Is er een naam voor het fenomeen dat iets je ineens iets meer gaat opvallen in je omgeving, terwijl het misschien altijd al zo geweest is?

Nu mijn vrouw zwanger is, lijkt het net of ik overal zwangere vrouwen zie of kinderwagens. Althans meer dan het me vroeger is opgevallen. Ik kan me twee mogelijke verklaringen ervoor bedenken: 1. Er zijn daadwerkelijk meer zwangere vrouwen en kinderwagens. 2. Mijn hersens houden me voor de gek.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche
10.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gefeliciteerd!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.Je let er nu meer op!:)
Het valt je meer op,er zijn echt niet ineens meer zwangere vrouwen.
En met je hersens heeft het ook niets te maken hoor.
Grappig dat je dit serieus als vraag stelt.
bamibal
12 jaar geleden
Wat wel zo is, is dat je binnenkort op onverklaarbare wijze opeens veel meer reclame voor babyproducten in de bus krijgt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bamibal: da's anders heel verklaarbaar ;-)

Het beste antwoord

Dat heet selectieve perceptie.
Onbewust kies je ervoor je aandacht te laten vallen op dat wat jou bezighoudt. Hetzelde gebeurt vaak als mensen net een auto hebben gekocht, dan zien ze dat merk auto of zelfs precies zoéén als ze net gekocht hebben ineens overal rijden, niet omdat er ineens meer van rijden maar omdat daar hun aandacht naar uitgaat

Toegevoegd na 31 seconden:
hetzelde=hetzelfde
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Je focus is verschoven. Eerst wandelde of reed je die zwangeren voorbij, zag ze wel maar merkte ze niet echt op.
Nu zie je ze en je geest roept: 'KIJK!', en je merkt op dàt je ze ziet.
Dus je hersens houden je niet voor de gek en er zijn niet meer zwangeren en kinderwagens, maar je beseft nu pas hoe vaak je zoiets ziet en neemt het bewuster waar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ongetwijfeld wel, maar ja, welke precies?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een plus van mij want dat klopt dacht ik echt wel.
En die min slaat nergens op!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ Een vreemde vergelijking,maar het valt mij ook op met het hebben van een auto.
Het merk dat je op dat moment hebt,valt je ineens wel heel vaak op dat je voorheen niet op viel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt euc!
dat noem ik A-HA erlebnissen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan ben je mijns inziens gepreoccupeerd. Je ziet ineens dat wat je bezig houdt overal om je heen. Gefeliciteerd met de zwangerschap.
12 jaar geleden
Doordat je jezelf er heel erg mee bezig houd gaat het je automatisch ook meer opvallen in de buitenlijke maatschappij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik geef je een plus,want dit klopt gwn,die 2 minnen slaan nergens op.
Je richt je focus op dat wat jou interesseert.