Waar kan je op zoek naar jezelf?

Ben niet echt gelukkig meer. Leef onder beslissingen van andere.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche
1.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat bedoel je? Een meditatie-cursus gewoon waar je nu bent, of een soort broedergemeenschap in het buitenland waar je tijd kan doorbrengen om na te denken over de zin van het leven etc?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat kun je altijd en overal. En wat die beslissingen betreft: Stoppen met braaf luisteren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zeg NEE als je NEE voelt doe alleen dingen die jij Wil. Laat je leven niet bepalen door anderen. Mensen moeten jou ook respecteren en accepteren. Anders zijn het geen vrienden. Wat selectiever zijn in je vriendenkeuze. Succes!

Antwoorden (9)

Je kan overal op zoek naar jezelf. Of je nou naar een klooster, assertiviteitscursus of een hutje in het buitenland gaat: je moet jezelf de rust geven om de punten op een rij te zetten die JIJ belangrijk vindt en hoe je deze toe kan passen in je leven. Blik dan ook terug waarom je anderen zo volgt en niet meer jezelf.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er populair zijn de meditatie oorden innnn india (?) In ieder geval in het oosten. Ik heb er (helaas) zelf geen ervaring mee. Eat, Pray, Love (film met Julia Roberts) is wel een mooie film, ook zij gaat naar zichzelf op zoek in het oosten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gewoon thuis, jezelf heb je altijd bij je. Daar hoef je niet voor weg.
Doet me denken aan het boek van Paolo Coelho: de Alchemist, over iemand die hoorde over een schat, en daar de hele wereld voor afreisde.
Misschien moet je dat boekje eens lezen
12 jaar geleden
Als je bedoelt een plek om rust te vinden: dat kan overal. Zoals (deels) ook al gezegd: klooster, hotel, hutje op de hei, kerk, goeroe, goede vriend/vriendin, op kamers.
Maar naar mijn idee is de enige plek waar je kunt zoeken IN jezelf en dan is de plek niet specifiek belangrijk.
Jezelf vragen stellen als: waarom ben ik niet echt gelukkig meer, waarom leef ik onder beslissingen van anderen, wat is mijn aandeel daarin etc.
Daar kan je hulp bij zoeken, zoals bijvoorbeeld een psycholoog, meditatie, mindfulness, yoga of een goede vriend/vriendin.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je wel!
Misschien is haptonomie iets voor je?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Naar je zelf op zoek gaan kan je overal en altijd. Maar je vindt jezelf alleen in het NU.
Een meditatie-cursus kan je helpen om met aandacht te leven (ademen) maar dit kan een te grote eerste stap zijn.

Je zou kunnen beginnen met het lezen van boekjes van Eckhart Tolle. 'De kracht van het NU' is een mooi boek waarin hij vertelt over het eeuwige nu.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een beetje vreemd om ergens anders te gaan zoeken naar jezelf. Want als je jezelf wilt vinden is er maar 1 plek waar je moet zoeken... en dat is IN jezelf.

We zijn al zo gericht op de buitenwereld, dat we soms niet eens meer weten wie we zijn. Dat is natuurlijk ook de reden van je vraag. Maar blijf dan niet gefocust op de buitenwereld, want dan ben je nog steeds hetzelfde aan het doen waardoor je jezelf nog steeds niet kent.

Dus, ga naar BINNEN toe en keer IN jezelf. Daar vind je jezelf.
Dus wil je leren hoe je dat kunt doen, dan kunnen anderen je hiermee helpen. Mensen die jou leren om IN jezelf te keren. Bijvoorbeeld:

1) Dat zijn Coaches die jezelf kunnen laten zien als een spiegel. Maar kijken in een spiegel is nog steeds kijken naar je eigen buitenkant en dus kijken naar je gedrag. Heel confronterend, maar ook heel leerzaam om jezelf te leren kennen hoe je DOET. Het leer je echter nog niet kennen hoe je BENT.

2) Mensen die je kunnen leren mediteren. Het is alleen aan aanzet, maar het feitelijke moet je zelf doen en het is wel een methode om IN jezelf te keren. En jezelf vanuit de binnenkant te bekijken. Sommigen trekken zich hiervoor ook een tijdje terug en gaan zo de confrontatie aan met hun innerlijke demonen. Niet alleen je innerlijke demonen zitten verborgen in jezelf, maar ook je ware zelf zit daar verborgen.

3) Andere mensen kunnen je via Hypnotherapie helpen om jezelf vanuit de binnenkant te bekijken. Zij begeleiden je om binnen jezelf te keren en je te richten op je vraagstukken. De antwoorden komen vanuit je diepste zelf. Dit is ook een goede methode. Je kunt het zien als punt 2), maar dan wordt je handje vastgehouden. Want de angst, verdriet, boosheid zijn nare emoties die je tegen kunt komen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Weet niet hoeveel vrije tijd je nog heb dit jaar en hoe goed je conditie is.
Als je EN veel vrije tijd heb EN een goeie conditie: Loop dan eens naar Santiago de Compostella.
Tijdens die wandeltocht kom je jezelf echt vele en vele malen tegen.
Dan krijg je ook nog de kick als je daar de trap oploopt.
Dan met het eerste het beste vliegtuig naar huis.
Ben je jezejf nog niet voldoende tegen gekomen, ga dan langs de meest westelijke kust terug naar huis, maar dan ben je niet terug voor het eind van het jaar.
Trek er dan gezellig een jaartje, of zo, voor uit, maar als je dan terug kom, ken je wel jezelf.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hier. want zoek hier maar op welk onderwerp je ook bezighoudt je vindt er de antwoorden van anderen waarop jij voor je geval uit kan halen wat voor jou persoonlijk bruikbaar is

Of meditatie of andere ontspannings dingen. ( Tai Chi, Yoga, etc.)

Door met een ding tegelijk bezig te zijn en daar al je liefde en aandacht in te leggen

Door nieuwe dingen uit te proberen.

Door veel over dit onderwerp uit de bieb te halen. Een goed begin is bijvoorbeeld ene boek als "Ik hou van mij" van Annemarie Postma, of "De Celestijnse Belofte) , van james redfield.

Dieper nadenken over bijvoorbeeld boeddhistische of andere Gidsdientige spreuken, die na vele eeuwen nog steeds zeer veel wijsheid bevatten,

Eeens een weekje op een bungalowpark of in een hutje op de hei te gaan zitten zonder bezoek, zonder telefoon, zonder tv, zonder pc, zonder internet.