Is kannibalisme een ziekte?

Bij kannibalisme is eten soorten zichzelf op. Dit heeft niet alleen betrekking op mensen, maar ook op bijvoorbeeld insecten die andere insecten opeten e.d. Waardoor wordt dit kannibalisme veroozaakt? Is kannibalisme een ziekte? Kannibalisme lijkt me namelijk niet erg gezond.

3 jaar geleden
in: Psyche
2K

Antwoorden (1)

Kannibalisme is geen ziekte. Wel moreel verwerpelijk in de meeste culturen.
Er kan een onderscheid worden gemaakt tussen sacraal kannibalisme, met een meer symbolisch of ritueel karakter, en profaan kannibalisme, waarbij mensenvlees puur als voedsel wordt gezien. Daarnaast onderscheidt men ook exo- en endokannibalisme waarbij endokannibalisme eten van groepsgenoten aanduidt en exokannibalisme eten van buitenstaanders.
In de meeste menselijke samenlevingen geldt kannibalisme als een taboe, ook als het het vlees van reeds gestorvenen betreft (necrofagie).
.
Medisch kannibalisme
Kannibalisme met het oog op genezing van ziekten kwam in Europa in alle kringen voor. In zijn boek Mummies, Cannibals and Vampires uit 2011 schrijft dr. Richard Sugg van de Universiteit van Durham dat de praktijk van het eten van menselijke resten en het drinken van bloed om medische redenen tot in de achttiende eeuw een wijdverbreid verschijnsel was, door armen zelfs ver tot in de negentiende eeuw. Onder de gebruikers waren mensen van koninklijken bloede en anderen uit de hoogste kringen. In de hoogtijdagen van het medisch kannibalisme deed men er niet moeilijk over lijken op te graven, aldus Sugg. Een van de belangrijkste exportproducten van Ierland naar Engeland waren schedels. Men gebruikte mos dat op schedels was gegroeid om neusbloedingen te stelpen. Bij onthoofdingen werd het bloed opgevangen of geveegd omdat men dacht dat er ziektes zoals epilepsie mee kon worden genezen.
Toegevoegd op 02 februari 2021 12:17: tekst
SimonV