hoe los ik paniekaanvallen in de klas op?

Sinds kort krijg ik in de klas na enige tijd het gevoel dat ik mijn broek heb geplast of gepoept, ik voel ook daadwerkelijk de urine langs mijn been lopen maar eens ik met mijn hand voel is het droog, ik weet van mezelf dat het tussen mijn oren zit ook op het moment zelf maar toch krijg ik een paniekaanval, na enkele minuten krijg ik mezelf zover recht te staan en naar het toilet te gaan om zeker te zijn dat er niets is maar eens ik terug in de klas ben begint na een tijdje alles opnieuw, dit gaat al bijna 2 weken door en heb jammer genoeg enkele lessen niet geweest puur door dit voorval. het beinvloed mijn leven.

ik ben 19 jaar en zit op de hogeschool.
Ik schaam me om het tegen mijn ouders te vertellen en krijg de moed niet bijeen naar een psycholoog of dokter te gaan.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Psyche
2K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor de reacties, ik weet dat het beste is om naar de huisarts te gaan, ik zal proberen mijn moed bijeen te rapen en een afspraak maken om alles uit te leggen.
anneliez
10 jaar geleden
bedenk dat de tijd die je nodig hebt om het de dokter te vertellen heel wat koter duurt dan de aanvallen, en je kunt er lang plezier van hebben
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Andre0175: Maak je reclame voor je eigen bedrijf of heb je hier voor jezelf ervaring mee opgedaan?

Antwoorden (2)

Deze klachten zijn vaak stressgerelateerd, zeker toch als er ook paniekaanvallen bij optreden. Studeren aan een hogeschool legt al een flinke druk op je, en als daar nog een bijbaantje bijkomt kan het soms teveel zijn.

Het kan echter ook een lichamelijke oorzaak zijn, denk aan onstekingen.

Ga ermee naar je huisarts, die kan je een zinvol advies geven en, echt waar, die kijken nergens van op. Er zijn heel veel mensen met dergelijke klachten en de oplossing is vaak simpel. Een goede diagnose is dan wel belangrijk, vandaar dat de huisarts een goede stap is. Hij/zij kan voor je bepalen of een praatje met een psycholoog zinvol is (en geloof me dat kan goed helpen), of dat je bijvoorbeeld een onsteking hebt waar je een antibiotica-kuurtje voor moet nemen.

De kans is heel groot dat het iets heel simpels is, en dan is het toch erg jammer om je plezier in het leven te laten verpesten?

Ga naar de huisarts en binnenkort geniet je weer van het leven. Succes en beterschap!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Op de Hogeschool studeren betekent stress. Of dat nou komt omdat je met je persoonlijkheid (in wording) jezelf staande moet zien te houden tussen al je andere (onzekere, maar uiten dat vaak anders) klasgenoten of dat de lesstof tot je nemen veel van je vraagt, maakt eigenlijk niet echt uit. Het feit is er dat je paniekaanvallen hebt.

Mijn inziens moet je het heft zoveel mogelijk in eigen handen nemen en zorgen dat je lijf die opgebouwde stress zo snel en goed mogelijk afvoert. Dat betekent sporten!! Minstens 3 x per week. Een half uur joggen (wel opbouwen, zie opbouwschema's op internet) per keer is een perfecte manier om je te wapenen tegen paniekaanvallen. Simpel omdat je je lijf leert na inspanning te ontspannen en leert de spanning weg te laten vloeien.

Dit werkt niet meteen met een week natuurlijk. Na een maand opbouwen moet je al (lichte) verbetering zien in het reguleren van je spanning en dus je lekkerder voelen in de klas. Hoe meer je je tot het sporten kan zetten en hoe langer je dit nieuwe patroon in je leven vast kan houden, hoe meer resultaat je zult krijgen. Tot zolang kan je misschien iets natuurlijks slikken zoals Valdispert Stressmoments. Dit bevat o.a. een hoge dosering valeriaan. 1 pil per dag is genoeg en het is te koop bij iedere drogist.

Een huisarts kan ook helpen, maar leer liever jezelf te helpen in plaats van dat je het te snel extern gaat zoeken. Want daarmee creëer je een patroon in je nog jonge leven.

Ik wens je heel veel doorzettingsvermogen!!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Andre0175: Thnx, maar ik zie je plus niet terug ;-).