Ik voel mij depressief en wil graag hulp. Heeft iemand een idee waar ik hulp moet zoeken?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Psyche
1K
Ritsuka
11 jaar geleden
Via huisarts dacht ik
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Idd via de huisarts. Die kan medicatie geven en je doorverwijzen naar een psycholoog. Dat laatste is wel belangrijk, een depressie vraagt meer dan alleen medicatie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dit heeft helemaal geen medicatie nodig?? het is iets psychisch. het enige wat ze hoeft te doen is relativeren. en wat dingen door hebben en ze is er vanaf.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@phoenixx: een depressie is niet enkel iets psychisch, maar ook iets biologisch. Het is dus helemaal niet uitgesloten dat de vraagsteller geen medicatie nodig heeft.
Ritsuka
11 jaar geleden
Zo simpel is het niet bij een depressie hoor..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tuurlijk niet meteen naar medicijnen grijpen. Daar zal eerst uitgebreide testen moeten ondergaan.
Een beetje depri zal je eerst met therapie en rationeel denken moeten oplossen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
maar ze lijkt mij nog een kind van 16/17 jaar.. ik denk niet dat je dan al depressie kan hebben. of je moet niet in kunnen geloven dat het zonder medicatie kan. want ik ben ervan overtuigd dat je zonder medicatie netzoveel effect kan veroorzaken. maar dat het alleen eraan ligt wie dat kan. en al die tests die volgens jullie dan moeten gebeuren. wat vor effect zou dat nou op hoor hebben? dat zou haar alleen maar meer laten denken dat ze er erg aan toe is. en ook bij oudere mensen kan het zonder medicatie als zei niet de leeftijd heeft die ik dacht

Antwoorden (8)

Bij het RIAGG, Jeugdzorg als je nog wat jonger bent of een psycholoog.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Om te beginnen je huisarts, als deze het nodig acht je door te verwijzen naar een psycholoog of andere instantie, zal deze dat echt niet nalaten.
Beterschap. Het is trouwens al heel goed dat je inziet dat je hulp nodig hebt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De huisarts is altijd een goed begin, die kan je klachten bekijken en inschatten wat voor jou de beste hulp is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Naar de huisarts gaan is altijd de beste optie. Deze kent jou en weet wat er in de buurt voor hulpverleners zijn die je kunnen helpen. als je dat niet wil kan je als je op school zit naar de vertrouwenspersoon gaan of als je studeert naar de studentendecaan. Je zou het ook gewoons eens met je moeder kunnen bespreken, als je een goed contact hebt met haar tenminste.

Maar waarschijnlijk ben je opzoek naar hulp via internet omdat dat anoniem is. Interapy is de grootste op dat gebied, maar er zijn meer van dit organisaties. Kijk maar eens op deze site, daar staan veel van dat soort mogelijkheden. Succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maak een gesprek/afspraak bij de GGZ je krijgt dan de juiste hulp.

Niet via de huisarts aub want die verwijst je door en dan weet je niet wie je krijgt.
En let er op dat je een psycholoog krijgt en geen spv'er ( sociaal pedagogisch verpleger) of zoiets.
Jij bent gebaat bij de beste hulp die je kunt krijgen.

Ik spreek uit ervaring.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
wat jij moet doen is afleiding zoeken. iedereen is wel eens depressief. zelfs ik heb het eens gehad na iets wat er gebeurde. het ervanaf komen is moeilijk omdat je het al moeilijk hebt met jezelf. en door het niet moeilijk met jezelf te hebben is door niet aan de dingen denken die het je moeilijk maken. en dat doe je door langzaam proberen je eigen ding te doen. langzaam proberen weer een kind te worden. een kind die je vroeger was, en dat allerlei avondturen verbeelde en met alles blij was. je moet weer gaan geloven. de wereld heeft zoveel leuke dingen voor je. en dat jij ze niet ziet hoeft niet te betekenen dat ze er niet zijn. je moet zoeken en beleven. en het maakt niet uit in welke situatie je ook zit, want als jij gelooft en als jij jezelf bent. dat meisje met dromen van wat ze wou en wat ze wou worden, dan kan jij er makkelijk uitkomen. want alles kan als je ermaar in gelooft en ik beloof je dat alles goedkomt
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
GGZ heeft in een aantal provincies het aanbod van Indigo therapie.

Deze therapie is gratis met een verwijzing van de huisarts. Er kunnen kosten komen voor het volgen van een training a 27,50 ( eenmalig).

Die gene kan eventueel bij jouw thuis komen of je gaat naar het GGZ.

Dan heb je eerst een aantal gesprekken zodat de hulpverlening je hulp vraag helder heeft, en dan zoek je 'eventueel' samen naar een training die aansluit bij jouw hulpvraag.

Toegevoegd na 3 minuten:
Wat is Indigo?

Indigo maakt het mogelijk om snel en laagdrempelig kortdurende psychische hulp te bieden. Indigo is een
initiatief van enkele ggz-instellingen, waaronder GGZ Drenthe. De ggz blijkt niet altijd zo laagdrempelig en gemakkelijk toegankelijk te zijn als ze wil zijn. Daarom heeft GGZ Drenthe gekozen voor deze nieuwe aanpak. Door mensen dichtbij en direct hulp aan te bieden zorgen we er voor dat de zorg goed bereikbaar is, laagdrempelig en kortdurend.

Waarbij helpt Indigo?

De problemen waarbij Indigo hulp biedt zijn divers: van bijvoorbeeld depressieve klachten, stress, burn-out, angststoornissen tot spanningsklachten, rouwverwerking en gedragsproblemen. Het gaat om preventieve programma's en kortdurende hulp, wanneer de problemen nog niet te groot of te complex zijn (geworden).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kan depressief zijn omwille van een omstandigheid: je mist iemand, uit met je geliefde, overlijden van iemand, je wordt gepest op school, je aanvaard je uiterlijk niet, etc..etc..dan ga je best met iemand praten. Kies een persoon waarbij je je binnen de 3 gesprekken op je gemak voelt. Indien je je niet goed voelt bij de psychollog dan moet je een andere kiezen. Ik had veel baat bij de gesprekken bij de psych omdat ik het gevoel had dat die me wilde begrijpen én wilde helpen.

Je depressie kan ook een klinische oorzaak hebben dan moet je bij de dokter wezen of een psyciater :is ook een dokter. Die gaat dan met medicatie de chemie in je hoofd herstellen waardoor je je beter gaat voelen.

Veel mensen gaan zeggen wat je allemaal moet doen, kies die hulp waarvan je denkt:'hé, DAT is iets voor mij' want er het moet een hulp zijn waar jij je goed meevoelt of waa je in geloof.

Succes, V