handige tips om weerbaarder te zijn tegen je omgeving?

Ik ben echt een zacht eitje. Als ik bijv achter de kassa sta en ik krijg het zakje niet open en iemand zucht of draait met zn ogen, is mn dag helemaal verpest omdat ik me dan rot voel. Echt om de kleinste dingen

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche

Antwoorden (9)

Beetje standaard misschien: maar probeer 'er boven te staan'. Dus als mensen zo doen, zijn ZIJ vooral de droeflappen met hun domme gedrag en moet je vooral niet denken dat JIJ de sukkel bent. Dus ff zuchten en denken tsjongejonge droeflap en dan weer door! Dan ben jij er sterker uitgekomen dan die ander!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jij wilt iemand goed helpen en je hebt altijd mensen die ongeduldig zijn en altijd haastig. Trek je hier niets van aan, dit moet je niet persoonlijk opvatten. Het is hun probleem niet de jouwe. Werk relax en zij moeten gewoon maar even geduld hebben. Zulke mensen kom je overal tegen. Hier moet je boven staan. Wens ze een prettige dag toe met een lach en gewoon weer verder gaan met de volgende klant. Gelukkig zijn ze niet allemaal zo ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als die mensen die zuchten de winkel uit zijn, dan zijn ze jou alweer vergeten. En jij maakt je dáár nog de hele dag druk om...

Gelukkig weet je dat het eigenlijk heel stom is om je daar druk om te maken, maar toch blijft het lastig om zulke opmerkingen of dingen naast je neer te leggen. Waarschijnlijk ben je ook iemand die voor anderen invult wat zij waarschijnlijk van je denken. Dus; jij komt een kamer binnen, iemand kijkt naar je, en jij denkt; o diegene vind me vast stom....( raar hé, dat je al voor een ander invult wat diegene over je denkt , en het is meestal ook nog negatief )

Het is onderdeel van je leeftijd helaas ( 15 toch? ) , die knagende onzekerheid, dat weinige zelfvertrouwen. Tsja, eigenlijk is de puberteit gewoon een k*tleeftijd. Eén troost, als je 20-25 bent dan heb je daar waarschijnlijk allemaal geen last meer van, en kijk je terug "waarom was ik nou zó onzeker.." ,

tot die tijd, heel vaak tegen de spiegel zeggen dat je mooi en leuk bent, en schijt aan iedereen want jij bent gewoon precies goed! En als je je weer onzeker voelt zo gauw mogelijk tegen jezelf zeggen "dit is onzin wat ik denk, het ligt niet aan mij als iemand zucht dan ligt het aan hun ".
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er is helemaal niets mis met 'zachte eitjes', je zult alleen moeten leren wanneer je je iets moet aantrekken van het soort non-verbale signalen die je noemt (het zuchten en ogendraaien), en wanneer je dat van je af moet laten glijden als water van een zwemmend eendje, zodat je niet nerveus wordt en je juist daardoor meer staat te prutsen.

Je zou een weerbaarheidstraining kunnen doen (zoek maar even via Google, dan zul je zien dat er veel zijn - en vraag je ook af waarom er zoveel zijn... je bent niet de enige).
Dat bouwt je zelfvertrouwen op en zal je leren niet alles op jezelf te betrekken en om te relativeren ('Jaja, de klant zucht, maar HIJ staat het zakje niet open te maken en IK kan dat wel - dat het niet op supersnelheid is, pech dan').

En bedenk: die klant zucht wel, maar als ie het zelf zou moeten doen, zou ie nog veel harder zuchten. Gewoon een big smile laten zien: als ik iemand bij de kassa tref die vriendelijk lacht naar me, die _mij_ ziet en niet alleen m'n boodschappen, dan kan ik heel veel hebben en ga ik niet zuchten, zelfs niet als ik al een rotdag heb, sterker: dan kan zo iemand m'n dag zelfs opfleuren. Als iemand chagrijnig achter de kassa staat, ben ik ook al minder blij.

Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb ooit, toen de buschauffeurs weer eens heftig afgezeken werden omdat de bussen niet op tijd reden tijdens winters rotweer, een flinke lading onderzettertjes gekocht bij de Blokker, van die doorzichtige met een print van een bloem erop.
Elke keer als ik in een bus stapte, gaf ik een chauffeur er een, met de melding: 'Een bloemetje, omdat ik heel blij ben dat jullie er zijn en dat ook weleens gezegd mag worden'.
Er is er nooit een geweigerd, en gek genoeg veranderde elke chauffeur in een soort breedbekkikker, op die paar na die bijna in tranen uitbarstten. Zelfs een keer applaus geweest van de hele bus, dus er waren méér mensen blij, alleen: de zeikerds laten het meestal veel duidelijker merken. Dus dat moet je je ook altijd voorhouden: die zure types gaan soms enorm zuchten, en als je dan vriendelijk vraagt: 'Is er iets?' dan zeggen ze meestal: 'Nee hoor'. In het geval van de kassa kun je dan altijd nog honingzoet zeggen: 'U begrjjpt natuurlijk dat ik alles heel zorgvuldig doe, u als klant staat centraal!' Knappe vent/vrouw die dan nog durft te zuchten :-)
Dat klinkt in mijn oren niet als een zacht eitje, maar als onzekerheid :-) Onzekerheid komt vaak voort uit een laag zelfbeeld.
Je leeftijd staat niet in je profiel, maar in de puberteit is onzekerheid voor veel mensen een probleem.
Wat je zou kunnen doen, is bij jezelf nagaan, waaróm je onzeker bent over jezelf en waaróm de (vermeende) mening van een ander over jou zo'n belangrijke rol speelt voor jou. Dat geeft je misschien al meer duidelijkheid.

Wat tips om te leren om te gaan met onzekerheid:

- Schrijf eerlijk op waar je vindt dat je goed in bent en waarom. Waarschijnlijk valt die lijst je erg mee :-). Kijk regelmatig naar deze lijst en vul hem ook aan met je successen.
- Je kunt geen gedachten lezen, dus je kunt niet weten hoe anderen over jou denken!!
- Hecht geen waarde aan wat andere mensen, die niet belangrijk voor jou zijn of die je niet kent, tegen je zeggen of je laten zien. Jij bent zelf degene, die ervoor kan zorgen, dat ze geen enkele rol spelen in je leven, waardoor je dag niet meer wordt verpest.
- Wees je bewust van je gedachten, als je denkt dat iemand negatief over je denkt. In de situatie van zuchtende ogenrollende klanten, bedenk dan dat het zijn/haar probleem is dat ze zo doen en niet de jouwe. Je zou bijvoorbeeld je liefste glimlach op je gezicht kunnen toveren en zeggen: een momentje alstublieft ;-)
- Stel doelen voor jezelf die haalbaar zijn. Leg de lat niet te hoog. Soms zijn onzekere menen ook heel perfectionistisch.
- Ook al denk je misschien, dat je het niet waard bent om van fijne dingen te genieten: verwen jezelf. Je kunt jezelf aanleren om te genieten van de dingen die jij fijn vindt.
- Denk aan je houding. Loop rechtop, koppie omhoog, schouders naar beneden. Je houding is wat anderen het eerste zien en het geeft je een zekerder gevoel.

Veel succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je assertiviteitscursus zoekt zul je meer vinden ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
:))
Lieverd,

Ten eerste voel je nooit rot door andermans dingen sommige mensen zijn er niet van bewust dat ze iemand "pijn/dom laten voelen" Alsof hun zo perfect zijn... !!

Iedereen kan fouten maken, niet iedereen is perfect of ergens goed in.

Accepteer hoe je bent..

Ik lach altijd om mijn domme fouten... Ik ben een heel erge kluns en dit past gewoon bij mij ;)

Mijn tips..

Maak een rechte rug (of in gedachten) Zo kom je zelfverzekerd over. Bij sommige situaties keer je je rug naar iemand toe (die je bijvb. niet moet) zo van praat mer fijn daar ga ik me niet druk om maken.

Stel het van een andere kant voor waarom iemand zo reageert. Ligt het aan jou persoonlijk? Of gaat het juist over je werk.... Zijn het misschien leerpuntjes...

Hoe zou jij zelf reageren bij zo iemand? Heeft het dan zin om de hele dag rot te voelen?

Misschien heeft de andere haast gehad... slecht geslapen... slechte dag... een negatief iemand (die mensen voelen zich hele dagen rot) Of de andere zitten in de knoop met zichzelf en gaan andere mensen plagen. Mensen die andere mensen rot laten voelen klopt iets niet bij hun zelf... Als jij te jaloers bent om zo dom te doen klopt er iets niet lijkt mij dan.

Als iemand rot tegen je doet denk aan de mensen waarbij je dat niet voelt hoe die erop zouden reageren.

Geef sommige mensen gewoon een klein weerwoord. Bijvb bij deze situatie: Ja, ik moet het zakje toch open krijgen of niet !? Maak jezelf boos en uit deze kwaadheid op een vriendelijke manier de andere weet dan wel van oei die laat niet over zich heenlopen

Ik ben me hier door zelfverzekerder gaan voelen. De mensen die jou gevoel rot maken die moet je aanpakken dan ben je het gevoel ook kwijt en maakt het jezelf trots en assertiever.

:)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wat moeilijk als je door deze kleine dingen je dag laat verknallen.

zo te lezen ben je heel erg onzeker en zou je je zelfbeeld bij moeten spijkeren. hier kan je hulp bij krijgen hoor.
als je steviger in je schoenen staat is de impact van reacties van andere niet meer zo heftig.

en als dat iemand met zijn ogen draait of zucht hebben ze gewoon pech, dan wachten ze maar een paar tellen langer. je kan niet meer doen dan je best en je kan het niet iedereen tevreden maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vaak ben je geneigd om alles op jezelf te betrekken, zeker als je onzeker ben. Maar dat kan je veranderen door te oefenen. En een winkel is daar een ideale plek voor.Ik sta ook achter de kassa, en het helpt mij enorm om ervan uit te gaan dat die klant niet zucht omdat ik te traag ben (ook al zie ik dat dat wel zo is!).
Die klant zucht omdat ze het warm heeft, of omdat ze net een vervelend gesprek had voor ze de winkel in kwam, of gewoon omdat ze moe is, of straks een examen moet gaan doen. Of ze zucht omdat ze voelt dat alwéér het elastiek van haar ondergoed knapt.
Wat dus helpt is het gezucht bij de klant te laten en het niet op jou te betrekken. Bedenk maar een paar gekke redenen waar je om kan glimlachen als je daar aan denkt. Je zal zien dat het dan een stuk makkelijker gaat. Dan is het ook makkelijker om gewoon beleefd tegen een klant te blijven.
Zo leer je om het ongeduld van de klant weer terug te geven aan de klant, het bij de klant te laten. En zelf rustig te blijven.
Ik hoop dat het je helpt :)
Kristal
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oh god... "Of ze zucht omdat ze voelt dat alwéér het elastiek van haar ondergoed knapt."
Voortaan wantrouw ik alle kassamensen die breeduit naar me lachen...
:-D
Kristal
12 jaar geleden
;-))) alleen de onzekere dan... :-))