iHoe kom ik van (denk ik)ingebeelde gedachtes af voordat ik er in ga geloven?

Ik kan bijvoorbeeld zomaar ineens denken als ik langs n vrouw loop van heb ik met haar gezoend?nee heb ik niet maar heb geen bewijs en dan blijfd t door mijn kop gaan.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche

Antwoorden (6)

Ik zou me eens door de huisarts laten doorsturen naar een hulpverlener die hier verstand van heeft.
Ik denk dat het een vorm van 'dwanggedachten' is.

"Dwanggedachten zijn hardnekkig terugkerende en aanhoudende gedachten, impulsen of beelden die door de patiënt als indringend en vreemd worden ervaren en die angst veroorzaken. Hoewel de patiënt deze gedachten, beelden of impulsen probeert te negeren of te onderdrukken, lukt dit niet. Deze gedachten hebben geen betrekking op de normale zorgen uit het leven. Kenmerkend van dwanggedachten is dat de patiënt ze kwijt wil, hij schaamt zich er vaak voor. Dergelijke gedachten worden daarom ook wel "ik- vreemd" genoemd. Dit is een belangrijk verschil met gedachten die vreemd lijken voor de omgeving maar dat niet zijn voor de patiënt zelf: stoornissen in het denken die we wanen noemen."
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ga naar een huisarts! Veel verstandiger dan zelf op internet lopen dokteren, of advies te vragen van mensen die niet gediplomeerd zijn!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
LOL gijs, goed advies. Sommigen hier zijn wel degelijk gediplomeerd, maar zoek maar eens uit wie het juiste diploma heeft voor de juiste vraag ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
HAHAHA, dus mijn veterstrik diploma zeg nu niet zoveel zeker....
Heb je wel bewijs dat je wel hebt gezoend dan?!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
sorry ik zat op het verkeerde handje bedoelde juist thumbs up.....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooi is dat ik heb al zoveel punten ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
een + ter compensatie ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Thanks whiteeagle!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb je wel bewijs dat je wel hebt gezoend dan?! is een wedervraag wel een antwoord dan? :)
Als het je oma, moeder, zus, vriendin of levenspartner is kan je het even navragen of je hen gezoend hebt.
Als zij ja zeggen, moet je even naar de dokter wegens (hopelijk tijdelijke) geheugenstoornissen.
Als zij nee zeggen, moet je even naar de dokter vanwege ingebeelde acties.
Met een onbekende vrouw waar je langsloopt, en waarbij jij je afvraagt of je haar gezoend hebt, wordt het wat lastiger om te vragen. Maar eigenlijk kan je er wel vanuit gaan dat je de dame niet gezoend hebt als je haar niet kent, tenzij het je gewóónte is om lukraak wildvreemde dames te kussen. Ook dan is een bezoekje aan de dokter aan te raden vanwege dwangmatige zoenreflexen. En dan wel voor je gedwóngen wordt om naar de dokter te gaan omdat één van de onbekende dames nou juist een assertiviteitscursus achter de rug had en dan ook nog één waarbij zij leerde zich fysiek te verweren tegen ongewenste intimiteiten.
Kristal
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
LOL + 1
Kristal
12 jaar geleden
dank Whiteeagle ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
OMG!!! (mijn lachspieren)
zo, jij bent wakker! :)))) +1
Kristal
12 jaar geleden
ach Euc, soms zijn dingen simpeler dan het lijkt... ;-))
dank voor je plus.
als je niet nu en dan een stukje van de film mist zal ik eens met de huisarts gaan praten als ik jou was.

op zich is de gedachte niet zo erg, maar dat het zo bezig houdt is niet echt gangbaar en gezond.
feit dat je er geen grip op hebt wil zeggen dat het erger kan worden namelijk.

het klinkt als dwanggedachten, maar het kan overgaan op dwanghandelingen. (als je dat en dat hebt gedaan dan klopt de gedachte dat het idd niet zo was, doe je dat niet dan blijft het spelen en moet je op een andere manier bewijzen dat het idd niet waar is)

je bent tegen je gedachten aan het stuggelen, en dat is iets om mee naar je huisarts te gaan.

succes.

Toegevoegd na 2 dagen:
ik zou me druk maken op de kijk op de dingen ook denk ik.
deze vraag staat bij familie en #relatie# (vanwege de zoendrang?)

meer geschikt lijkt mij psychologie (vanwege het dwingende karaker omdat je er zelf de regie niet over je gedachten hebt.)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hetgeen je vertelt lijkt op een 'waanstoornis'. Bij een waanstoornis lopen de denkbeelden van de persoon uit de pas met de werkelijkheid, maar het is wel mogelijk dat de ingebeelde situatie zich voor zou kunnen doen. De persoon is niet van die ingebeelde denkbeelden af te brengen met logisch redeneren.

Afgezien van de waan heeft de persoon geen problemen in de sociale omgang en functioneert in principe goed, hoewel door de afwijkende ideeën spanningen kunnen ontstaan tussen de persoon en zijn omgeving.

Praat er over met je huisarts. Er zijn behandelingen/medicijnen voor. Het feit dat je deze vraag stelt wil zeggen dat je het beseft. Dat is een stap in de goede richting.