Een maatschappelijk werker ondersteunt mensen bij het oplossen van en omgaan met hun problemen in hun dagelijks leven of in hun werk. Dit kan van korte, maar ook van langere duur zijn. Huurschuld of werkloosheid kunnen redenen zijn voor mensen om hulp te vragen, maar bijvoorbeeld ook opvoedings- of relatieproblemen. Door deze en andere problemen kunnen mensen depressief, verdrietig of opstandig worden en ze weten dan vaak niet hoe ze daar uit moet komen. Dit zijn voorbeelden van psychosociale problemen. De maatschappelijk werker helpt de cliënt door hem/haar inzicht te geven in zijn/haar problemen en nieuwe vaardigheden aan te leren. De cliënt kan hierdoor zijn/haar problemen zelf hanteren en oplossen. Het is de combinatie van materiële en psycho-sociale problemen die het maatschappelijk werk onderscheidt van andere vormen van hulpverlening, zoals sociaal pedagogische hulp.

Wat zijn precies de taken:
- Mensen helpen bij problemen met hun gezin of werkplek (psychosociale hulpverlening).
- Samen met de cliënt de verschillende kanten van diens probleem onderzoeken.
- Afhankelijk daarvan de cliënt helpen de relatie met zijn/haar gezin of werkplek in stand te houden, te herstellen of te verbeteren.
- Kijken welk hulpaanbod het beste bij de cliënt past en samen een plan opstellen.
- Bemiddelen of verwijzen van de cliënt naar de juiste instantie, voor bijvoorbeeld werk of geld als dat nodig is.
- Verslagen maken van gesprekken met de cliënt en rapportages over de cliënt schrijven.
- De ontwikkelingen van de cliënt met betrokken instanties of hulpverleners bespreken. Een bedrijfsmaatschappelijk werker werkt bijvoorbeeld samen met de arbo-arts en de personeelsadviseur.
- De belangen van de cliënt behartigen bij instanties of de hulp van die instanties waarmee de cliënt te maken heeft organiseren en coördineren. Bijvoorbeeld een bureau dat schulden saneert, of een woningbouwvereniging.
- Ontwikkelingen en omstandigheden signaleren die kunnen leiden tot psychosociale nood en achterstandsproblemen. Risicogroepen opmerken en tekorten en gebreken in regelingen en voorzieningen aangeven.
Amadea
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Maatschappelijk werk is een beroep binnen de sociale sector. Maatschappelijk werkers leren mensen zichzelf beter te redden in hun sociale omgeving.

Door het brede takenpakket kan de maatschappelijk werker bij diverse organisaties worden ingezet, bij het algemeen maatschappelijk werk (amw) maar ook bij instellingen als ziekenhuizen, verpleeg- en verzorgingstehuizen, bij sommige grote scholen, bij de Raad voor de Kinderbescherming en de jeugdzorg, in verschillende soorten klinieken, binnen de verslavingszorg, de schuldhulpverlening en dergelijke. Ook grote bedrijven hebben vaak bedrijfsmaatschappelijk werkers in dienst.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Simpel: praten met mensen over hun sociale en maatschappelijke problemen of problemen thuis, werk.
De persoon helpen zijn leven weer op de rit te krijgen. De weg wijzen naar juiste instanties. Als er sprake is van ernstige psychische problematiek verwijst ze door naar een loog.