Een emotie bestaat niet alleen uit gedrag, maar ook uit een gedachte en gevoel. Deze drie componenten kunnen worden opgeroepen als reactie op een emotionele stimulus. Je zenuwstelsel speelt hier een belangrijke rol bij. Denk bijvoorbeeld maar aan hartklopping die je krijgt nadat je heel erg bent geschrokken.

Daarnaast zijn er een aantal hersenen gebieden waarvan wordt gedacht dat deze belangrijk zijn voor het ervaren van emoties. Deze gebieden worden samen het limbische systeem genoemd en dat bestaat onder andere uit de hippocampus, de amygdala en de frontale kwab.

Hoewel het niet mogelijk is om één hersengebied aan te wijzen voor een specifieke emotie, is er wel iets duidelijk over de functies van de hersengebieden die actief zijn bij een emotie. De amygdala bijvoorbeeld wordt voornamelijk in verband gehouden met angstige, vecht- of vluchtreacties. En ook met het herkennen van angst bij andere mensen.

De hippocampus staat vooral bekend om zijn betrokkenheid bij het geheugen. Deze speelt ook een belangrijke rol bij bijvoorbeeld angst conditioneren. Dit betekent dat de emotie angst wordt gekoppeld aan een bepaalde handeling of situatie. De volgende keer dat je in die situatie zit zul je extra op je hoede zijn, waardoor het de volgende keer eerder een angstreactie kan opwekken.

De frontale kwab houdt zich voornamelijk bezig met het onderdrukken van emoties en het overwegen van dingen. Zonder frontale kwab zou je waarschijnlijk een heel impulsief emotioneel persoon zijn.

Verder is er nog een hersengebied bekend dat de ‘cortex cingularis anterior’ wordt genoemd. Dit hersengebied wordt voornamelijk actief op het moment dat er iets vervelends gebeurt. Dit kan zijn wanneer je iets naars ziet gebeuren, maar bijvoorbeeld ook wanneer je een fout maakt.

Naast deze hersengebieden (waarover nog veel meer te vertellen is, maar ook nog veel onbekend is) spelen de neurotransmitters en hormonen ook een belangrijke rol. Bijvoorbeeld serotonine wordt onder andere geassocieerd met een goede stemming. Mensen met een depressie krijgen daarom vaak medicatie die ervoor zorgt dat er meer serotonine in hun hersenen aanwezig is. Maar ook dopamine en adrenaline zijn belangrijke hormonen.

Een emotie is dus voor je hersenen een behoorlijk complex geval. Onderzoekers zijn druk bezig om de geheimen ervan te ontrafelen. Niet alleen omdat het zeer interessant is, maar ook omdat ze zo hopen mensen met psychische stoornissen zoals een angststoornis beter te kunnen helpen.
Amadea
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Er zijn diverse manieren naar emoties te kijken. Er is zeker een verbinding met het stoffelijke lichaam, maar ook is het weer dat het de emoties ongrijpbaar zijn. Dus dan zou het iets geestelijk zijn. Juist woorden kunnen emoties overdragen en oproepen. Lichaam en geest werken samen en juist door de wisselwerking kan het zijn dat je emoties voelt in je buik, je hoofd of andere delen van je lichaam. Maar een geur of een geluid of een voorwerp of een persoon kan ook emotie op roepen. Dus zou het niet kunnen zijn dat de emotie daar zit of zat.

De psychologie heeft geprobeerd hier antwoord op te geven, maar ze komen niet verder dat dat mensen en dieren emoties hebben en dat het er lichamelijke veranderingen zijn op emoties. Maar de plek waar de emoties zijn daar is geen antwoord op. Wel hoe het lichaam reageert op emoties en dat een andere hormonenbalans het lichaam ook anders reageert op emotionele prikkels. Maar om te zeggen dat emoties in hormonen zit of in een gedeelte van de hersenen, dat gaat te ver.

Dus een lang verhaal om te zeggen geen idee. Emoties zijn zo ongrijpbaar dat ze overal en ergens zitten. Op sommige vragen is er geen antwoord mogelijk.