Hoe kan ik verdrongen gebeurtenissen verwerken?

Misschien een lastige vraag maar ik probeer het iig:

Binnenkort ga ik naar EMDR-therapie voor traumaverwerking. Ik ben een paar jaar geleden mishandeld/misbruikt en daar denk ik nog vrijwel elke dag aan. Het stomme is alleen dat die herinneringen steeds dezelfde, hele korte flitsen/fragmenten zijn, maar als ik naar therapie ga moet ik goed kunnen vertellen wat er allemaal gebeurd is. Ik ben bang dat ik nauwelijks echt een hele gebeurtenis kan beschrijven en dat de psycholoog daar dan niet veel mee kan.
Ik maak me er wel zorgen om, omdat ik dagelijks last heb van dit trauma. Ik schrik me te pletter van onverwachte geluiden, voel me vaak heel gejaagd/gestresst en duik het liefst onder de tafel als iemand boos is. Zelfs mijn vriendin (partner, ben zelf ook een meisje) hou ik soms op afstand. Ik vertrouw niemand meer en dat zou ik graag anders willen zien. Als dat kan. Weet iemand hoe ik van die flarden herinneringen weer een logisch verhaal kan maken en zo verwerken? (Het gaat om meerdere gebeurtenissen).

Je weet maar nooit, misschien heeft iemand een creatief idee.. ;)

Toegevoegd na 3 dagen:
Bedankt allemaal voor de reacties hierop. Het heeft me echt weer een beetje moed ingesproken :).
Ik blijf twijfelen aan mezelf.. Is het wel erg genoeg om er zo mee te zitten? Heb ik het niet allemaal verzonnen/mezelf ingebeeld/uitvergroot? Maar ik ga zeker naar EMDR, en heb inmiddels wat meer rust gekregen bij het idee dat ik niet alles precies meer kan navertellen. Thanx!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Psyche
2.3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nja wat die flarden betreft das normaal hoor... je herinneringen zitten er wel... je natuurlijk afweer mechanisme schermt dat deel af. Anders zou je dat nu niet aankunnen. dont worry
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb het ook ik schrik om het minste of geringste, ik kan niet tegen scherpe prikkels, ik heb ook steeds herbelevingen, ook al zijn ze niet allemaal even heftig, ik ben achterdochtig, ik moet binnenkort ook EMDR doen en ik ben ook bang dat ik teveel verdrongen heb om dat nog naar boven te halen en ik ben ook bang dat mijn "flarden" niet genoeg zijn om aan te werken, terwijl ik ze toch echt beleef... Het is net of ik mezelf hoor praten Mips... Maar mijn psychotherapeut zei: je kan het beste gewoon beginnen met EMDR, dan kom je er gaandeweg wel achter of de flarden onderdeel uitmaken van een groter iets (meestal wel, natuurlijk) en kan je ze beter onderscheiden en leren een positieve associatie te maken met je gevoel (dat eigenlijk niet klopt, maar dat je wel hebt omdat je onderdrukt/misbruikt bent en daarom denkt dat het ook echt zo hoort of is). Sterkte!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nja anne ik kan alleen maar zeggen: doe het gewoon want elke beetje minder last ervan is meegenomen... ik stuit op veel onbegrip... zijn mensen die vinden dat ik me aanstel.... Wil niemand ermee confronteren wat ik allemaal zie als er iets kleins gebeurt soms... plus de prikkels inderdaad...

Het beste antwoord

super dat je hieraan gaat werken!
goede vorm van therapie hierbij ook. je zal leren met je angsten om te gaan. vertrouw op de psycholoog, deze mensen hebben hiervoor geleerd, dus deze weten echt wat ze hiermee moeten en hoe ze jou hierbij kunnen helpen hoor.

onder de tafel duiken is prima, maar reikt je vriendin je hand pak deze dan aan zodat je ook weer onder de tafel uit kan komen. het vertrouwen is weg, dat is heel logisch gezien de dingen die je hebt meegemaakt.
als iemand boos is en dit laat blijken is dat een uiting van een persoonlijke opvatting of mening, het is dus niet naar jou als persoon gericht, en zegt al helemaal niets over jou als persoon!

de flarden zijn delen van verhalen, maar de verhalen heb je onbewust weggestopt, puur om te overleven en te kunnen blijven functioneren. helaas is het een tijdelijke oplossing zoals je ondervonden hebt....
de psycholoog en de EMDR zullen je hierbij helpen. als het dekseltje van de pot met afgesloten herinneringen er eenmaal af is zal je zien dat het dat het steeds makkelijker is om te vertellen wat je voelt en wat er gebeurd is. het zal veel logischer worden en hierdoor makkelijker te plaatsen zijn.
je kan de dingen opnieuw en op de juiste manier verwerken en/of een plaatsje geven zodat het je niet meer zo in de weg staat en beperkt in het hier en nu.

ik vind het super knap dat je ermee aan de slag gaat! echt respect hoor! ik wens jou en je vriendin veel sterkte en succes, en vooral een heerlijke zorgeloze toekomst toe samen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
yup dit is een hele stap... maar als je die neemt gaat er een wereld open
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
yep, een hele andere wereld.
die waar je de zware rugtas van beperkingen een keer neer kan zitten. en als het opgaat komen er geen onverwachte dingen op je af. er zitten geen vraagstukken meer in. het is dan al een keer op zijn kop gezet, het is uitgezocht. je hebt eruit gegooid wat eruit kan, en geordend wat je verder mee moet nemen. de rugtas zal er altijd blijven, maar niet als een zware en niet te dragen last die je verplicht mee moet zeulen wanneer het eigenlijk gewoon niet kan tot het je opbreekt
:)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
geweldig :) Kijk je kunt een grotere rugzak kopen natuurlijk zodat je je huidige rugzak niet uit hoef te mesten, maar dan komt er alleen maar meer zooi bij... De chaos in die zak wordt groter en je kunt niets meer terug vinden. Houd het bij dat kleintje inderdaad :) +
Dit raakt me... Dank je :) Heel mooi verwoord...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
:)
no thanx
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
voel je je aangesproken :P:P
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ikke? nee waarom? jij misschien? :))
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik altijd :) ;-P
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
haha
okay dan!! :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mooi verwoord weer Eucje! +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
thanx Wendy :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mooi verwoord idd, thanx voor je lieve reactie :)

Andere antwoorden (11)

Jeetje zeg...! Ik denk dat die psycholoog er echt ook wel iets mee kan als je alleen nog flarden weet, dat komt namelijk vaker voor. Daar zou ik me dus niet druk om maken. Mocht het wel echt een probleem zijn, kun je altijd nog naar iemand toe die je onder een soort van hypnose brengt, en dan kan je alles zo nog eens beleven... Heel veel sterkte!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Probeer het op te schijven en daarna dat boekje verbranden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
EMDR is een goede therapie voor traumatische gebeurtenissen Dus daar zit je goed!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat kun je trots op jezelf zijn dat je deze problematiek gaat aanpakken!
En het zal je zeker helpen! Je hebt het altijd verdrongen, dus het moet nu uit alle hoekjes en laatjes van je verste herinneringen naar boven gehaald moeten worden. Flitsen en flarden, dat maakt niet uit. Het zijn allemaal deeltjes van dat akelige geheel. En door je deskundige begeleiding zal dat langzaam maar zeker lukken.

Weer zo'n schrijnend wat een impact dat heeft, misbruik. Daarom maak ik me altijd zo kwaad als er weer zo'n loser die zijn handen niet thuis kon houden bij een jong mensje, zo'n soft strafje krijgt. En dan nog het lef heeft, gesteund door zijn advocaat, om in beroep te gaan.
Mensen die vroeger slachtoffer zijn geworden van misbruik, hebben levenslang. De daders niet.

Ik heb ongelofelijk respect voor je dat je er voor uit hebt durven komen. Dat je beseft dat het je is overkomen, door zo'n walgelijke medemens.
En ik wens je alle power toe om door te gaan, zodat jij straks op een betere manier je leven kunt leven.

Toegevoegd na 43 seconden:
schrijnend voorbeeld, moet het zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wil je dat ook even tegen dit gekwelde zieltje zeggen, Bestevaer? Ik zit in een soortgelijke situatie en moet binnenkort ook EMDR gaan volgen. Best eng, twijfel heel erg aan mijzelf en of mijn gevoelens en gedachten wel overeenkomen met de werkelijkheid omdat ik zoveel heb verdrongen... :-(
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Komt-ie Annepanne!
Wat kun je trots op jezelf zijn dat je deze problematiek gaat aanpakken!
En het zal je zeker helpen! Je hebt het altijd verdrongen, dus het moet nu uit alle hoekjes en laatjes van je verste herinneringen naar boven gehaald moeten worden. Flitsen en flarden, dat maakt niet uit. Het zijn allemaal deeltjes van dat akelige geheel. En door je deskundige begeleiding zal dat langzaam maar zeker lukken. Weer zo’n schrijnend wat een impact dat heeft, misbruik. Daarom maak ik me altijd zo kwaad als er weer zo’n loser die zijn handen niet thuis kon houden bij een jong mensje, zo’n soft strafje krijgt. En dan nog het lef heeft, gesteund door zijn advocaat, om in beroep te gaan.
Mensen die vroeger slachtoffer zijn geworden van misbruik, hebben levenslang. De daders niet. Ik heb ongelofelijk respect voor je dat je er voor uit hebt durven komen. Dat je beseft dat het je is overkomen, door zo’n walgelijke medemens.
En ik wens je alle power toe om door te gaan, zodat jij straks op een betere manier je leven kunt leven. Moet niet eng zijn Annepanne. De begeleider weet best hoe mensen reageren. Dat alles verdrongen is, de jaren die zijn verstreken. Dat sommige dingen niet duidelijk meer zijn. Zo begrijpelijk!. Maar daarom word je begeleid. Stapje voor stapje. Want je moet van die last af! Het leven is al zwaar genoeg. Met zo'n gewicht aan negatieve ervaringen is het moeilijk om het leven te leven. Weg ermee! NU ga JIJ de baas worden over je gedachten! Gooi het weg, die ballast! Wat zul je je dan lichter voelen..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lief Bestevaer! +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat je het nog gedaan hebt ook :-) Geweldig ik heb veel respect voor jou, erg lief, dank je! +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hele lieve reactie op mijn vraag, bestevaer, dankje :) Doet me goed, het geeft me echt weer beetje moed.
Als direct antwoord op je vraag: die gebeurtenissen ga je via emdr verwerken!
De therapeut gaat je helpen met de herinneringen die je nu nog hebt. Door emdr komt de rest vanzelf, daar hoef je je niet druk om te maken. Bij trauma's is het heel vaak, dat mensen zich flarden herinneren; de therapeut is daar bekend mee.
Heel veel succes straks met de emdr!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Slik Wendy ik vind het zo eng, dat het zo zwaar gaat worden als ik met EMDR ga beginnen. Dat ik geconfronteerd ga worden met pijn en ik heb al zoveel pijn ook al heb ik veel verdrongen..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Weet je Anne.... je hebt die pijn NU al, ja toch? Je kent um, je voelt um waarschijnlijk dagelijks.
Je bent er bang voor, dus je probeert um te verdringen, weg te maken, te vermijden, te verstoppen. Lukt dat? Uh, mij niet ;-)
En daar ga je met emdr aan werken.
Is dat eng? Ja, absoluut, in het begin wel. Maar als je 1 sessie hebt gehad, dan weet je hoe het gaat. Dan is de 2e al wat minder eng.
Is het zwaar? Ja, absoluut!! (eigen ervaring). Je krijgt geen emdr therapie omdat je last hebt van je pijnlijke grote teen ;-)) Het is een confrontatie met jezelf.
In feite hoef je niet bang te zijn, want je weet al, dat het moeilijk is. Maar: je krijg ook een enorme kans om wat aan die pijn te doen. Om ermee om te leren gaan. Om die pijn te veranderen in geen pijn meer! Zodat je naar de pijnlijke gebeurtenissen in je leven kan kijken zonder verdriet. Alsof je een toeschouwer bent in een film, waar jij in hebt meegespeelt. Je maakt het mee, maar zonder die emoties, als je eraan terugdenkt. WAUW!!! Super toch?
Hou je daaraan vast! De eerste stap is het moeilijkst. Hoeveel eerste stappen heb je al gezet in je leven? Ziljarden :-))
Je bent hartstikke sterk Anne, dat heb ik al zo vaak van je gelezen hier op GV.
You can do it Girl :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb kippevel van jou, Wendy. Was jij maar bij me als ik EMDR moet doen. Ik kijk er ook met gemengde gevoelens naar uit natuurlijk. En ik ga er voor, want misschien lever ik eerst een paar dingen in, maar uiteindelijk hoop ik er meer voor terug te krijgen. Zucht. Dikke kus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
;-) Voor mezelf ben ik een angsthaasje hoor!
Je hoeft bij een psycholoog niet alles tot in de kleinste details te vertellen, hij gaat er juist van uit dat jij niet alles weet. Het is vrij logisch dat je bij mishandeling niet alles kan heugen omdat tijdens de daad je gedachten ergens anders waren of je misschien bewusteloos bent geworden. Een psycholoog weet uit ervaring met anderen die dezelfde problemen hebben als jij dat je in zo'n situatie niet alles kan weten. Ik zou zeggen, gewoon de psycholoog vertellen wat je hier verteld, met name dat je je niet alles kan herinneren (want misschien is dat juist je grootste frustratie) en hoe je je op dit moment opstelt tegenover andere mensen, weinig vertrouwen. Dan komt de psycholoog al een heel eind.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Probeer in ieder geval zoveel mogelijk van de pillen af te blijven en bij je eigen gevoel te komen. Dat eigen gevoel wordt namelijk afgevalkt doro die pillen, ook de positieve.
Wat mijn ervaring is onder hooggevoelige mensen, want daar val jij volgens mij ook onder, zijn dingen als Tai Chi, meditatie, mindfullness, yoga,
Erover praten is helemaal prima en laat de emoties komen waar ze komen. Maar doe het per dag niet te lang en zorg dat je als tegenprestattie van jezelf mag genioeten van de dingen die je graag doet of wil gaan doen... Probeer desnoods nieuwe leuke dingen. Zo ben ik onlangs begonnen met gitaar spelen en ik kan daar echt mijn ei in kwijt, samen met zang. Om maar wat te noemen. Als er emoties dus komen: laat het toe, en zodra dat vermindert ga dan totaal iets anders doen.
Besef ook dat dat misbruik veel dieper gaat dan die gebeurtenis zelf. Vaak ligt de kern ervan in de opvoeding en het opgroeien in deze maatschappij. Als je weet waar het zit snap je het beter, en doordat je het gaat snappen ga je het ook loslaten.
Als een bepaalde vorm van hulpverlening niet goed voor jou voelt, stop er dan mee, dan is dat niet het juiste voor jou. Probeer uit tot je iets hebt wat voor jou persoonlijk werkt... Dat is wat ik je mee wil geven... succes met alles... De kern ligt in geduld en loslaten... Als je in staat bent los te laten kun je ook weer vertrouwen. Die twee zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden...

Toegevoegd na 57 minuten:
Tot slot wil ik nog zeggen: Als je het negatieve op je af hebt laten komen en ermee bezig bent geweest die zolder in je bovenkamer uit te mesten, en je gaat daarna genieten, doet dan als volgt: Zorg dat de negatieve gedachten positieve worden. Alles wat toen niet fijn was is nu wel ok. Je kan nu dankbaar zijn voor de wijze les die erin zat bijvoorbeeld, je kunt dankbaar zijn voor dat dak boven je hoofd en dat jij niet in een gebied vol oorlog, geweld, aardbevingen, hongersnood e.d. woont. Dat je de vrijheid van mening hebt en om te doen met je leven wat JIJ wilt. En das de grootste schat die er is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mooi
+1!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
thnx meis :)
Tot nu toe heb je hele goede antwoorden gekregen. Ik heb net als jij te maken gehad met misbruik en had daarna ook alleen maar flarden herinneringen. Dat vond ik erg naar, het deed me ook twijfelen aan mezelf, of het wel echt gebeurd was.

Na veel omzwervingen heb ik EMDR gedaan en stilgestaan bij die flarden. Er kwamen wel wat meer herinneringen bij toen, maar niet heel veel. Dat hoeft ook niet. Uiteindelijk gaat het om wat het je gedaan heeft, niet of het een logisch verhaal is.

Na een paar jaar heb ik nog een aantal EMDR sessies moeten doen, omdat bleek dat ik de lichamelijke herbelevingen nog niet verwerkt had.

Het is een zwaar proces, maar zeker te doen. Neem je tijd na elke sessie om bij te komen. Wees voorzichtig in het verkeer naderhand, doe indien nodig eenmaal thuis een dutje zodat je hersens wat rust krijgen.

Het was een bijzondere ervaring om opeens geen last meer te hebben van PTSS, de arousal was weg. Toen ik voor de 2e serie er weer even ´in moest duiken´ was dat gevoel weer helemaal terug en ik realiseerde me toen pas hoe ontzettend zwaar ik het gehad heb.

Over dat vertrouwen in anderen, dat gaat de emdr niet oplossen. Ik heb daar wel geleerd dat ik eigenlijk heel sterk ben en goed omgegaan ben met wat me overkwam. Daardoor kreeg ik meer vertrouwen in mezelf, dat ik aankan wat ik meemaak in mijn leven. Dus ook eventueel verlies of afwijzing van geliefden. Ik heb altijd mezelf nog.

Leren vertrouwen van anderen heeft te maken met goed kunnen waarnemen en daar op vertrouwen. Als je geleerd hebt je op de oordelen van anderen te focussen ipv wat jij voelt en vindt, dan is echt contact maken heel moeilijk.

Schaam je niet, dit zijn gevolgen van de dingen die jou zijn aangedaan. Het wordt hard werken om wat scheef gelopen is weer recht te trekken, en het is oneerlijk dat dat op jouw bordje komt. Maar het is niet anders.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dikke plus.
heb vooral vertrouwen in jezelf, dan komt hert vertrouwen in anderen ook wel goed... maar ook dat is een proces en kost tijd...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hanke, ik heb een heel persoonlijke vraag met betrekking op mijzelf. Je noemt lichamelijke herbelevingen. Nu is het zo dat als ik terugdenk aan de tijd dat ik slecht behandeld ben door mijn ex, ook weer de plek voel waar hij me jarenlang pijn gedaan heeft, terwijl dat eigenlijk niet echt mogelijk is, omdat de wond nu hersteld is. Hoort dat er ook bij? Is dat ook lichamelijke herbeleving?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Super Hanke!!! Ziljoen plussen voor je! Anne: misschien mag ik er iets over zeggen? Je kunt lekker niet antwoorden nu, dus ik doe het gewoon ;-)
De wond is hersteld zeg je....maar er blijft altijd een litteken zitten. Die voel je. Een "echt" litteken kan jeuken, een trekkerig gevoel geven, soms zelfs pijnlijk zijn. En dat bedoel ik dus letterlijk. Misschien en goeie en te gebruiken vergelijking voor je?
Wacht even af wat de EMDR doet. Er zijn hele mooie resultaten van bekend. Geef het een kans. Hopelijk helpt het je om weer onbevangen te kunnen zijn en dat de stress en de traumatische herinnering naar de achtergrond verdwijnt en hanteerbaar wordt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
alleereerst sterkte,
Ik heb zelf ook EMDR gedaan en het is verbazingwekkend want bij mij hielp het echt.
Je verteld je verhaal en dan zal de psygoloog er vragen over stellen over wat er zo erg was en nog veel meer,dan krijg je een koptelefoon op en moet je je concentreren op de meest nare gebeurtenissen, erg verdrietig allemaal en ook vervelend, je hoort in die koptelefoon steeds piepjes en een soort muziekje op de achtergrond.
Als je dan zo geconcentreerd bent op je eigen moment, wat jij als vervelendst heb ervaren -dat kunnen er meerdere zijn- is het goed. Je kan gewoon proberen het goed uit te leggen maar het gaat erom dat je alle gebeurtenissen in je hoofd afspeeld en blijft hangen op het vervelendste stuk zodat je dat gaat verwerken.

Die vrouw vertelde me dat ze niet precies weten hoe het werkt maar je moet het voor je zien dat al die nare en vervelende gedachten opgeslagen zitten in een potje, en elke keer als je dat potje aanraakt gaat de deksel eraf en komt de hele inhoud er weer uit.
EMDR pakt dan door die methode steeds een stukje uit het potje en verplaatst het naar een ander hersendeel waar het wel verwerkt is, en zo gaat dat met de hele inhoud.

En natuurlijk als het een groot trauma is zal het meerdere keren nodig hebben voor je het achter je kan laten maar ik denk dat het je zeker helpt!

Heel veel succes in ieder geval.

Toegevoegd na 1 minuut:
met ' je verteld je verhaal' bedoel ik, wat jij je ervan herinnerd en wat je erover kunt zeggen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je er al mee aan de slag en dat is de belangrijkste stap. Daarna kun je het achter je laten en er het nu en de toekomst niet mee laten verzieken.
Heel goed van je dat je die stap zet en dat je het wilt aanpakken.
Zelf ben ik niet van het herleven door tot in de details dingen terug te halen. Dat houdt je namelijk in dat nare gevoel en is naar mijn mening niet nodig om het alsnog te kunnen verwerken. Het ligt er natuurlijk aan hoe jou coach/therapeut hiermee om gaat en hoe de methode werkt. Ik ken EMDR niet inhoudelijk.

Er zijn ook methodes waarmee je er niet over hoeft te praten om het toch los te laten. Dat kan bijvoorbeeld met de MatriXmethode, NLP, NEI en dergelijke.

Ik wens je een zeer geslaagde en korte therapie en een prachtige toekomst waarin je de mooie dingen van het (jouw) leven kunt zien en beleven!

Warme groet,
Yvonne