Kan een ander mij helpen met depressie

Hallo, Ik denk dat ik depressief ben, heb al wat dingen doorgelezen en tests van ziekenhuizen gedaan daaruit kwam uit dat ik het waarschijnlijk heb. Ik wil absoluut niet naar een huisarts. Ik ken een meisje dat ik wel vertrouw we hebben wel eens een "goed" gesprek gehad. Nu mijn vraag: zou zij mij misschien kunnen helpen??

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche
1.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik twijfel een beetje aan je verhaal. Ga je vriendin niet als 'geestelijke' vuilnisbak gebruiken!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb er zelf ook last van ( zie mijn vraag) en ik wil ook niet naar de huisarts maar met vrienden bespreken schiet ik helaas niets mee op :(.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eens met Kikobob. Een goed gesprek met vrienden kan heel veel helpen, maar als je mensen te veel gaat claimen om je te helpen met jouw problemen, maak je je vriendschap kapot.

Antwoorden (14)

Dat zou absoluut kunnen, mits zij goed naar je luistert en jou probeert te begrijpen. Een psycholoog doet ongeveer hetzelfde alleen met het verschil dat een psycholoog natuurlijk een professioneel is, maar het kan sowieso geen kwaad om met je vriendin erover te praten, vooral als je haar vertrouwt. Zij moet daarbij wel goed haar best doen, want het is vaak heel moeilijk om je in te leven in iemand die depressief is, veel mensen begrijpen een depressie niet goed en denken dat het hetzelfde is als je ''down'' voelen. Succes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Natuurlijk kan dit als zij het maar accepteert van jou. Zodat zij er rekening mee kan houden. En samen sta je sterker dan in je eentje, je vind snel steun Vandeurzen ander
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nee, als steuntje misschien
maar depressie is een zaak van professionals
en ik vraag me ook af wat je motieven zijn
en zij natuurlijk ook ,..... uiteindelijk
maar de huisarts heeft je, als het goed is al doorverwezen naar het ziekenhuis toch ?
of heb je zelf wat zitten rommelen met zogenaamde testjes ?
daar kan je niets mee de huisarts verwijst je gewoon door
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De precieze cijfers zou ik na moeten zoeken, maar de schattingen van het percentage depressies dat zonder behandeling overgaat, lopen uiteen van 25-90%. Het is dus niet juist om te stellen dat een depressie niet zou kunnen genezen zonder professionele hulp.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat jij e.e.a. goed hebt gezien +
er zal wel 'iets' aan de hand zijn maar ik lijd al mijn hele leven aan depressie en niet alles komt even geloofwaardig over.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vraagsteller geeft zelf aan dat hij absoluut niet naar een huisarts wil, dus daar is hij/zij niet geweest.
Misschien wel, samen praten kan altijd, maar zij is geen therapeut dus wees "voorzichtig"met haar zodat zij jouw problemen niet als haar probleem gaat zien
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heel goede opmerking van je dat de vriendin niet verstrikt raak in het gevoel van de andere vriendin?
Welverdiende plus!
Wees voorzichtig met zelfdiagnose van psychiatrische problemen. Dat kan je niet. Laat dat doen door een professional.

Heb je gewoon niet winter blues? Ik voel me deze periode ook altijd moe, slapjes en lusteloos. Ga veel in open lucht en zorg dat je opstaat als het klaar wordt.

Neem niet te gauw medicijnen. Daar zit je vaak jaren of levenslang aan vast. Ga eerst bij een psycholoog. Die is geen dokter en schrijft je geen medicijnen voor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Precies.
Is het een winterdepressie?
Laat het dan lekker gaan of doe er zelf iets mee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een winterdepressie kan echt chronisch worden. Er wordt m.i. vaak te licht over gedacht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik houd niet van te term "winterdepressie". Het zijn winter blues, een dipje, neerslachtigheid.
Depressie is een ernstige ziekte, je kan dat woord beter niet misbruiken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik wil hiermee de toestand van Goldenland niet minimaliseren. Ik kan van hieruit niet beoordelen wat met hem/haar mis is.
Ik ben trouwens geen psychiater, maar iemand die ook winterdipjes heeft.
Dat zou kunnen. Of er echt professionele hulp nodig is, hangt af van o.a. de ernst en de duur van de klachten. Een depressie gaat heel vaak min of meer vanzelf weer over, dus er is niet altijd een behandeling nodig. Als de klachten heel lang duren, of als je zo depressief bent dat je je dagelijkse bezigheden niet meer uit kunt voeren, zou ik professionele hulp trouwens wel aanraden.

Wanneer je zelf het idee hebt dat je zelf met wat hulp uit je omgeving er weer bovenop kunt komen, dan kan het regelmatig hebben van een goed gesprek zeker helpen. Maar ook dingen als sporten, zorgen voor regelmaat in je slaap- en eetpatroon, en je gedachten proberen te richten op dingen waar je van geniet, kunnen helpen om een depressie weer te boven te komen. Waar anderen je vooral bij kunnen helpen, is in de eerste plaats het feit dat je je verhaal kwijt kunt (da's echt al heel veel waard!) maar ook om met jou op een rijtje te zetten wat voor gedachten een rol spelen in het ontstaan of voortbestaan van jouw depressie. Als je dat een beetje kunt ontleden, en kunt voorkomen dat je automatisch in bepaalde gedachtenpatronen vervalt van bijvoorbeeld minderwaardigheid of schuldgevoelens. Zodra je dat een beetje kunt ontrafelen voor jezelf, ben je absoluut een heel eind.

Er zijn allerlei dingen die je kunnen helpen hierbij, en mensen om je heen die je kunnen en willen steunen, die moet je koesteren. Wel wil ik nog even noemen dat niet iedereen zelf weer uit een depressie komt, en dat een ernstige depressie echt wel meer hulp vereist. Als je twijfelt of in jouw geval hulp nodig is, zou je ook raad kunnen vragen bij een (school)psycholoog, een vertrouwensarts of het maatschappelijk werk.

(En even terzijde: ik weet niet waarom je absoluut niet naar een huisarts wilt, maar als je je huisarts niet vertrouwt, kun je het beste een andere huisarts zoeken. Ik zie geen probleem in het trachten om zelf weer uit een depressie te komen wanneer je klachten niet acuut en ernstig zijn, maar ik zie wél een potentieel probleem in het bij voorbaat niet naar een huisarts willen gaan, omdat dat mogelijk betekent dat je ook geen hulp zoekt wanneer dat wel nodig zou zijn. Daarbij kan een vriendin jou natuurlijk best helpen door jou te steunen, maar kan zij jou niet behandelen. Wees er dus samen ook waakzaam en zorg ervoor dat noch jij, noch zij, jouw somberheid gaat zien als haar verantwoordelijkheid.)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je een beetje down bent en zij weet je op te beuren : ja, natuurlijk.

Als je echt een klinische depressie hebt : nee, daar mag je iemand niet zonder meer mee belasten, en dat mag je niet eens van haar vragen. Dat is geen klus voor één persoon, en ook niet op te lossen met praten alleen. Een echte klinische depressie is een chemische onbalans in de hersenen, die je (ook) met medicijnen moet behandelen.

Ga dus hoe dan ook naar de huisarts, al is het maar voor het stellen van een goede diagnose, voor je je problemen op et bordje van iemand anders legt. En denk vooral niet dat je die diagnose kunt stellen aan de hand van zelftestjes ; die geven eerder een indicatie of je met je klachten naar de dokter moet : ja dus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt alleen jezelf helpen! Dus ga op zoek naar een pro die je kan ondersteunen in hoe je dat moet doen en ga met dat meisje leuke en vooral actieve dingen doen.
Je goede contact met haar mag je niet misbruiken door haar als jouw redder te bestempelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Iedereen kan helpen maar heeft die gene de tijd, zin en heeft het geduld ervoor????

Weet je zelf de reden waardoor je depressief ben???
Dat is eigenlijk t belangrijkste. Als je zelf niet weet/ begrijp waarom/door je depressief ben. Kan waarschijnlijk alleen professionele hulp je helpen.

Ik weet niet wat voor een verstandshouding je heb met die persoon maar met een depressiviteit kan je niet bij jan en alleman terecht.

Wees eerlijk tegenover je eigen!!! Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je denkt dat jouw klachten en stemming veel lijken op datgene je gelezen hebt op internet: zoek professionele hulp. Zet je over angst, schaamte ed. heen. Een professional kan diagnose stellen en behandelen. Het is het toch niet waard om in je schulp te blijven en wachten op verbetering. Neem het heft in handen!
Praten met een vertrouwd iemand is goed, maar bij reele klachten is toch echt kennis nodig. Er zijn zoveel goede hulpverleners. Ga samen op zoek naar iemand die je goed aanvoelt en met wie het 'klikt'
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een depressie komt vaak als je wat meer tijd hebt om te piekeren. Hoe je leven nu is en wat je eigenlijk liever niet had, teleurstellingen in de liefde, op het werk , het hebben van geen vrienden. De samenleving schrijft ons iets heel anders voor; dat ieder mens voor zichzelf gelukkig moet zijn. Het geluk lijkt vandaag bijna verplicht , zeker nu de kersttijd eraan komt kennen veel mensen zichzelf niet terug in een beeld van 'happy people''. Eigenlijk zijn de mensen die gelukkig doen het misschien ook helemaal niet . Vergelijk je minder met anderen en stel jezelf doelen die eerst makkelijk bereikbaar zijn en doelen die wat verder liggen. .Probeer hoe moeilijk het ook is toch vooral uit te gaan, een zeker ritme in de dag te houden en je bezigheden waarin andere mensen je ook kennen. Ik hoop dat je het binnenkort weer ziet zitten verder wens ik je een mooie vriendschap met die vriendin.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik heb zelf al 3 jaar een depressi
het ligt eraan hoe erg het is hoe jij je er door voelt ik kwam niet meer van mijn kamer af at niet meer en huilde alleen maar ik ben toen toch maar naar de huisarts gegaan en het uitgelegd nu ben ik aan de anti depresiffa en kan ik nu eindelijk weer beetje genieten van het leven ik hoop dat je een goed besluit kunt maken
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor een depressie is er maar 1 oplossing. En dat is opzoek gaan naar God. En uitzoeken/nadenken wat hij van ons verwacht aangezien wij zijn schepselen zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien is het beter om toch naar je huisarts te gaan.
Daarbij kun je dan wat hulp gebruiken van die vriendin waar je 'weleens' een goed gesprek mee heb gehad.

Om zelf aan de hand van testen op internet een "diagnose" te stellen is erg riskant.
Wanneer je huisarts het nodig acht zal hij/zij je echt verder sturen voor professionele hulp.

Om je vraagstelling voor hulp bij een meisje ( misschien uit vriendenkring) neer te leggen vind ik niet verstandig, bij een echte depressie komt echt wel wat meer kijken.

Ben je alleen maar wat somber: Zoek dan daar de oorzaak van op en pak dat aan.
Over die oorzaak kun je wel met vrienden praten, mits zij je kunnen helpen.

Soms doet een goed gesprek wonderen, maar niet in een geval van een depressie, dan is er veel meer aan de hand.