Alcoholist stopt met drinken, wat kunnen we verwachten?

Mijn vriend gaat na jaren lang bijna dagelijks (te veel) drank gebruik stoppen.
Het lijkt me dat dit nogal effecten kan hebben op allerlei vlakken, psychisch, emotioneel en lichamelijk. Wat kunnen we verwachten in negatieve maar ook positieve zin? En hoe kan ik hem het beste steunen?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Psyche
1.2K

Antwoorden (2)

Allereerst is het verstandig als je vriend contact opneemt met de huisarts.
Na lange tijd veel te veel drinken kunnen de ontwenningsverschijnselen heftig zijn, en zelfs gevaarlijk.
De huisarts kan hier kortdurend medicijnen voor voorschrijven.

Ook op langere termijn kan de huisarts wellicht ondersteuning bieden met bijvoorbeeld trekremmers of andere medicatie.

Verder is steun van lotgenoten van belang: het is goed als je vriend meeleest en meepraat op gebruikersfora, en als hij regelmatig zelfhulpgroepen bezoekt.
Dat kan de AA of de NA zijn, maar ook andere groepen zijn her en der actief.

Als je vriend is gaan drinken doordat er ook onderliggende problemen spelen, dan is het zaak ook die aan te pakken.

Wees waakzaam voor het idee dat je vriend na een tijdje zal krijgen, dat een enkel glaasje wel weer zal kunnen.
een vingerhoed is te veel voor een alcoholist, en een emmer te weinig.
Zie in dit verband Els Noorlander op youtube, een zeer verhelderend filmpje over wat verslaving met je hersenen doet.

Je vriend is zelf tot dit besluit gekomen, en dat is het halve werk.
Steun hem door samen met hem afleiding te zoeken, en laat de eerste tijd zelf ook de drank even staan. Mocht hij uitglijden, maak er dan geen drama van, maar stimuleer hem de kleding af te kloppen en weer door te gaan.

Succes!
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik ben het met je eens, maar buiten de al door jou genoemde bijwerkingen, is agressie ook niet uit te sluiten. Zelf stoppen is zo goed als onmogelijk, als hij niet heel sterk in zijn schoenen staat. Hij zal niet de eerste zijn die terugvalt in zijn oude drankgewoonten. Alcoholisten zijn vaak ook een ster in liegen, zeggen niets te drinken, maar zitten 's avonds gezellig in de kroeg, of bij vrienden de koelkast leeg te drinken. Zoek daarom hulp, niet alleen van de huisarts, maar bij voorkeur in een kliniek, met tijdelijke opname. Zij hersens moeten anders gaan functioneren, daar zijn specialisten voor nodig. Voor een leek is het bijna niet haalbaar de juiste hulp te bieden. Hou er rekening mee, als hij deze methode van stoppen kiest, dat je enorm gekwetst gaat worden.
Rieneke1
8 jaar geleden
Ben ik niet helemaal met je eens crea. Een kliniek is leuk en aardig, maar biedt heel weinig triggers, die eenmaal weer terug in het gewone leven volop aanwezig zijn.
Zie ook hiervoor het filmpje van Els Noorlander. En ik vrees dat de hersenen levenslang ontregeld blijven, reden ook waarom minderen nooit gaat werken.
Leren anders met de ziekte om te gaan is van belang. Ervaringsdeskundigen zijn wellicht theoretisch leken, maar ze kunnen goede steun bieden, en begrip. De motivatie is er iig, en dat is het halve werk! Zelf stoppen is moeilijk, maar niet onmogelijk, als de motivatie sterk genoeg is.
Ivana
8 jaar geleden
AA, de allerbeste hulp en voor de 'achterblijvers' is er hulp bij de http://www.al-anon.nl
Deze combinatie is tien keer sterker dan alle klinieken bij elkaar.
Je vriend mag een keer als gast gaan kijken op een avond bij jullie in de buurt. Wel eerst telefonisch aanmelden. Je blijft altijd ANONIEM.
Als hij gaat, mag hij die dag niet gedronken hebben.
Ik ben gestopt met hulp van Victas in Utrecht. Na 6 maanden tweemaal per week een dagdeel praten met lotgenoten stopte ik geheel. Dat is nu bijna 4 jaar geleden en sindsdien geen druppel meer, nog geen rumboon. Alcohollist ben ik door de jaren heen geworden en dat zal ik blijven tot mijn dood. Een spoortje alcohol maakt de verslaving in mij weer wakker. Daar moet je vriend zich bewust van worden/zijn.

Het is fijn dat jij je vriend steunt en dat je bezorgd om hem bent. Weet dit:
Ik haal de meeste motivatie uit de liefde en steun van mijn kinderen en mijn vrouw. Uit ervaring weet ik dat de woorden :"pap wat ben ik trots op je" BLIJVEN motiveren, zelfs jaren nadat ze uitgesproken zijn nog steeds. Steun je vriend en laat zo vaak mogelijk merken dat je trots op hem bent, dat werkt.....
Heel veel succes en blijf je vriend steunen dan heeft hij zeker een kans!