aan je behandelend arts vraagt."
Die weet namelijk precies wat goed is en hier reageren mogelijk mensen die hier (daar ga ik vanuit) niet echt heel veel verstand van hebben. Je behandelend arts heeft je als het goed is uitgelegd hoe de medicatie werkt, waarom jij dit nodig hebt en wat voor effecten het heeft. Dat kan er ook voor zorgen dat je je beter gaat voelen omdat je dan weet dat het misschien een oplossing biedt en dat het kan gaan helpen. Ik zou dus zeggen heb het erover met degene die je behandelt. Die kent jouw verhaal en jou als persoon. Het kan zijn dat je een ander medicijn nodig hebt, maar het kan ook zijn dat de dosering moet worden aangepast. Veel sterkte!!

Het beste antwoord

Fluoxetine kan allerlei bijwerkingen hebben, waaronder suïcidale gedachten. In de bijsluiter (zoek die even op via de bron; ik kan geen directe link plaatsen) staat aangegeven: "Neem bij (toename van) gedachten aan zelfmoord meteen contact op met de arts".

Een verhoging van de dosering is een goede verklaring van het feit dat je last hebt van deze bijwerking. Het geleidelijk verhogen van de dosering heeft juist tot doel om te zien of het middel geschikt voor je is. Er zijn verschillende 'groepen' antidepressiva, en als het middel uit de ene groep niet aanslaat of ongewenste bijwerkingen heeft, zal de arts een middel uit een andere groep voorschrijven.

Overigens is het heel goed mogelijk dat de bijwerkingen waar je nu last van hebt, na een week of 4/5 volledig verdwijnen. Het is aan je arts om te beoordelen of je nog even moet doorgaan met het middel in de huidige dosering óf dat je de dosering beter kunt verlagen óf dat je het beste een andere middel kunt proberen. Maak dus even een afspraak met je behandelend arts.

Sterkte en succes!
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor de reactie!!!

Andere antwoorden (1)

De verhoging van een antidepressiva moet geleidelijk gebeuren. In twee weken 20 mg verhogen is heel veel. Met de arts moet je ook een tijdschema afspreken en niet zelfstandig gaan verhogen of verlagen. En ja daar kan je bovengenoemde bijwerkingen van krijgen.