Kan ik als ik flauwval van bloed en het denken aan het hart bvb daar van af komen en nog arts worden?

Ik zit al een tijdje met een probleem. Ik wil graag arts worden maar val flauw als ik bloed zie of aan het hart denk. Ik vindt het niet eng of er vies uitzien maar om een of anderre reden kan ik er niet tegen. Nu is het zo dat mijn vwo 6 bijna afgerond is en ik een keuze moet gaan maken. Ik sta zelfs 8 gemiddeld dus als het examen succes vol verloopt kan ik mischien zelfs zonder loting naar de opleiding geneeskunde. Alleen zit ik met dit probleem. Hopelijk weten jullie raad. Mijn dokter had er niet zo veel nuttigs over te vertellen

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Psyche
4.1K

Antwoorden (5)

Heb ik ook altijd wel een beetje gehad hoewel het niet zozeer bloed is maar meer het getuur naar het gepulk van iemand anders aan een menselijk lichaam. In het begin van mijn carrière in de gezondheidszorg ben ik weleens wit om mijn neus geweest. Toch went het wel. Jezelf voornemen om het vooral boeiend te vinden wat er gebeurt scheelt al een heel stuk. Als je wat meer ervaring hebt ga je op de duur zelfs de bloedingen die je niet ziet enger vinden dan zichtbaar bloed.

Toegevoegd na 1 uur:
met dat laatste bedoel ik natuurlijk inwendige bloedingen, zoals bijvoorbeeld bij een miltruptuur kan voorkomen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, dat lijkt mij ook:+
Ja, volgens mij kun je jezelf wel wennen
aan dingen waar je eigenlijk niets van moet hebben.

Het is toch een vorm van fobie, dat flauw vallen.
En een fobie is te behandelen met gedragstherapie/training.
Je moet ook zelf oefenen, met het kijken naar ziekenhuisfilms en operaties.
En zorgen dat mensen jou er bij roepen als ze zich in de vingers prikken.
Naar de bloedbank gaan om bloed af te laten nemen.
Etc.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Of leren om zelf bloed af te nemen, is me ooit aangeraden. +1, want goeie tips!
bij de opleiding zal je deze dingen gaan anders gaan zien dan dat je nu doet. (ieh bloed!)

doordat je medisch onderbouw zal zijn zal je meer gefocust zijn dan op alleen het bloed (oorzaak bloeding, kan ik ingrijpen, hoe, waarom, welke prioriteiten)

doordat je anders tegen het bloed aan kijkt zal je reactie hier ook anders op zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er is hoop. Bij het zien van mijn eerste operatie tijdens een stage ging ik bijna onderuit, mijn eerste ruggeprik die ik zag gaf ook flauwvalneigingen. Mijn ervaring is dat als je heel eerlijk bent en het gwoon zegt, dan wordt er rekening mee gehouden. Mijn tweede operatie die ik zag ging al een stuk beter en daarna was ik er overheen. Als ik het nu weer zou proberen, dan denk ik dat ik weer vooraan mag beginnen. Het is even doorzetten en eerlijk aangeven vantevoren dat het kan gebeuren, dan houden collega's er rekening mee. Het is helemaal geen schande, alleen erg vervelend .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn voldoende beelden van operaties op TV of Youtube. Kijk hier regelmatig naar. In het begin zal het niet makkelijk zijn maar op den duur vind je de beelden te interessant om te missen.