Let op: Startpagina GoeieVraag geeft geen medisch advies. De antwoorden en reacties zijn geen vervanging voor een consultatie bij een arts. Raadpleeg bij gezondheidsklachten daarom altijd een arts.

Hoe kan je het beste terugkerende gedachtes loslaten?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Door ze eerst helemaal toe te laten en te verwerken. Daarna kun je ze loslaten. Uiteraard kan dat alleen als het iets is dat je kunt verwerken. Als het iets is dat niet op te lossen is, dan moet je vooral dat voor jezelf op rijtje krijgen. Ik zeg altijd als ik me ergens zorgen over maak: Kun je het oplossen? Maak je dan geen zorgen, maar los het op. Kun je het niet oplossen? Maak je dan geen zorgen, want het is niet op te lossen, dus zorgen maken (of over blijven nadenken) helpt ook niet.

Door hardop stop te zeggen.

Soms helpt het om ze op te schrijven. Dan 'hoef' je er niet meer aan te denken.

Door de manier, waarop je je vraag stelt, klinkt het voor mij, alsof je een beetje moe wordt van jezelf.....ronddraaiende gedachtes leiden zelden tot iets!! Als er iets in het verleden je bedrukt, probeer je dan te realiseren, dat je er nu niets meer aan kunt veranderen : het is een les geweest, je hebt de les geleerd, en zal niet dezelfde fout meer maken, dus laat het verder los... Als je je zorgen maakt over iets, dat er nog niet is, probeer het dan te laten waar het hoort : in de toekomst. Als het actueel wordt, is dat het moment om er wat mee te doen, en meestal komen dingen ánders, dan je vantevoren bedenkt, is mijn ervaring. Ik noem dat altijd : pas bruggen gaan bouwen, als je tot je knieën in het water staat.... En als het 'nú' je zo laat ronddraaien met je gedachtes : doe, wat je kunt, en wees daarmee tevreden. Méér kan een mens niet doen, uiteindelijk. Piekeren heeft weinig zin, want het is niet constructief. Makkelijk gezegd, natuurlijk, maar het ís uiteindelijk zo : meer dan je best kan je niet doen..... En álles gaat voorbij...grin and bear it. Af en toe regent het nou eenmaal, en dan ben je extra-blij als de zon weer schijnt.

Als je creatief bent helpt het om bijvoorbeeld te tekenen wat je voelt . Ben je dat niet schrijf t op

Ter aanvulling op de mooie antwoorden die er al staan: beleef je gedachten bewust, ervaar ze goed, maar ga er niet in mee. Dus merk ze bewust op, kijk ernaar alsof je een buitenstaander bent, die heel geïnteresseerd is in de gedachte op zich. Maar ga niet verder denken, ga er niet op in. Observeer dus de gedachte zelf. Gedachten zijn net als wolken: ze drijven binnen en drijven er weer uit. Dit vereist wel enige oefening, maar hoe vaker je op deze manier met je gedachten omgaat, hoe meer je zult merken, dat je daardoor die gedachtes kunt loslaten. Dit is ook te leren tijdens een cursus mindfulness. http://nl.wikipedia.org/wiki/Mindfulness

Er zijn verschillende manieren om te stoppen met terugkerende piekergedachten. Sporten zorgt ervoor dat je meer in je lichaam aanwezig bent. Je stopt dan even met de gedachten en dat helpt om het patroon te doorbreken. Wandelen zorgt er voor dat je gedachten gaan vertragen. De steeds weer herhalende beweging van lopen zorgt ervoor dat je gemakkelijker je gedachten loslaat. Mediteren helpt heel erg goed om van het piekeren af te komen. Er zijn cd’s te koop die zogenaamde geleide meditaties bevatten. Alles wat je moet doen is de cd opzetten en je wordt door het meditatieproces heen geleid. Praat met iemand over hetgeen waar je je zorgen over maakt. Het kan zijn dat een ander een simpele oplossing weet voor jouw zorgen.

Bronnen:
http://mental-coach-amsterdam.nu/2011/03/2...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100