Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

wat valt onderbehandeling bij ggz?

in 2012 volgt er een eigen bijdrage van 100 euro per 100 minuten voor behandeling ,vallen de geprekken met spv-ers en psychiaters daar ook onder? ,dus wat valt er allemaal onder behandeling?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche
920
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik zou dat bij de instantie zelf navragen, die zullen dat toch wel weten?

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (3)

Ik meen te hebben vernomen dat 1e lijns een hoger eigen risico heeft gekregen maar dat dat niet geldt voor tweedelijns. (Ik kan dat nog niet bevestigen maar is wel erg waarschijnlijk.)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Denk dat je dat misschien 't beste kunt navragen bij de klantenservice van je zorgverzekering of bij de instelling waar je in behandeling bent...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor zowel de eerstelijn als de tweedelijn gaat in 2012 een eigen bijdrage gelden.

Voor de eerstelijn geldt dit jaar al een eigen bijdrage, deze wordt verhoogd van €10 naar €20 per consult. Maximaal vijf consulten worden vergoed.

Eerstelijns psychologische zorg wordt meestal gegeven door een vrijgevestigde (dwz. niet verbonden aan een instelling) gz-psycholoog, klinisch psycholoog of eerstelijnspsycholoog. Ook binnen een instelling wordt soms eerstelijnszorg aangeboden, in dat geval moet je (inderdaad) aan de instelling vragen wat ze van plan zijn. Afhankelijk van de ernst van je klachten wordt er een keuze gemaakt voor eerstelijn of tweedelijn, waarbij het binnen een instelling mogelijk is dat je met dezelfde behandelaars spreekt voor eerstelijn en voor tweedelijn.

Voor de tweedelijn gaat volgend jaar een eigen bijdrage gelden van €100 voor korte trajecten (minder dan 100 minuten) en €200 voor langere trajecten (meer dan 100 minuten). Tweedelijnszorg wordt geleverd door instellingen, maar ook door vrijgevestigde psychiaters, psychotherapeuten of klinisch psychologen.

Samengevat: meestal zijn gesprekken met een vrijgevestigde psychiater, psychotherapeut of klinisch psycholoog en gesprekken bij een instelling (door bijvoorbeeld een spv’er) tweedelijnszorg (maar dat hoeft niet). Gesprekken bij vrijgevestigde gz-psycholoog of eerstelijns psycholoog zijn in principe eerstelijnszorg.

Tip: zorg dat je naar een hulpverlener gaat waarmee jouw zorgverzekeraar een contract heeft afgesloten (dat kan je altijd vinden op de website van de betreffende zorgverzekeraar), anders krijg je een lagere vergoeding.

Overigens heb je voor zowel eerstelijns als tweedelijns ggz zorg een verwijzing nodig van de huisarts.

Ik hoop dat dit het duidelijk(er) maakt!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding