Werkt de homotherapie nou echt?

Ik zag het net op tv dat het vergoedt werd, maar werkt het ook. En als dit werkt kan het dan ook andersom?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche
2K
Amadea
12 jaar geleden
Hopelijk bedoel je homeopathie, anders lijkt dit een érg vreemde vraag...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ook in Undercover Nederland :P
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is echt homO therapie Amadea, vergoed door de zorgverzekering, tenminste als je je huisarts iets op de mouw speld, want je hebt wel een verwijzing nodig.
En ik hoop dat er geen huisartsen zijn die je doorsturen om van je homo zijn af te komen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, Amadea, echt homotherapie.... Zoek maar even op internet..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als het werkt en je zit ermee dan zie ik het probleem niet
Amadea
12 jaar geleden
Dat wil er bij mij niet in, dat zó'n therapie zou werken. Zou je kunnen vergelijken met een meisje aan te leren dat ze een jongen is....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Natuurlijk is het iets anders als je psychische problemen hebt door je geaardheid Feetje, maar je genezen van je geaardheid gaat niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Homotherapie. Met name gepushd door kerken waar kindermisbruik nog steeds aan de orde van de dag is.
Hoe krankzinnig kan een land worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het kan altijd nog gekker: castreren bijvoorbeeld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het werkt net zo goed als de heterotherapie.....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed gezegd kellykat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goede vraag, omdat hier de kwalijke rol van de media voor het voetlicht wordt gebracht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Huh ???? Hier heeft - bij hoge uitzondering - de televisie juist weer eens wat nuttige info verstrekt, namelijk dat homotherapie blijkbaar nog steeds gegeven wordt, ze er ook nog de verzekering mee oplichten en onder een Christelijke vlag onnoemelijk veel leed aanrichten en daar ook nog geld mee verdienen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
homeopatische homotherapie, zal dat ook niet helpen kellykat? ;-)) Marleen, ben het met je eens. het draait weer eens om de centen die er over andermans rug te verdienen zijn. niets ten nadele van de homosexuelen, maar dit zijn pas écht fl...kkerstreken.
laat ze hier eens een therapie voor bedenken die (WEL) werkt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zou je dat even willen toelichten klaas1952?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
http://www.sbs6.nl/programmas/undercover-in-nederland/videos/seizoen-0/aflevering-64-homogenezing/undercover-in-nederland-aflevering-64
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Amadea namelijk dat homotherapie blijkbaar nog steeds gegeven wordt Was dit vroeger ook al zo dan? Ik kende het alleen uit Amerika eigenlijk, toen ik er van hoorde dat het in Nederland ook gebeurde verbaasde me dit.
Amadea
12 jaar geleden
Dat was Marleen hoor, die dat schreef mr. T. Ik was niet van dit soort therapie op de hoogte, ben daar door deze vraag achter gekomen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Excuseer mijn lompheid, het was inderdaad Marleen die ik dat wilde vragen :D
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Mr. Tomaat ; ik weet niet hoe vroeger je bedoelt, maar uit de jaren 60 en 70 - toen we nog niet via neurologisch onderzoek hadden vastgesteld dat homosexualiteit geen ziekte is, maar een variatie op het gemiddelde - waren er zeker meerdere stromingen die probeerden het te 'genezen'.

Antwoorden (10)

Dit werkt niet. Het homozijn is een geaardheid en geen ziekte.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je erin geloof wel. In dezelfde uitzending zag je dat er mensen geloven in een drankje met een soort vis voer erin en hier 30 euro voor neertellen.
Prima als mensen dergelijke ' therapie' willen volgen. Het probleem zit 'm in de vergoeding, hiervoor is wel wat meer nodig dan iemand die verteld dmv gebed je van je homo zijn te genezen.
Wetenschappelijk gezien kan dit niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee natuurlijk niet. Je geaardheid is een " afwijking" in de hersenen. Het zelfde als linkshandig zijn.
Je kan het onderdrukken, maar veranderen nooit.
En met afwijking bedoel ik anders dan het gemiddelde.
Ik hoorde laatst dat 7% van de wereld bevolking homo is, wat toevallig ook hetzelfde percentage is als het aantal linkshandigen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Powergen
12 jaar geleden
En toch wil ik heel graag weten waarom afwijking tusen haakjes staat... Het is een afwijking, dat bedoel je waarschijnlijk ook maar dan wil ik toch weten.. waarom toch afwijking neerzetten?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als ik een ander woord even 123 had geweten had wat minder negatief beladen was had ik die gekozen.
Ik vind dat het geen afwijking is. Ik zal het eerder bestempelen als variatie. Maar dat is ook geen goede term omdat dat verwijst naar het dna. Terwijl geaardiheid ontstaat door een chemische reactie in de ontwikkeling van de hersenen van de foetus. Door het tijdelijk wegvallen van een bepaald hormoon.
Powergen
12 jaar geleden
woops.... ik heb blijkbaar iets te snel getyped :$ ik bedoelde.. het is GEEN afwijking.. wat jij ook waarschijnlijk bedoelde.. sorry :$
Amadea
12 jaar geleden
Homofilie is net zo min een afwijking als linkshandigheid. Slaat de plank helemaal mis!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als we maar weten wat we bedoelen. ;-)
Iedereen heeft afwijkingen, en daar moet iedereen mee leren leven. Dus accepteer jezelf en een ander zoals ie is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ amadea. Geeft jij eens dan het woord wat het dan is... Tis een deviatie..
En jouw reactie illustreerd precies de reden waarom ik afwijking tussen haakjes zet.
Amadea
12 jaar geleden
Nee hoor, deviatie is gewoon een chique woord voor afwijking dus niet de juiste term. Waar het om draait is dat het een *anders zijn* in vergelijking met de meeste andere mensen is. Maar de personen zijn verder net zo normaal als iedereen, er mankeert helemaal niets!.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar dat zeg ik ook. Afwijking is ook niets negatiefs. Maar het feit is dat er tijdens de ontwikkeling iets gebeurt in de hersenen. Wat de geaardheid bepaald. En in 7 % van de gevallen pakt dat anders uit dan wat de norm is. En dat wordt dan een afwijking genoemd. Is het negatief...??? Nee
Het woord afwijking heeft alleen een negatieve belading. Helaas. Ik vind persoonlijk afwijkingen leuk.
Amadea
12 jaar geleden
Afwijking betekent: wat niet normaal is, een geestelijk of lichamelijk gebrek. Jij kunt wel wensen dat het woord een positieve betekenis heeft, maar dat ís nou eenmaal niet zo...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ok. Dan gooien we het over een andere boeg... Is er een woord dat hetzelfde betekend maar niet van oudsher deze negatieve lading heeft mee gekregen?
Amadea
12 jaar geleden
Ik geef de voorkeur aan 'anders zijn'. Je zou ook kunnen zeggen 'verschillen', of 'zich onderscheiden'. En heb je het over een ontwikkeling in de hersenen, dan kan je dat een 'variatie' noemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan zou ik gaan voor variatie. Omdat de andere opties toch aan kan geven dat er een keuze mogelijk is
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij het schaap is 8% homo.
Ik krijg het idee, dat dit een constante factor is onder (zoog)dieren. Er bestaan ook homofiele vogels. Voor het bestaan homofilie is een evolutiebiologische verklaring gevonden, het is dus een natuurlijk verschijnsel. Zeg maar de natuurlijke variatie van eigenschappen, en waardoor een soort kan voortbestaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
iets wat anders is dan het grote gros ziet men als een afwijking. het staat tussen haakjes en de vergelijking met linkshandig zijn is gemaakt. lijkt me dus duidelijk wat ermee bedoeld wordt, en op mij komt het persoonlijk niet neg over in deze context.
ook al valt er natuurlijk te emmeren als het uit het context getrokken wordt en welk woord er ook had kunnen staan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hoe meer homo's, hoe minder mensen, een voordeel lijkt mij?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
waarom een voordeel? en waarom denk je dat als er meer homo's zouden zijn er minder mensen zouden zijn? techniek gaat steeds verder hoor, en ook de wetgeving (adoptie, huwelijk, draagmoeders)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Overbevolking? Homostellen kunnen zelf geen kinderen krijgen, daar kan geen techniek wat aan veranderen. Er zal altijd een draagmoeder of sperma bij moeten komen kijken. Aangezien dit een extra stap is... . Ik durf vol te beweren zonder enige bron dat homostellen gemiddeld minder kinderen hebben voortgebracht dan heterostellen. Van adoptie worden niet meer kinderen gemaakt, die waren er al. In veel landen is een homohuwelijk ondenkbaar, laat staan adoptie/draagmoeder regelingen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
er zijn minder homo's dan hetero's dus dat lijkt me idd het geval als het gaat om voortplanting of kinderen op welke manier dan ook, maar denk dat je mijn reactie wat uit zijn verband trekt (heb het over mogelijkheden, niet over aantallen) ;-) zo zijn wel lesbi's die kinderen krijgen, en bij mijn weten kan een draagmoeder ook buiten de officiele wegen gerealiseerd worden. biologische ouders kunnen een homostel niet worden, dat is pure logica, maar dat zegt niets over het feit dat homostellen geen ouders kunnen worden. met het oog op overbevolking zijn homo's dus niet de 'oplossing' (ze brengen minder kinderen voort zoals je zelf ook al aangaf) waar het voordeel dan in zou moeten zitten is me niet duidelijk, dus hoop dat ginaa hier alsnog op wil reageren en wat duidelijkheid kan verschaffen. ;-)
De laatste tijd is er in de media vrij veel aandacht besteed aan de zogenaamde 'homotherapie'. Gesuggereerd werd dat de betreffende hulpverleningsinstantie (Different) mensen wilde genezen van homofilie, zodat ze hetero werden. Daarover ontstond veel ophef.

In werkelijkheid is het zo dat Different mensen met een homofiele geaardheid wil begeleiden. Als mensen tot de ontdekking komen dat hun geaardheid anders is dan zijzelf of hun omgeving van hen verwachten, kunnen ze psychisch behoorlijk in de problemen komen. Different helpt hen daarmee.

Different wordt vergoed door de zorgverzekeraars.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jammer dat ze off-camera steeds de termen 'genezen' en 'ziekte' gebruiken...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Precies Hippo, er is een journalist op af gegaan en die heeft ze ontmaskerd als de hemelbestormers die ze zijn, alle mooie praatjes ten spijt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
euc: jij gaat teveel af op de mediahype die over Different ontstond. Zelf minister Schippers liet zich daardoor leiden. Uit onderzoek van de inspectie bleek dat die hype een totaal verkeerd beeld heeft geschetst. Helaas wilde de minister niet in het openbaar toegeven dat ze het bij het verkeerde eind had. Zwak! @Torrie: nee, ik werk er niet. Ik had tot die hype begon zelfs nog nooit van Different gehoord. Maar ik houd van eerlijkheid, en niet van het achter mediahypes aanlopen. Als de bevoegde instanties onderzoek doen en daaruit blijkt dat Different bezig is zoals ik in mijn antwoord omschreef, dan wil ik niet dat er nog gezeurd blijft worden over zaken die leugens bleken te zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nogmaals: als er mensen 'undercover' naartoe gaan, worden er heel andere dingen gezegd... Dus kennelijk hebben ze iets te verbergen en slagen ze daar redelijk goed in.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Nomen: godsamme zeg, leugen en bedrog is niet meer het domein van de politiek. Het is ver uitgewaaierd, en de politiek krijgt die leugens nu op zijn neus! Ha ha (lachen als een boer met kiespijn)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jammer dat je niet echt goed hebt opgelet tijdens de uitzending, Nomen. Dat is namelijk het verhaaltje dat ze zelf vertellen, maar dat dus "off camera" héél anders klinkt, en er wordt ronduit geadviseerd de verzekering op te lichten om die klinkklare bullshit vergoed te krijgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nomen, ik vind het heel knap dat je bepaald waar ik teveel op af ga en hier een waardeoordeel aan weet te geven. ik volg de media niet eens, en kijk bv zelden het nieuws of andere actualiteiten, en lees geen krant. wat jij hier leest is mijn persoonlijke mening, en wat jij er van mag denken moet je zelf weten, maar ik vind het frappant dat je jou persoonlijke mening bij mij neer legt door het op deze manier (die totaal niet klopt) terug te koppelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nomen , jij gaat teveel af op de reclamepraat van Different. Het is niet wat ze in het openbaar verkondigen te doen en te willen, maar wat ze voor de verborgen camera, als ze denken dat 'de vijand' niet luistert, verkondigen. En dat is op zijn minst discutabel, zeker onwetenschappelijk en in het ergste geval ronduit schadelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom heb je twee accounts euc/eucalypje? Of was reageren op de nomen@euc reactie een vergissing?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
#huh#
ik 2 accounts? (alsof 1 account niet genoeg zou zijn voor me, alsjeblieft zeg!) :) weet niet wat je bedoeld maar het zal me eerlijk een beetje aan mijn anus oxideren. ach weet je, de ene keer ben ik dezelfde als Cryo, en nu hoor ik weer dat ik misschien 2 accounts zou hebben. met alle respect, maar ik geloof niet dat ik hier mezelf hoef te verantwoorden tegen welk idee van wie dan ook, laat staan dat ik me tegen een idee als dit ga lopen verdedigen. (heb al een tijd geleden ontdekt dat dit geen zin heeft, dus pas hiervoor sorry_ dus mt tomato: als jij denkt dat ik er 2 heb dan heb ik er 2. als jij denkt dat ik me vergist heb, dan heb ik me vergist. maak er gerust van wat je ervan maken wil; ik vind het allemaal even boeiend. :) (p.s. mocht je een dubbele of 3 dubbele reactie zien van mij of anderen: de site werkt nu en dan niet zo heel lekker dus dit heeft niets met meerdere accounts te maken) ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik bedoel kijk eens naar je reactie op nomen die op euc (dus niet eucalypje) reageert. Misschien dat je dan begrijpt wat ik bedoel. Of anders snap ik je complete reactie op Nomen niet. -euc: Different pretendeert mensen met psychische... -nomen @euc: jij gaat teveel af op de mediahype die over Different ontstond. -eucalypje: nomen, ik vind het heel knap dat je bepaald waar ik teveel op af ga en hier een waardeoordeel aan weet te geven... Nu lijkt het dus dat je euc bent of je vergist, iets anders kan ik er niet van maken. Je zal je wel vergist hebben want je vindt het knap dat nomen iets over je zegt (maar in werkelijkheid zegt hij iet over euc)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ah, het zal de afkorting zijn waar mij men hier ook vaak mee aanspreekt (had er patent op moeten aanvragen) :) excuus voor het misverstand, want hier is idd sprake van van mijn zijde.
Iets wat een natuurlijke aanleg is en voor de geboorte in aanleg is ontwikkeld, wordt niet door een therapie verandert. Helaas heeft men in het verleden zo gedacht en ging men zelfs verder gezien het nieuws in de media over castratie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De organisatie waar het om gaat (Different) geeft zelf aan dat het doel van hun therapie absoluut niet is om een geaardheid te veranderen, maar dat zij mensen om leren gaan met homofiele gevoelens. In bepaalde stromingen van het christendom wordt homofilie nog altijd ervaren als een 'probleem', en wordt er weinig over gepraat. Iemand uit zo'n milieu die ontdekt dat hij homo is, zou wel eens meer ondersteuning nodig kunnen hebben dan een homofiele jongen uit een totaal ander nest. En als het gaat om praten over gevoelens en om begeleiding bij het vinden van je weg daarin, dan ja: dat werkt vaak. Maar er zijn ook oud-cliënten daar die rapporteren dat de behandeling gericht was op het onderdrúkken van hun homofiele gevoelens. Dán wordt het natuurlijk een ander verhaal, want ik denk niet dat het goed is als iemand op zo'n manier wordt aangeleerd dat hij in feite zichzelf niet mag zijn.

Nu heeft 'onderdrukken' ook wel een erg negatieve lading, maar de meesten van ons doen dit regelmatig. Als ik als heterovrouw gecharmeerd zou raken van een getrouwde man, dan zou ik ook mijn gevoelens voor hem 'onderdrukken'. Als een homoman verliefd wordt op een heteroman, zal hij ook zijn gevoelens 'onderdrukken'. Of in elk geval zoek je dan andere wegen om je te uiten, en ga je niet handelen op die gevoelens. Het om leren gaan met seksuele gevoelens, houdt dus ook in dat je bepaalde gevoelens onderdrukt. Ik heb alleen het idee (gezien de verhalen van oud-patiënten) dat in elk geval in het verleden bij deze organisatie die behandeling wel eens anders verliep, en dat mannen de boodschap kregen dat zij moesten veranderen, dat hun gevoelens er niet mochten zijn, en dat zij dus hun hele geaardheid moesten 'onderdrukken'.

Elke 'behandeling' die erop gericht is om iemands geaardheid te veranderen, is m.i. gedoemd te mislukken. Homofilie is - zoals we nu weten - iets waar je mee wordt geboren, iets wat je gewoon bént. Je kunt wel proberen om anders te zijn dan je bent, maar als je dat al lang vol zou houden, dan zal het je vanbinnen opeten. Er zijn christenhomo's die vinden dat zij niet mogen handelen naar hun geaardheid, en die kiezen er bewust voor om single te blijven. Er zijn ook genoeg christenhomo's die vinden dat zij wél gewoon een relatie aan mogen gaan met een andere man. Dat zijn globaal de keuzes die je hebt, maar het ontkennen van je aard, dat is ontkennen wie je zelf bent, en zal voor meer problemen zorgen dan je kunt overzien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat zou ook niet goed zijn, dat je je hele geaardheid gaat ontkennen/onderdrukken. Daarmee ontken je ook wie je bent, en zoiets leidt altijd tot problemen. Misschien houd je dat kort vol, maar je wordt er zeker niet gezonder of stabieler van. Ik bedoelde meer dat af en toe een keer bepaalde gevoelens onderdrukken niet altijd verkeerd hoeft te zijn, en dat 'onderdrukken' niet altijd alleen negatief hoeft te zijn. Maar inderdaad, je hele geaardheid ontkennen, of ál je seksuele gevoelens onderdrukken, dat is een heel ander verhaal. Maar was het uit mijn antwoord niet duidelijk dat ik vind dat dat niet met elkaar vergelijkbaar is? Dan heb ik me niet duidelijk uitgedrukt, excuus daarvoor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is een vorm van begeleiding die inderdaad werkt en gebruikt wordt. Maar Different gebruikt wel dégelijk de term genezen en heeft het zelfs over ex-patienten die inmiddels 'gelukkig getrouwd' zijn (met iemand van het andere geslacht , uiteraard).
Helaas is het dus een reclamespot voor Different geworden , die niet de praktijk / de waarheid is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is dat zo? Ik heb ze eerder iemand van de organisatie gezien die in een actualiteitenrubriek commentaar gaf op de commotie, en die vertelde dat hun begeleiding vooral gericht was op het leren omgaan met gevoelens, en dat ze zowel patiënten hadden die ervoor kozen om celibatair te blijven als patiënten die gewoon een relatie (het dus iemand van het eigen geslacht) hadden. Dat geeft naar mijn mening ook wel een beetje het beeld zoals ook de meningen liggen onder christenen, daarvan is inderdaad een deel van mening dat je als homo alleen moet blijven (de gevoelens mogen er wel zijn, maar ernaar handelen wordt verkeerd gevonden) en een deel dat vindt dat een relatie gewoon mag. Nu had ik al een vermoeden dat er in elk geval in het verleden wel ook andere 'begeleiding' was gegeven (zoals ik beschrijf in mijn antwoord, de verhalen van oud-patiënten zullen vast niet volledig verzonnen zijn) maar jammer om te horen dat ze nu dat soort dingen ook verkondigen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, Lies, en dat is precies waarom Undercover Nederland dus echt informatie heeft toegevoegd aan het reclameverhaaltje dat we hier en elders kunnen lezen.
Voor de verborgen camera, met een veronderstelde homoseksueel op de stoel die wil genezen, zingen ze een heel ander - en totaal ontoelaatbaar - liedje.
Camera aan en het verhaaltje verandert weer volledig. Wellicht kun je de uitzending nog terugzien ? (Kan ik vanuit Duitsland in elk geval niet).
Ze hangen de leer aan van de (ook in Christelijke kringen) terecht omstreden Leanne Payne, een gevaarlijk dametje met zeer curieuze denkbeelden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
http://www.sbs6.nl/programmas/undercover-in-nederland/videos/seizoen-0/aflevering-64-homogenezing/undercover-in-nederland-aflevering-64
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom zou je je gevoelens moeten onderdrukken als je homo bent? Ik ben hetero en hoef dat toch ook niet?
Het clubje zou zich, al dan niet met subsidie, moeten richten op mensen die van mening zijn dat er iets mis is met homo's, zij zijn degenen die moeten leren omgaan met hun gevoelens, niet de homo's!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank MrTomaat, zal ik morgen eens op m'n gemak bekijken! @Adrie: eens met je tweede zin, maar eerste: zie mijn antwoord. Ook een hetero moet heus wel eens seksuele lustgevoelens onderdrukken. Daar is niets mis mee. Wat wél verkeerd is, is als je een deel van hoe en wie je bent wilt onderdrukken en negeren, en denkt dat je met het negeren van je geaardheid een oplossing hebt. Precies zoals een hetero ook niet ál z'n seksuele gevoelens hoeft te negeren of onderdrukken. Sómmige gevoelens: ja, dat moet iedereen wel eens. Tenzij je een erg laag libido hebt. Overigens verschillen de meningen hierover onder christenen, en zijn er dus ook christelijke homo's (of homofiele christenen) die er zelf voor kiezen om niet op hun homofiele gevoelens te handelen, dus om bij voorbaat te besluiten dat zij geen seksuele relatie willen. Wanneer iemand daar zelf voor kiest, is dat op zich natuurlijk prima. Maar wanneer je denkt dat te kunnen bereiken door net te doen alsof je gevoelens er niet zijn, of wanneer je je seksuele geaardheid gaat ontkennen, denk ik dat dat niet alleen niet zal werken, maar dat je er ook doodongelukkig en misschien wel enigzins verknipt van wordt. Dan ga je namelijk een deel van je eigen wezen negeren, en dat kan niet goed zijn. Uit dit soort kwesties blijkt weer duidelijk hoe belangrijk het is dat er goede onderzoeksjournalisten zijn. Ik had geen idee dat het zo erg was als hier beschreven wordt..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
heb ff snel een stukje gezien van het filmpje. geloof en homo's. geloof en sexuele voorkeur. ziekte? laat ze met bidden eerst maar eens de pedo's genezen als dit zogenaamd al mogelijk zou zijn.
wat een schijnheilig gedoe: prediken maar wel het kruis van een kind aanbidden. (hoe geschift geestelijk verknipt kan je zijn?!) die smeerkezen hangen volgens mij hun lid in wijwater en biechten wat op om vervolgens vergeven te worden. rest gaat de doofpot in. dus laten we maar bidden voor homo's, genezing, therapie. want hierbij is de maatschappij echt geholpen denken ze. weet niet of ik het zielige moet vinden, heel erg triest of dat het eigenlijk een giller is!
en dan ook nog in de naam van een hulpverlener?
voer voor een spych zulke lui, daar ben ik persoonlijk heel zeker over.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb de aflevering inmiddels gezien: schokkend. Hier worden kwetsbare mensen onder het mom van 'hulp', enórm van de wal in de sloot geholpen. En misschien wel beschadigd voor het leven. Datgene ontkennen wat onderdeel is van wie je bent, van je identiteit: er zijn aanwijzingen dat bepaalde persoonlijkheidsstoornissen kunnen ontstaan door een dergelijke houding van je omgeving. Dat kan dus gebeuren als je jonger bent, maar het zal ongetwijfeld ook diepe sporen nalaten als dit gebeurt in bijvoorbeeld de puberteit of de vroege volwassenheid. Het meest schokkend vond ik nog dat nota bene een christelijke hulpverlener zijn cliënten aanraadt om te liegen tegen hun huisarts, om zo de verzekering op te lichten. En ik weet niet eens wat ik erger vindt, dat een medechristen zoiets doet, of een collega hulpverlener. Heel teleurstellend vind ik trouwens ook dat zo'n organisatie niet staat voor wat ze vinden, en eerst overal verkondigen dat zij absoluut niet pretenderen om homofilie te kunnen of willen 'genezen', maar bij onderzoek wel degelijk die benadering hebben. Goed, dit is één hulpverlener, dacht ik nog. Dus ik vond het verrassend correct dat de redactie van het programma ook contact heeft opgenomen met de landelijke koepel. En die zwijgt als het graf. Dat stinkt. Triest, het is natuurlijk niet verwonderlijk dat er zoveel mensen afknappen op God, puur vanwege Zijn "grondpersoneel". Misschien had Jezus niet alleen over de kinderen, maar ook over homo's duidelijke instructies aan zijn leerlingen moeten geven: "Laat de homo's tot Mij komen, en verhindert hen niet. Want voor zodanigen is het koninkrijk der hemelen."
Je hebt zelf de vraag eigenlijk al beantwoord. Als je een homo zou kunnen ompraten tot een hetero, dan zou je een hetero moeten kunnen ompraten tot een homo. Dat eerste an het laatste is nog nooit waargenomen. Wel kan je iemand sexualiteit onderdrukken. In de RK kerk is men zover gegaan dat met jongens heeft gecastreerd, nadat de paters zich eerst aan hen hadden vergrepen. De homoseksualiteit is daardoor niet 'verwijderd' alleen het vermogen om seksueel actief te zijn. Die cursus waarover jij spreekt, zegt zelf dat zij niemand wil en kan genezen, mar alleen dat zij mensen over hun problemen heen kan helpen. M.a.w. kan helpen hun homosexualiteit kan helpen accepteren. M.a.w. uit de kast helpen komen.
Dat zou goed zijn, maar ik blijf het een duister zaakje vinden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn wel 'pragmatische' homo's hoor: denk aan mannengevangenissen met langgestraften. Maar de meeste mannen zullen vinden dat dat een praktische oplossing is, geen kwestie van geaardheid - feitelijk hetzelfde als wat Different (etc) kan bereiken. Maar niet hetzelfde als wat ze pretenderen te bereiken, dat is het probleem.
Kristal
12 jaar geleden
Ik citeer je even:
***M.a.w. kan helpen hun homosexualiteit kan helpen accepteren. M.a.w. uit de kast helpen komen.*** Dat klinkt goed maar als het erom gaat of je je geaardheid ook mag leven, dus als homo een seksuele relatie met iemand van het zelfde geslacht aangaat, dan wordt dat in veel behoudende kerken zeer afgekeurd. Omdat zij uit de bijbel halen dat je wel die gevoelens mag hebben maar niet praktiseren.
Ik ben het met je eens dat het maar duister overkomt. +1
geen enkele therapie help, ook een castratie vergoedt door bepaalde kerken??) ook niet.

een hetero wordt bv ook geen bi na een sterilisatie.

je bent homo of je bent het niet, je bent hetero of je bent het niet, en zo is het ook met bisexuelen en pedosexuelen.

het is een geaardheid, en dat kan je niet veranderen. (wel ontdekken zoals elk mens dat vroeg of laat doet)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je het programma (Undercover ofzo) gezien hebt. zul je ook gezien hebben dat het om oplichterij gaat, die nadrukkelijk NIET werkt. Homosexualiteit lat zich namelijk net zo min genezen als een blanke huid of blauwe ogen. Het zit in de aard van het beestje ( "geaard-heid") en is dus geen ziekte, die dus ook niet genezen kan worden.

Er zijn wel mensen die de keus maken geen homosexuele lifestyle te praktizeren, en die kunnen daar zeker hulp bij krijgen, maar de 'homotherapie' die op teevee was, helpt gewoon niet, punt. Die belooft namelijk genezing van wat geen ziekte is.

Psychotherapie wordt vergoed door het ziekenfonds. De stichting die je op teevee zag helpt / stimuleert mensen te liegen tegen de verzekering om die zodanig op te lichten dat het normale therapie lijkt en dus voor vergoeding in aanmerking komt. Dan betaalt dus de hele samenleving voor deze achterlijke oplichterij.

Dus : Nee, het werkt niet, het werkt echt niet, en ook andersom is niet mogelijk (je maakt van een hetero geen homo en het is niet besmettelijk).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Natuurlijk niet!

Homo zijn (-of hetero zijn) is een geaardheid. Dit is geen ziekte, en een geaardheid is gewoon hoe je bent, het zit in je hersenen. Dit kan niet worden genezen, aangezien het geen ziekte, of nadeel is!

Wat een onzin!

SH