Waarom beschuldigen sommige vrouwen mannen van verkrachting als dit niet waar is?

Persoonlijk vind ik het echt vreselijk als ik steeds meer verhalen hoor hoe vrouwen of jonge meiden zijn verkracht of aangerand maar aan de andere kant hoor je ook mannen/jongens die vals zijn beschuldigd van verkrachting omdat ze niet met het meisje naar bed wouden en dat ze achteraf na nader onderzoek dat dat meisje dat vaker heeft gedaan bij mannen en dus het een valse aangifte/beschuldiging was.

Met mijn interesse in psychologie (en het antwoord niet hebben kunnen vinden op internet) vraag ik me af wat de oorzaak kan zijn dat sommige meiden/vrouwen dit doen.

Alvast bedankt voor jullie antwoorden :)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Psyche
2.9K

Het beste antwoord

Hier boven is al gesuggereerd dat het een machtskwestie kan zijn, en dat is zeker heel goed mogelijk. Ik denk zelf echter dat dat (de machtskwestie) slechts een instrument is, of zelfs een symptoom, van iets wat er onder schuilt. Wat dat is?

Een traumatische ervaring in de jeugd? Verkeerde rolmodellen? Vertroebelde kijk op de werkelijkheid? Een laag zelfbeeld? Of toch gewoon een slecht karakter?

Aan de andere kant, waarom liegen mensen überhaupt?

Als je er achter komt wat iemand voor winst weet te behalen uit dergelijke acties, dan weet je ook waarom ze het doen en wat de onderliggende oorzaak is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik had eigenlijk moeten zeggen wat de winst is die men DENKT te behalen, er is natuurlijk geen winst. Maar de vermeende winst is wel de drijfveer.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De vermeende winst kan bijvoorbeeld acceptatie zijn, positieve aandacht of gewoon keiharde euro's.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Inderdaad

Andere antwoorden (3)

Aandacht, aandacht en nog eens aandacht.

Ik ken iemand (v) die sinds ze uitkwam voor haar liefde voor vrouwen, door haar familie met de nek werd aangekeken. Ze werd vijf jaar lang in een verdomhoekje geschopt.

Na uiteindelijk een naast familielid te Hebben beschuldigd werd het plotsklaps beter. Haar geaardheid ligt nog steeds gevoelig, maar er is wel sprake van acceptatie en zelfontplooiing.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is een soort van macht hebben. Vaak komt het door een zeer grote onzekerheid en ontevredenheid met zichzelf en hun wereld.

En je vergeet ook de meiden die hun vader of stiefvader beschuldigen van incest... Die mannen zijn ook getekend voor het leven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ken iemand die het uit wraak deed. Omdat ze gedumpt werd. Ze had een relatie met een getrouwde man, die besloot toch voor zijn gezin te kiezen.

Dan ken ik ook nog een geval waarbij iemand een meisje misbruikt had, zij durfde geen aangifte te doen, dus heeft een vriendin van haar gedaan alsof het haar was overkomen.