Wat moet ik weten als ik een relatie begin met een man(24) mét bordeline?

Ik heb twee jaar geleden een man/jongen leren kennen, destijds was er nog niks bekend van zijn bordeline, ik heb hem een geruime tijd niet gezien, en in die tussentijd is bekend geworden (door artsen, blabla) dat meneer bordeline heeft..

(Hij heeft medicijnen voor zijn bordeline..)

Destijds hadden wij al gevoelens voor elkaar, alleen was het gaan dood bloeden door omstandigheden. Ging niet over hem, maar bepaalde keuzes van mezelf..

Nu heb ik hem weer gezien, en langzaam, begin de vlindertjes te groeien in mijn buik, alleen.. Ja, hij heeft bordeline, zoals aangegeven, ik weet dat zijn gevoel voor mij wederzijds is..

Ik probeer er nog een beetje onderuit te komen, omdat veel mensen in onze omgeving zwart-wit denken over mensen die bordeline hebben, ik word van alle hoeken gewaarschuwd, maar als nog is het nog ietwat onduidelijk voor mij wat bordeline nou écht precies inhoudt..

Kunnen jullie mij misschien helpen, en of advies geven?!
Alvast bedankt!

Ps; ik weet niet of ik dit goed geplaatst heb..

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Psyche
2.1K

Het beste antwoord

Borderlibes trekken aan en stoten af. Ze zijn vaak erg claimend en hun emoties wisselen nogal, net als hun stemming. Ze kunnen extreem reageren. Bv bij een ruzietje meteen jouw koffers pakken, de huid vol schelden en de volgende dag 30 smsjes sturen of je terug komt. Vervolgens weer boos worden omdat je niet reageert terwijl jij gewoon op je werk zit en de smsjes nog niet eens hebt gezien.
Mensen met borderline hebben een instabiel zelfbeeld en denken zwart wit.
Ze zijn vaak niet in staat langdurige relaties te onderhouden.
Automutilatie kan ook voorkomen.
Ruzies liggen meestal aan de ander, of ze gaan zelf zo in de slachtofferrol zitten dat jij alsnog je excuses maakt al was jij echt niet fout. Ze stellen zichzelf vaak centraal.
Ik heb een aantal vriendinnen gehad met borderline. Heftig. Ik begin er niet meer aan.
Pluspunten: verrassend, inpulsief, in goede doen humoristisch en spontaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je Pluspunten: verrassend, inpulsief, in goede doen humoristisch en spontaan. Herken ik heel goed, wat bedoel je alleen met; Automutilatie?!
loginabcde
11 jaar geleden
OMG wat een slechte reactie. Je kan net zo makkelijk zeggen dat alle blondines uit zweden komen. Je soms nu alle dingen op die een 'Borderliner' kunnen typeren maar niet allemaal hoeft te hebben. Daarbij zijn er ook nog eens verschillende gradaties in de symptomen. 20 borderliners 20 totaal verschillende mensen. Maar ja alleen Borderliners schelden mensen de huid vol en hebben daar de volgende dag spijt van.
bedankt aan de media die de Borderline typeert als uitschot van de samenleving..ODE
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Voel je je aangesprooken abcd??:-) Soms waarheid is hard helaas! Natuurlijk zijn er verschillende gradaties en type's. Ik denk dat vragensteller verdient een eerlijk antwoord en zelf mag bebalen in hoeverre dit overeen komt bij betreffend persoon. Dit antwoord met simpele taalgebruik geeft aan in een algemene zin waar het om gaat. Typisch kenmerken van een BLer. Vooral het eerste zin: Veroveren en afstoten. +
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit is heel herkenbaar dit gedrag en behoort zeker tot een borderliner! Erg vermoeiend zulke personen en onmogelijk om daar een rustige relatie mee te hebben. Weet waar je aan begint! +1
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik kan niet zien dat ik plusjes of minnen krijg en dat interesseert me ook niet echt. Ik geef antwoord op de vraag. Zeg dat het vaak zo is dat... Betekend dus ook dat het niet altijd zo is. Echter, ik heb de dsm niet geschreven, noch borderline uitgevonden. Sorry, borderliners zijn moeilijk in de omgang, dat is een feit.
Ik meen dat er zelfs een website is www.moeilijkemensen.nl over oa borderline.
Kan me voorstellen dat het niet fijn is om te lezen als je het zelf hebt. De waarheid is hard...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dankje @Tika, en @Martine jij ook bedankt. Ik zoek alleen nog wel even verder, van mij had je al een plusje :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Allemaal bedankt en allemaal een plusje voor jullie antwoord!

Andere antwoorden (4)

Ik ben een ervaringsdeskundige en lijdt zelf onder deze persoonlijkheidsstoornis. Het kan erg moeilijk zijn in een relatie met iemand die last heeft van deze persoonlijkheidsstoornis, ja idd automutilatie komt voor, het zwart wit denken ook, maar iedereen heeft zijn eigen persoonlijkheid, waardoor je niet alle mensen met deze persoonlijkheidsstoornis over één kam kunt scheren. Het is een persoonlijkheidsstoornis die erg goed te behandelen valt en waarvan je genezen verklaart kunt worden. Zie hiervoor de link naar DGT momenteel onderga ik deze therapie en ik voel mij hierdoor veel beter en heb een betere controle over mijn eigen gedrag.
Vaak is de voorgeschiedenis van mensen die lijden aan deze persoonlijkheidsstoornis vol met ellende, ze voelen als of ze boete moeten doen en hebben vaak erg last van depressie, of depressieve gedachten.
Het zelfbeeld kan erg laag zijn, maar dit hoeft niet. Vaak voelen ze zich ook erg eenzaam, zelfs als ze omringd zijn met vrienden en familie.

Mijn advies, lees er over (zie bijgevoegde link) en als je zoekt op internet vind je behoorlijk wat informatie over deze persoonlijkheidsstoornis.
Ga samen met je partner op zoek naar oplossingen om op de juiste manier met elkaar om te gaan, de persoonlijkheidsstoornis hoeft niet van invloed te zijn op jullie relatie. Ik heb zelf een partner die aangeeft het soms erg moeilijk te vinden, maar we geven elkaar de ruimte en kunnen ons zelf zijn. Door de therapie die ik volg leren we samen hoe elke wijze van gedrag effect heeft en wat er vermeden moet worden.
Zolang je met elkaar blijft praten en op een goede manier feedback kunt geven. Het is in het geval van een explosieve uitbarsting van je partner belangrijk dat jullie beidde een time out in lasten, blijf begrip vol (je partner heeft het vaak moeilijker met zichzelf in zo'n uitbarsting)

Als laatste wil ik je meegeven dat mensen met deze persoonlijkheidsstoornis mensen zijn die alle emoties erg intens beleven, dus niet alleen woede, maar ook liefde en geluk, en het is heel erg goed mogelijk om de middenweg te vinden....
Heel veel sterkte saampies en mocht je nog wat willen weten dan help ik je er graag mee.

Toegevoegd na 3 minuten:
Ik had de verkeerde link ingevoegd betreffende DGT, deze heb ik nu aangepast.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik werk als woonbegeleider in de psychiatrie en heb in die hoedanigheid ook te maken met mensen die aan bps lijden. Stuk voor stuk allemaal mensen met naast de stoornis ook hun eigen karakter. Wat veel meer bepalend is! ( en dan vooral voor hoe men met de aandoening omgaat.) De relatie is anders omdat iemand bagage meeneemt die niet "allerdaags" is en meer aandacht behoeft. . maar als er voldoende liefde, toewijding en bereidheid om te leren is, kan een relatie prima werken.

Wanneer je man ook hulp vraagt bij een instelling, wordt daar vaak ook hulp/uitleg geboden aan partners e.d.
Wie niet waagt... Een garantie krijg je nooit van tevoren. ook niet als je een relatie aangaat met iemand zonder een BPS.

Succes :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mooi dat je zegt dat je nooit een garantie krijgt in een relatie.
So true!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat klopt idd helemaal..
Borderline is een ernstige psychiatrische stoornis die alleen in een combinatie met medicatie en therapie onder controle te krijgen is.

Symptomen die regelmatig voorkomen zijn:

zwart-wit denken (alles of niets)
snelle stemmingswisselingen
Impulsiviteit (geld, relaties, werk)
Relaties niet durven/kunnen aangaan/onderhouden
Moeilijk alleen kunnen zijn
Woede uitbarstingen
Over alles negatief denken (negatief zelfbeeld)
Suicidepogingen
Zelfbeschadiging
Veel maatschapplijke problemen (schulden, conflicten, delicten, verslaving, eetproblematiek)
Dissociatieve en kortdurende psychotische verschijnselen

Dissociatie is een veranderde bewustzijnstoestand. Omstanders kunnen dit verschijnsel vermoeden als iemand er niet helemaal bij is, een sterk afwezige indruk maakt, niet helder of adequaat reageert. Niet alle afwezigheid is overigens dissociatie!

Er bestaat een zeer groot verschil tussen de zgn. ‘buitenwereld en binnenwereld’ van iemand met borderlineproblematiek.
Aan de buitenkant is vaak niet te zien hoezeer iemand van binnen lijdt!

De binnenwereld ziet er anders uit:

angst, soms door agressie bedekt
eenzaamheid, zelfs in gezelschap
enorme leegte, niet weten wat je wilt, voelt of vindt
een grote kloof tussen gevoel en verstand
regelmatig ook op onverwachte momenten overspoeld raken door heftige emoties, waar je niets mee kan en die moeilijk te verdragen zijn
grote onzekerheid, depressieve gevoelens, enorme spanning
permanent controle willen houden over alles en iedereen
steeds maar denken voor anderen en dit op jezelf betrekken (negatief)
alles perfect willen doen uit angst voor afwijzing

Lang niet iedereen met Borderline hoeft last te hebben van al de genoemde symptomen. Het kan niet genoeg gezegd worden, ‘de Borderliner’ waarover zo vaak gesproken wordt, bestaat gelukkig niet!

Voor jezelf bestaat het 'gevaar' dat je een 'redder' bent uit de drama-driehoek of karpmann driehoek. Dit houdt je slechts een beperkte tijd vol. Denk daarbij aan een jaar of 5 maximaal.

Weet je van jezelf dat dit niet het geval is, dan is er geen enkele reden om de relatie om reden van diagnose te beeindigen.

Openheid en duidelijkheid is het belangrijkste.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Beste Tika1, uiteraard is dit sterk afhankelijk van de GAF score bij de diagnose borderline. Ik ben blij te lezen dat u voldoende baat hebt bij uw therapie. Het doet mij deugd dat hier nogmaals bewezen wordt dat het mogelijk is. Niet iedereen weet dat het kan. Ik ben uit gegaan van het standpunt dat medicatie in combinatie met therapie ideaal is, heb echter verzuimd rekening te houden met de zwaarte van de draaglast- en kracht.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Grappig dat de ervaringsdeskundigen niet met kritiek om kunnen gaan. Geen slecht woord over borderline. En griep is ook leuk zeker!
Dialectische gedragstherapie kan zeker helpen. Tika, heb je in het boek ook de passages gelezen voor de trainers? Als je ziet waar die overal rekening mee moeten houden, gaat je dan geen lichtje branden?
Manipuleren, aandacht trekken, suicidaal, niet afbellen en dreigen met suicide, de telefoon niet opnemen....
Borderline is geen leuk of eenvoudig iets. Zelfreflectie is moeilijk voor bps mensen.
In jouw antwoord zeg je ook dat je ervaringsdeskundige bent en explosief reageert. Het is niet de media die dit beeld veroorzaakt. Mijn antwoord is ook gebaseerd op ervaring. Werkervaring, en in persoonlijke kring.
Wat ik in dgt heb gezien is dat borderline wel in gradaties is, maar 20 borderliners en ze zijn allemaal grotendeels hetzelfde. En wat zegt men zelf in die club; ik ben blij dat er herkenning is.
Als borderliners makkelijke mensen waren zouden er ook niet zulke strikte regels zijn om deel te nemen aan dgt. En 2 trainers op 1 club is ook niet voor niks.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Tika1: de 'waslijst' is samengesteld uit 'mogelijke' symptomen die in elk denkbare gradatie kunnen voorkomen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Komt agressief op jouw over. Dat is jouw probleem. Ik zeg gewoon welk gedrag vaak voorkomt. Vaak is niet altijd. Ik kan het niet anders maken dan het is.
Succes met de dgt, ik weet dat dat moeilijk kan zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt, je moet een brede rug ervoor hebben, en kan zeggen dat ik dat wel heb opgebouwd loop der jaren. (levenservaring..) Maar ik kan me ook vergissen natuurlijk, vandaar dat ik ook niet per direct een relatie wil, eerst een beetje de kat uit de boom kijken en dan voor mezelf kiezen wat handig is. Ik zou bijv. niet willen als we elkaar elke dag de huid vol schelden (of wat dan ook) als er OOIT een keer een kleine bij is..
Als ervaringsdeskundige kan ik je vertellen dat het moeilijk is voor beide partijen. De borderliner reageert soms opeens heel heftig en vaak onterecht. De ene keer vreselijk enthousiast of lief en zacht en een dag later vreselijk woedend of kwaad of agressief, noem maar iets. En altijd onverwacht. Denk je dat het net leuk is thuis: knal!!!
Dat betekent dat je zelf voldoende eigenwaarde moet hebben en innerlijke rust om het over je heen te laten komen. Je mag het jezelf nooit aantrekken, het is jouw schuld om het zo te zeggen, niet.
De borderliner kan het niet helpen dat hij zo is, dat is belangrijk om je te realiseren.
In mijn relatie helpt humor. Iets heel geks doen of zeggen wil de spanning nogal eens doorbreken.
De partner eist vaak heel veel aandacht en dat is doodvermoeiend. Doe dus ook dingen alleen voor je zelf zodat je een uitlaatklep hebt.
Heb je een lieve partner met wie het de moeite is om door te gaan: doen. Maar genezen zal het nooit dus weet wel wat je begint.
De andere antwoorden gaan over therapie en medicatie, daar wil ik hier niet op ingaan.

Toegevoegd na 45 minuten:
En voor de goede orde: wij zijn 46 jaar samen.