Waarom zijn volwassenen minder intuitief dan kinderen?

Ik denk hierbij aan onze streken, de geïndustrialiseerde landen. Ligt het daaraan dat wij met elkaar moeten concurreren in ons social-economisch systeem?

Misschien zit het anders bij natuurvolkeren.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Psyche

Antwoorden (5)

Volwassenen zijn verpest door "ervaring" en gaan derhalve niet zo maar direct iets aan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kinderen zijn gelukkig nog onbevangen, en zo hoort dat ook! Ouderen passen meer op hun tellen, en zo hoort dat ook....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Om te beginnen vraag ik me af of je vraag wel klopt en waarop je die mening baseert.
Voor zover ik weet is het begrip intuïtie al een discutabel punt binnen de wetenschap.
Daarnaast: volwassenen hebben natuurlijk een dot meer levenservaring dan kinderen, gebruiken hun intuïtie misschien minder of anders dan kinderen, die nog nauwelijks ervaring hebben.
Ik denk dus, dat volwassenen nog steeds net zoveel intuïtie hebben als toen ze kind waren, maar het anders gebruiken door levenservaring.
Dat is mijn idee/eigen ervaring, geen feit.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ juist
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoeft ook niet gelukkig ;-)
Cryofiel
11 jaar geleden
Prima antwoord. Het zijn juist volwassenen die intuïtief dingen aanvoelen. Kinderen kunnen dat ook, maar veel beperkter.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank je!
Kinderen hebben wel degelijk meer/andere intuïtie al verschilt dat ook per kind, denk aan het eenkennig zijn van baby's, de ene baby is voor niemand bang en de ander voor iedereen. Het ene kind van drie gaat met elke vreemde met snoep mee en het andere gaat nooit mee.
Het is zelfs zo dat jonge kinderen vaak de intuïtie ontlenen aan volwassenen, als mama het eng vind, worden ze bang.

Dus in hoeverre dat allemaal klopt valt nog te bezien. wat wel het geval is, is dat kinderen puur zijn. Vooral kinderen die nog niet kunnen praten. En de oerinstincten worden gebruikt om te leren lopen, praten enzovoort. omdat ze niet weten dat ze moeten leren lopen. dat kan je ze niet uitleggen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kinderen worden minder afgeremd door "normen en waarden" die wij als volwassenen "opgedrongen" hebben gekregen in onze opvoeding en maatschappelijke vorming.
Willen (jong)volwassenen iets bereiken dan wordt van hen een gedrag verlangd dat grotendeels overeenkomt met de maatschappelijk heersende norm en afspraak.
Het rationele neemt een grotere plaats in en verdringt ons spontaan, impulsief en emotioneel denken en handelen.
Zo worden wij "gevormd" door de omgeving waarin we leven.
Onze welvaart is groot, ons welzijn ( gevoelsleven) hebben we grotendeels ingeleverd.
Laten we steeds aandacht blijven hebben voor het kind dat we allemaal nog in ons hebben, het geeft het leven zoveel meer kleur !
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
mooi gezegd.