Is hechtingsstoornis te genezen?

Is hechtingsstoornis te genezen? Of hooguit leren leven met of verminderen van.

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Psyche
3.3K

Het beste antwoord

Nee, echt genezen kan het niet. Daarvoor is de basis te zeer aangetast.
Mensen met een hechtingsstoornis zijn in hun vroege kindertijd lichamelijk en emotioneel verwaarloosd. Daardoor vinden ze het moeilijk om anderen te vertrouwen en hun gevoelens op een gepaste manier te uiten. Ze kunnen overdreven geremd zijn, maar ook overalert, extreem aanhankelijk, expres gemeen, of juist zeer onduidelijke en tegenstrijdige signalen afgeven. Het lukt ze vaak niet om normale sociale contacten te hebben en uitgebalanceerde relaties met anderen op te bouwen.
De ernst van de stoornis is afhankelijk van een aantal factoren, onder andere:
• de duur;
• de leeftijd waarop het begon en waarop het stopt;
• de kwaliteit van een vervangend hechtingsfiguur;
• het karakter van het kind en de steun van de omgeving;
De ernst en duur van de aandoening is afhankelijk van een aantal factoren, maar over het algemeen treedt een sterke verbetering op als het kind in een veilige en verzorgende omgeving wordt ondergebracht.

Met de juiste behandeling kan iemand wel wat herstellen waardoor de klachten het leven zo min mogelijk belemmeren.
SimonV
3 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het gaat hem vooral om de symptomen te verminderen:
Bij hechtingsproblemen is het effectief om aan de slag te gaan met de oorzaak van de problemen. Wat heb je in je jeugd meegemaakt en hoe heeft dit nu invloed? In plaats van met de symptomen te werken ga je gelijk aan de slag met de basis. Therapievormen die geschikt zijn voor het aanpakken van hechtingsproblematiek zijn onder andere: Schematherapie, Transactionele analyse en Emotion Focused Therapy.
fremar