Zat de ggz hier officieel fout?

Los van het feit dat ik haar niet terug krijg hiermee, wil ik het wel weten.

Ik had het net uitgemaakt met mijn vriendin. Ze gaf mij meerdere signalen dat het helemaal mis zat: ze wilde niet meer verder leven zonder mij en zei dit letterlijk. Voordat het uit ging gaf zij ook al signalen dat ze het leven niet meer zag zitten, maar ze leek nog een beetje een doel te hebben om voor te vechten.

Ik heb de GGZ opgebeld (ze verbleef daar klinisch) en de hele situatie uitgelegd. Ik vertelde dat ik me 'bedreigd' voelde door haar, onder druk gezet, maar ook dat ik mij ernstige zorgen maakte om haar en dat ik bang was dat ze zelfmoord zou plegen. Ik vroeg of ze haar in de gaten wilden houden. Ik had het idee dat ze mijn bericht erg serieus namen.

Niet veel later (denk niet eens ander halve week) heeft zij zich opgehangen in de badkamer van de instelling. Om 11 uur 's ochtends is zij gevonden. Ze hebben haar ondanks mijn signalen en het feit dat elke 'gek' kon zien dat zij meer dood dan levend was, niet op de gesloten afdelingen gezet.

Maar nu komt het; nu hebben ze tegen de familie gezegd dat ze geen reden hadden om zich zorgen te maken.

Ik ben erg kwaad op hun en vind dat ze hun verantwoordelijkheid niet zijn nagekomen.

Zaten ze ook daadwerkelijk fout (niet moreel gezien, maar gewoon... officieel)?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wat erg voor je, heel veel sterkte ermee!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je. Het is nu alweer vier weken en een dag geleden...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gecondoleerd nog en sterkte!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gecondoleerd! Heel veel sterkte!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een vriendinnetje van mij( een Borderliner met een eetstoornis)had al diverse suïcide-pogingen gedaan en zat op een gesloten afdeling,was gedwongen opgenomen en werd toen ineens door een psycholoog van het GGZ naar huis gestuurd.
'Omdat het wel ging''
Haar moeder vond haar een maand later dood in de badkamer,ze had alle medicatie die ze kon vinden ingenomen en ook nog haar polsen doorgesneden.
Mensen hebben tegen haar moeder gezegd:Je moet hier werk van maken!
Maar heeft het zin?
Het schijnt van niet.
Zulke voorbeelden zijn er schijnbaar meer.
En wat denk je van TBS-ers die met verlof gaan(ook omdat het zo goed gaat) en die dan weer iemand vermoorden..
Zij beslissen dat op zo'n moment en eventuele (slechte) gevolgen zijn zij schijnbaar niet verantwoordelijk voor.
Sterkte met je verlies.
Echt vreselijk voor je..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kheb niet zoon hoge pet op van het ggz. Bij mij is er een noodplan opgesteld dat als het dreigt mis te gaan er ik contact op kan nemen met een "open" afdeling en opgenomen kan worden. Dus op een begeven moment voelde ik gewoon aan dat het dat het steeds slechter met me werd dus ik bellen (wat ik nooit had verwacht btw) Er werd doodleuk tegen me gezegd dat er geen plek was en dat ik maar gewoon afleiding moest zoeken. Sindsdien is mijn vertrouwen in het ggz erg omlaag gegaan. Ook is het zo dat het bijna altijd van mijn "kant" moet afkomen. Er moet iets gebeuren tot ingreep.
Dit is geen antwoord op je vraag maar iets over het ggz.
Ik zou ook graag iets positiefs er over willen horen maar meestal blijft het negatieve hangen en het positieve maar voor lief gezien.
Verder wens ik je veel sterkte met verlies.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gecondoleerd met je vriendin.....rot om te horen, eerst zo ziek en nu dit. Ik kan je vertellen dat het niet goed is dat ze toch op momenten alleen gelaten is blijkbaar maar aan de andere kant wordt het steeds moeilijker om in de zorg te werken want de tijd om er even voor iemand te zijn is er niet meer. Er werken in de zorg te weinig mensen tegen te weinig salaris om voor ieder noodgeval tenminste 1 verzorger in de buurt te houden.
Ze hadden hier eerlijk over moeten zijn maar ik denk niet dat het ze kwalijk genomen kan worden.
Heel veel sterkte ermee....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Girlesque (andere naam hè?): je schiet er niks mee op, dat ben ik me zeer bewust, maar van mij een virtuele knuffel en denk aan jezelf!

Antwoorden (3)

Een feitelijk antwoord op de feitelijke vraag: nee.
Ze zullen haar extra goed in de gaten hebben gehouden en geen directe reden hebben gezien om over te gaan tot plaatsing op een gesloten afdeling.
Maak je geen illusies: iemand die zelfmoord wil plegen, doet dat, ook op een gesloten afdeling. En _juist_ iemand die de knoop heeft doorgehakt, besloten heeft dat het deze keer echt gaat gebeuren, kan heel redelijk en stabiel overkomen. Opgelucht, meer ontspannen - reden te meer om als begeleiding te denken: dat gaat goed.
Misschien bedoelen ze dat als ze het hebben over geen reden om zich zorgen te maken. Want als zij ter plekke hadden gezien wat ze van plan was, dan hadden ze echt wel ingegrepen.
Dit is nou net het verraderlijkste gedrag van iemand die suïcidaal is: als het beter lijkt te gaan, weet je niet waarom - is het omdat iemand opkrabbelt, of is het omdat iemand besloten heeft dat het echt afgelopen is binnenkort?
Dus nee, hoe verschrikkelijk het ook is, een 'fout' is het niet.
Sommige mensen kan niet de juiste hulp geboden worden om in leven te blijven, of het nu om een fysiek of een psychisch probleem gaat :-(
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is een goed antwoord. De uitleg over mensen met suïcidale neigingen klopt en word vaak door "leken" niet begrepen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+!
Duidelijk.
En helelaas helemaal waar.
Ik kan ook nog wel een boekje op doen over het GGZ,ze hebben mij wel eens te veel medicatie gegeven waardoor ik met spoed opgenomen moest worden en ze mijn maag moesten leegpompen.
Ze hadden een te hoge dosis gegeven voor mijn lage lichaamsgewicht waardoor de medicatie zich had opgestapeld in mijn maag.Foutje,sorry...
Echt.Ik ben toen in bewusteloze toestand opgenomen in een algemeen ziekenhuis en was in 1e instantie zelfs in levensgevaar!
Ik heb hier nog over gesproken met de PVP(patienten Vertrouwens persoon),maar er is uiteindelijk geen werk van gemaakt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar nog ff voor de duidelijkheid:ik ben het dus helemaal eens met jou antwoord,dat mensen die echt niet meer willen leven door niemand zijn tegen te houden(ook niet door GGZ),maar dat er wel veel foute beslissingen worden genomen waarmee ze weg komen( mijn ervaring)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het blijft mensenwerk, en er zijn geen 'standaardrecepten' als in: 'Iemand met een depressie behandel je zo' of 'iemand met een eetprobleem zus'. Was het maar zo makkelijk, dat zou heel veel leed schelen, zowel bij de klant als bij de behandelaar...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het GGZ doet ook goede dingen hoor. Zo hebben ze gezorgd dat ik "minder" medicatie krijg en dus daardoor vaker naar de apotheek moet. (Das dan wel weer een nadeel maar een goede zaak)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed antwoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik was het toch ook eens met je antwoord!
Ik wilde alleen laten weten op deze manier dat er foute beslissingen worden genomen die slecht kunnen aflopen.
En ze hebben in mijn geval ook wel toegegeven dat er een grote fout was gemaakt en dat dit nooit had mogen gebeuren.
Ik nam daar braaf en in vol vertrouwen medicatie in en die dosis bleek voor mij een overdosis waardoor ik met spoed opgenomen moest worden!
Er zitten 2 kanten aan.
En wat jou antwoord betreft weet ik van wat ik zelf heb gezien tijdens mijn opname dat als mensen echt niet meer willen niemand kan helpen.
Ik heb dit zelf meegemaakt met 2 vriendinnen uit het ziekenhuis en een jongen die ik daar heb leren kennen.
Allemaal Borderliner's trouwens.
En ik heb in GGZ ook hele lieve verpleegkundigen leren kennen,met 2 ervan heb ik nog wel eens contact.
Dus..misschien zo duidelijker wat ik bedoel?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Werkelijk een prachtig antwoord Hippo!!! +
Moeilijke vraag hoor. Ik heb zelf ook zelfmoordgedachten gehad. In het gesprek met de psychiatrisch verpleegkundige werd me gevraagd hoe groot de kans was dat ik het echt zou doen. Ze kon me anders niet zomaar naar huis laten gaan. Ze gaf aan dat als ik het toch zou doen, ze "heel wat uit te leggen had". Omdat ik aangaf dat de kans erg klein was mocht ik gewoon naar huis (uiteraard met een afspraak voor therapie). Ik had voor hetzelfde geld diezelfde avond in een zware dip kunnen belanden en voor een trein zijn gesprongen. Zou ze dan een grove fout hebben gemaakt? Nee. Ze hebben je vriendin echt wel geobserveerd en gesproken en daaruit geen signalen kunnen halen dat ze dit zou doen. Patienten blijven primair zelf verantwoordelijk hun problemen aan te kaarten. Het is erg lastige materie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het is heel erg wat er gebeurd is, en wens je nogmaals sterkte toe met dit verlies.

het antwoord op je vraag is: nee.

om haar #verplicht#!! op een gesloten afdeling te plaatsen had ze aan andere eisen moeten voldoen (waarom een gevaar voor haar omgeving)
ze had het wel vrijwillig aan kunnen vragen, en juist daarom is het verplichtende karakter juist maar in hele enkele gevallen toe te passen.

omdat iemand niet zal veranderen of het leven anders in zal zien als een persoon zelf niet initiatief hierin toont en meewerk met de hulpverleners zal er geen verbetering komen in de persoonlijke situatie van de betreffende persoon, en heeft het simpel gezegd geen enkel nut en zal een gedwongen gesloten opname eerder averechts werken.

het klinkt hard maar het is niet de verantwoordelijkheid van iemand anders wat iemand met zijn of haar leven doet. ze zullen haar ook echt wel in de gaten hebben gehouden, maar 24/7 cameratoezicht en op tijd ingrijpen om dit te voorkomen is gewoon niet haalbaar.

uit ervaring weet ik: iemand die zich van het leven wil beroven doet dit uiteindelijk toch wel als dit voor de betreffende persoon de enige oplossing lijkt. het kan lang duren, meer het speelt zo dat er altijd talloze mogelijkheden en manieren zijn om zich van het leven te beroven. het vooruitzicht dat het 'een keer kan' is soms zelf voldoende verlichtend dat iemand erg lang de schijn op kan houden..

je kan alles voor deze persoon doen, zoveel handen uitsteken in de hoop dat iemand deze vastpakt, zoveel handvatten aanreiken, maar uiteindelijk is de persoon zelf diegenen die besluit hier iets te toen/gebruik van te maken.

ik snap je woede en frustratie heel goed, maar weet ook uit ervaring dat jij op een gegeven moment (als je verder bent in de verwerking van het verlies) dit verlies kan aanvaarden, en hoe gek het nu misschien ook klinkt, de keuze van je ex vriendin ook kan aanvaarden.

het is moeilijk om iemand tussen je vingers door te zien glippen, en het is moeilijk om te zien dat niemand in kan grijpen, niemand het kan voorkomen, en niemand ook maar iets kan veranderen.
het is ook logisch dat je je woede projecteert op een ander. maar helaas is niemand hier fout.
jij niet, je ex niet, de hulpverlening niet, echt niemand niet.
niet moreel en al zeker niet officieel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
uit het leven gegrepen +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat klopt lifehacker. dank je wel voor het + je
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Euc...............................................
+