Welk geweld is moeilijker af te leren, aangeboren of aangeleerd geweld?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Psyche

Antwoorden (4)

aangeboren geweld, want als jij in een getto of iets opgroeit waar altijd veel geweld is vind je dat normaal terwijl aangeleerd geweld kun je net zo makkelijk weer af leren.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dan is het aangeleerd geweld.
Beide is net zo moeilijk af te leren, want als jij iets normaal vind is het behoorlijk moeilijk om dat af te leren. Eerst moet je gaan leren dat het niet normaal is en vervolgens moet je leren om je gedrag aan te gaan passen. Aangeboren geweld, vind ik beetje gek, maar ook dat is een kwestie van aan je zelf werken. Allebei is het niet makkelijk om af te leren, maar allebei moeten er kleine stappen voor worden ondernomen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als je praat over echt aangeboren geweld (dus iemand is van nature al gewelddadig) en dus niet vanuit opvoeding aangeleerd dan is 'aangeboren' geweld moeilijker af te leren. Bij mensen met een chemische onbalans in bijvoorbeeld de hersenen die gewelddadig zijn wordt er medisch wat zaken aangedaan om de balans terug te krijgen.
Soms zijn mensen van zichzelf al gewelddadig en achten het 'normaal' dat ze op die manier zaken gedaan krijgen.

Aangeleerd geweld kan ook weer afgeleerd worden. het kan erg moeilijk zijn, maar is niet onmogelijk.

Ik zou zeggen dat aangeboren moeilijk is dan aangeleerd. Hoewel het beide moeilijk is.
10 jaar geleden
Aangeboren geweld bestaat niet. Alles is aangeleerd. Als dit zou bestaan zou een baby dus al agressief kunnen zijn of geweld gebruiken :-)