Wat zijn de gevolgen van hyperactiviteit?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Psyche
niko
11 jaar geleden
een sneller slijten hart?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
hahaha...
ik denk van niet

Het beste antwoord

De gevolgen van ADHD (dus niet hyperactiviteit zelf) worden hieronder beschreven:

De gevolgen voor kinderen zelf
De gevolgen van ADHD kunnen ontzettend groot zijn. De meeste kinderen met ADHD hebben naast ADHD ook nog een andere stoornis, dit wordt comorbiditeit genoemd. De stoornissen die meestal samen voorkomen met ADHD zijn leerstoornissen en antisociale stoornissen. Maar ook wanneer een kind met ADHD geen andere stoornissen heeft en enkel als een kind met ADHD gediagnosticeerd is, heeft dit kind veelal te maken met veel bijkomende problemen als gevolg van het hyperactieve en impulsieve gedrag.

Problemen op school
Ook wanneer een kind met ADHD geen bijkomende specifieke leerstoornis heeft, ervaren deze kinderen veel problemen op school. Zo zijn de leerprestaties vaak benedengemiddeld. Uit onderzoek blijkt dat kinderen met ADHD vaker blijven zitten dan hun leeftijdsgenoten.

Faalangst
Een ander neveneffect van hyperactiviteit, wat ook aansluit op problemen op school, is faalangst. Door het achterblijven in schoolprestaties wordt het kind gemakkelijk gedemotiveerd en kan het faalangst ontwikkelen. Faalangst zorgt er vervolgens weer voor dat er slechte resultaten behaald worden en draagt ook nog bij aan het ontwikkelen van een gebrek aan eigenwaarde.

Relationele problemen
Kinderen met ADHD ervaren vaak problemen bij het aangaan van relaties zowel met leeftijdgenootjes als met volwassenen. Doordat deze kinderen vaak ongeremd gedrag vertonen komen ze vaker in conflict met anderen. Deze conflictsituaties leiden vervolgens vaak tot afwijzing. Daar komt nog bij dat bij relationele problemen vaak sprake is van een vicieuze cirkel, negatieve ervaringen zorgen ervoor dat het nog moeilijker wordt goede relaties aan te gaan.

Een gebrek aan eigenwaarde
De negatieve interacties met volwassenen en leeftijdsgenoten, faalangst en slechte schoolresultaten kunnen ervoor zorgen dat de eigenwaarde van het kind steeds lager wordt. Andersom is het natuurlijk ook zo dat een gebrek aan eigenwaarde deze problemen vervolgens weer stimuleert. Uit onderzoek blijkt dat veel van deze kinderen ook op latere leeftijd nog over een laag zelfbeeld beschikken.

Angstproblemen
Ongeveer een kwart van de jeugdigen met ADHD heeft ook angstgevoelens, zoals separatieangst (verlatingsangst), fobieën of extreme angsten.

Verder in de reacties:
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Angstproblemen Ongeveer een kwart van de jeugdigen met ADHD heeft ook angstgevoelens, zoals separatieangst (verlatingsangst), fobieën of extreme angsten. Dit komt omdat hyperactieve kinderen door hun hyperactieve gedrag bij herhaling in situaties terechtkomen waarin ze gestraft worden. Dit leidt tot angst in nieuwe situaties waarin zij weer in de problemen zouden kunnen komen. Agressie en anti-sociaal gedrag Tot slot bestaat er, zoals gezegd, een samenhang tussen hyperactiviteit en agressief en antisociaal gedrag. Een groot percentage kinderen met ADHD ontwikkelt antisociale persoonlijkheidsstoornissen of een antisociale gedragsstoornis. Dit komt doordat het hyperactieve gedrag van deze kinderen ervoor zorgt dat ze in conflict komen met de omgeving. De gevolgen voor leerkrachten De gevolgen voor de leerkracht kennen eigenlijk twee kanten. In eerste instantie wordt de leerkracht geconfronteerd met de problematiek van deze kinderen en moet hij hiernaar weten te handelen. Daarnaast is het ook zo dat de leerkracht door zijn handelen ervoor kan zorgen dat problematisch gedrag ontstaat of juist vermindert. Uit onderzoek blijkt dat het gedrag van kinderen met ADHD vaak onbegrip en irritatie oproept bij de leerkracht. Kinderen zijn gemakkelijk afgeleid, volgen instructies niet op, scheppen onrust in de klas en krijgen niet alle leerstof mee die ze mee zouden moeten krijgen. Wanneer dit voor het kind resulteert in negatieve interacties met volwassenen en leeftijdsgenoten, draagt dit bij aan het ontstaan van probleemgedrag zoals faalangst, een gebrek aan eigenwaarde, relationele problemen en angstproblemen. Tot slot is er bij leerkrachten naast onbegrip en irritatie ook vaak sprake van veel meer stress wanneer zij aan het lesgeven zijn. De mate waarin de leerkracht stress ervaart is in eerste instantie afhankelijk van de leerkracht zelf. Daarnaast blijkt dat leerkrachten meer stress ervaren wanneer de problematiek van het kind met ADHD groter is. De stress die leerkrachten ervaren heeft een negatieve invloed op de leerkracht, de leerling met ADHD en de overige kinderen in de klas. http://home.tiscali.nl/gedragsproblemen/ADHD,%20gevolgen.htm
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
oké, bedankt
ik weet nu genoeg
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
bedankt