Wat kan ik tegen mij paniek aanvallen doen ?

Ik heb de laatste tijd veel stress en daar krijg ik allemaal klachten door, (Bijvoorbeeld, buikpijn, Hard klachten.)

door deze klachten krijg in sinds kort ook paniek aanvallen
door, Ik denk dan dat dit iets ernstigst is en ik dood ga.
Ik krijg dit ook niet uit mijn hoofd.

Heeft iemand tips voor me zodat de paniek aanvallen minder worden ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche

Het beste antwoord

Bij angst- en paniekaanvallen ben je vaak bang dat je dood gaat. Die angst zorgt er juist weer voor dat de aanval nóg heftiger wordt. Maar doodgaan? Nee hoor, er is nog nooit iemand aan een angstaanval overleden. Wanneer je je dát realiseert en tijdens zo'n aanval inziet dat het een normale lichamelijke reactie is op de spanning die jij hebt opgebouwd, dan zal de angst vanzelf minder worden. Zeker wanneer je die "ander manier van denken" combineert met een paar eenvoudige ontspanningsoefeningen.

Sommige mensen krijgen bij stress last van buik- of maagpijn, anderen worden agressief of depressief, en bij jou uit het zich door hyperventilatie. Vervelend, maar dat moet je gewoon accepteren, zonder je af te vragen of je lichaam (en in jouw geval: je hart) wel tegen die stress bestand is. Natuurlijk is jouw lichaam daartegen bestand. Wég dus met die angst!

Als je al langere tijd last hebt van paniekaanvallen, kun je misschien het beste eens een afspraak maken met een psycholoog die ervaring heeft met angstklachten. Ook zijn er in het hele land Angstcentra die gespecialiseerd zijn in de behandeling van dit soort klachten, óók bij jongeren.

Sterkte en succes!
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Niet vermijden maar ze opzoeken en uitzitten. Maar wel een beetje trapsgewijs (eerst de "makkelijke") en met verstand!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
inderdaad, gewoon laten komen, doorvoelen en laten weg ebben.
Echt waar dit is het enige, en het beste.

Niet verzetten tegen wat is..
Dat wat er is wil gevoelt worden, zo werkt dat met (heftige) gevoelens..