Welke ziekte had Joanna de Waanzinnige?

Ze was geestesziek. Kan een iemand uit de symptomen opmaken welke ziekte zij had?
Overdreven seksuele lust, ziekelijke jaloezie, opgewonden, slapeloos.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klinkt als borderline.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ken iemand met zulke symptomen. Die zou hypomaan zijn.

Het beste antwoord

was het geen staar? ;-)

dat is niet meer te achterhalen of vast te stellen. veel psychische stoornissen/beperkingen/aandoeningen/ziektes overlappen elkaar en/of hebben dezelfde en soortgelijk symptomen.

wie weet had ze wel meerdere stoornissen dan 1 (comorbiditeit)
niet elk kenmerk hoeft te duiden op een stoornis.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De vraag is allereerst OF ze wel een ziekte had.
Wikipedia zegt: Hoe 'waanzinnig' zij werkelijk was, valt niet meer vast te stellen. In Lier spreekt men nog wel steeds over "zot Jeanneke". Gezegd moet worden dat de ambitieuze mannen in haar omgeving, zowel haar vader, haar man, als later ook haar zoon, belang hadden bij deze verklaring. Het maakte voor hen de weg vrij naar de Spaanse troon, die haar als opvolgster van haar moeder Isabel toekwam."
( http://nl.wikipedia.org/wiki/Johanna_van_Castili%C3%AB )
Vrouwen die in haar tijd machtig waren of dreigden te worden, dan wel zich openhartig uitspraken over dingen, werden nog weleens krankzinnig verklaard terwijl dat bij mannen in dezelfde situatie niet gebeurde.
Zoals zulke vrouwen vaak het etiket 'hysterisch' kregen - een vrouw mocht bijvoorbeeld geen lustgevoelens hebben.
En nee, uit een symptoombeschrijving waar de psychiatrie niet uitkomt, kunnen wij ook geen diagnose stellen, dus de vraag welke ziekte ze had, als ze die al had, is niet te beantwoorden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat heb je letterlijk uit Wikipedia. Daarmee is mijn vraag niet beantwoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het eerste deel komt uit Wikipedia, zoals ik ook aangeef. Het deel erna niet.
Het geheel maakt duidelijk waarom jouw vraag niet te beantwoorden is, hoe graag je dat misschien ook wilt.