Een vriend van mij heeft 1 keer een poging tot zelfmoord gedaan, nou denkt hij er weer over. Hoe kan je helpen of wat moet je juist niet doen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche
1.1K

Het beste antwoord

Hij heeft een poging gedaan tot zelfmoord, ik heb dit zelf ook meerdere keren gedaan maar leef nog omdat de drempel om jezelf te vermoorden best wel hoog is. Ik zeg hiermee niet dat ik weet dat hij zichzelf van kant wil maken, want ik ken hem niet. Ik zeg wel dat de stap om het te echt te doen best moeilijk is, is mijn ervaring.

Ik wilde zelf eigenlijk niet dood, ik wilde eindelijk eens gaan leven! Het ging niet zoals ik wilde en ik kon hier niet mee omgaan!! Vraag hem eens wat er speelt in zijn leven, waar hij van baalt en dus wat er gebeurd is in zijn leven, waar hij wellicht niet mee om kan gaan. Zeg hem dat je hem wilt helpen ( als je dit wilt) om zijn leven op de rails te krijgen en/of om hem te helpen iemand te vinden die dit samen met hem kan doen. Tip: maak je a.u.b. geen zorgen over hem en ontvang hem zonder hem te zien als gevaar. Mij heeft dit in ieder geval erg geholpen!! Hij heeft niet mensen om zich heen nodig die bang zijn dat hij zichzelf van kant maakt want dit geeft hem nog meer druk op de schouders. Problemen horen nu eenmaal bij het leven!! Is het leven echt zo heilig? Ik ben blij dat het taboe hierover steeds meer weggaat. Er zijn mensen die zoveel hebben meegemaakt waar ze niet mee om kunnen gaan ondanks verschrikkelijk veel hulp. Helpt het hun te beoordelen? nee...

Mijn ervaring is ook dat de mensen om mij heen het zwaarder maakten voor mij omdat zij niet konden omgaan met zoiets al zelfmoord willen plegen omdat zij hier nog nooit over nagedacht hadden. Het kwam dus als een lawinepijl bij hun binnen en dus had ik hun verdriet ook nog eens op mijn schouders wat ik niet wilde en niet aankon. Ik wilde een oplossing, ik wist en weet nog steeds niet hoe ik mijn leven wil leven maar kan hier al beter mee omgaan/het accepteren en hulp zoeken wat voor mij en ook voor die vriend van jou dus lastig is.
Ik wil bijvoorbeeld niet lastig zijn voor een ander, wat is de reden van die vriend dat hij geen hulp wil?
Denkt hij dat hij het allemaal zelf moet doen, dat hij mislukt is, het niet waard is om te leven? Dit zijn namelijk gedachten die ik vaak ben tegengekomen bij mezelf en anderen die het leven niet meer zagen zitten.

Hij is verantwoordelijk voor zijn leven en als hij niet blij is met zijn leven dan is het aan hem om zijn leven te veranderen en dit kan gelukkig met hulp van anderen die hem op weg kunnen helpen. Dat wat niet veranderd kan loslaten...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Je vriend zal professionele hulp in moeten schakelen, waarschijnlijk kun jij er zelf weinig aan doen.
Laat merken dat je er voor hem bent en wijs hem op professionele hulp. Succes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Van wie is dit minnetje en waarom?
@Tigershark: suïcidaal zijn en geen professionele hulp aanvaarden is alles behalve verstandig lijkt mij.
Dat hij geen antidepressiva wil kan ik begrijpen, maar het is erg belangrijk om begeleid te worden als je met zulke serieuze plannen rond loopt....
Wat doet hij er nu zelf aan om zich beter te voelen of hoe ziet hij de toekomst? Heeft hij nog wel 'hoop' zeg maar?
Praten en luisteren en hem eventueel tot professionele hulp te laten aanvaarden.
fremar
12 jaar geleden
Herkenbaar. Dit is voor hem en voor jou een vreselijke situatie. Jij kan niets doen, er voor hem zijn en niet teveel dingen zeggen als 'kom op'. Wees er voor hem en vraag af en toe hoe het gaat en luisteren, filmpje kijken, spelletje doen. Ik heb zelf dat ik er soms echt geen zin in heb en soms een film kijken of iets anders. Jouw vriend moet professionele hulp hebben. Dat 100% zeker.
Sterkte! En denk ook aan jezelf!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lieve Tigershark,

Dat is iets heel ergs heftigs waar je vast en zeker erg van geschrokken bent.

Enerzijds is het fijn dat hij iemand in vertrouwen neemt (jou). Anderzijds kan ik me voorstellen dat het wel een heel groot iets is om met je mee te dragen, waarbij je geen idee hebt waar je goed aan zou kunnen doen.

Ik heb wel wat adviezen voor je:

[1] Bied je vriend een luisterend oor.
[2] Zorg dat je niet de enige bent die dit weet. Dit probleem is te groot om alleen met je te dragen en voor hem is het ook wel zo handig als zijn meest dierbare hierin betrokken zijn. Zo kan iedereen er wat extra voor hem zijn!
[3] Adviseer je vriend dringend om professionele hulp te zoeken.
[4] Wanneer je vriend een gevaar voor zichzelf denkt te zijn, kan hij de crisisdienst bellen en worden opgenomen.
[5] Wanneer hij een gevaar voor zichzelf is, maar het daar niet mee eens is, kun jij (of iemand anders) hem ook (onvrijwillig) laten opnemen. Dat gaat niet zomaar, maar als hij zichzelf anders echt wat aan doet, is dit mogelijk.
[6] Geef hem afleiding. Niet in de zin van praten, maar onderneem iets waarbij hij zijn gedachten kan uitschakelen, of laten overschakelen op iets anders (wandelen, sporten, een kookcursus, ik zeg maar iets).
[7] Vergeet a.j.b. jezelf niet. Meeste mensen weten niet half hoe heftig het is om iemand in je omgeving te hebben die suïcidaal is. Praat erover met vrienden, zoek ook afleiding, zorg dat je beste vriend niet een te groot beslag op je legt en als je het niet meer trekt ga dan eventueel praten met iemand.

Sterkte, succes.
Girlesque
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankje Bastanovum!
Op www.113online.nl kan je veel informatie vinden en advies krijgen. Ook voor je vriend. Sterkte!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Veel mensen tobben met zichzelf en zijn absoluut niet gelukkig met hun leven. Dit kunnen allerlei oorzaken hebben en het meest belangrijke hierin is te achterhalen wat die reden dan wel is. Zijn het schulden of is het een (manische) depressie?

Tuurlijk kan je in zo'n situatie je opofferen en de problemen aanhoren en je vriend vertellen het niet te moeten doen of hulp in te schakelen en vertellen dat jij hem zult missen. Dat is eigenlijk iets wat de meesten zouden doen en wat ook wordt aangeraden en wat eigenlijk van je wordt verwacht.

Vergeet niet dat het dus niet om jou maar om zijn probleem gaat. Als hij die stap zou nemen zou het niet strafbaar zijn, vervelend voor jou maar wat heeft hij aan een leven waarin hij zich absoluut niet thuis voelt en er doodongelukkig is? Jij zal er ongelukkig door zijn en zijn familie (hoop niet dat hij kinderen heeft), maar waarschijnlijk zal niemand in de omgeving weten hoe het voor hem voelt om zo ongelukkig te zijn?
Als hij de kans heeft om zich van het leven te beroven zou hij dan tegengehouden of gered willen worden?

Bespreek dit met hem in plaats van hem een schuldgevoel aan te praten, geef hem niet het idee dat hij enkel voor anderen leeft. Praat desnoods zelf met je huisarts wat je met dit probleem moet doen of hoe je kan reageren of via internet hulp zoeken. Ga niet al zijn familie en kennissen dit meedelen maar geef hem die kans zelf, zo ook het zoeken naar hulp, biedt hem wel aan eventueel hem hierin te willen steunen als hij echt toch ergens bang is voor deze drastische stap.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
'+' En ik ben het weer helemaal me je eens dubossies van het begin tot het einde van je advies :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je Jossy....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
mooi antwoord +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt Welkom38 voor je reactie....en de plus, je bent hem alleen vergeten te geven :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat viel mij gisteravond ook al op maar vond het zo bemoeizuchtig om het te zeggen....:)
Hallo,
vervelende situatie.
Neem het serieus, zeg bijv. niet dat hij dat toch niet zou doen!
je kunt hem ook uitleggen dat je je erge zorgen maakt, en of je iemand het mag vertellen, om hem te helpen. En verder naar hem luisteren en steunen, en laten zien dat je om hem geeft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het allereerste waarmee ik je kan helpen is dat je moet beseffen dat hij zelf verantwoordelijk is voor wat hij doet en niet doet.
niets dat je zogezegd zou doen of laten kan een ander weerhouden te doen of te laten wat hij/zij wil doen.
er is altijd wel iets

Ten tweede val niet in de emotionele val waarmee je hem zogezegd in leven houdt laat je niet manipuleren
alsof jij dan opeens verantwoordelijk bent voor zijn leven.

Dat werkt misschien een tijdje maar je zit dan wel in een val en kom daar maar eens uit.

Je bent, ten derde geen hulpverlener
maar een relatie van hem
met je eigen leven en dus heb jij ook hulp nodig om met hem om te gaan.
Dus zorg ervoor dat jezelf ook hulp hebt (hij kan je echt niet helpen)
en hem er op wijst dat hij hulp nodig heeft maar niet van jou alleen.
en als hij dat niet wil aanvaarden dat je zelf beter wat afstand kan nemen van de hele situatie totdat hij hulp heeft.

Wat je dus moet doen is zelf hulp aanvaarden voor jezelf
en loslaten dat je zijn enige helper bent. als je dat zo voelt ook al praat hij je dat aan.

je kan hooguit vanuit deze gedachten voor hem een kader scheppen waarmee hij hulp kan vragen van een prof instellingen huisarts psycholoog etc etc
dan heb je hem geholpen op de allerbeste manier die er is
en meer kan je niet doen.
zorg ook voor je eigen vangnet.

en heb veel geduld maar ook niet teveel
12 jaar geleden
Wat je juist niet moet doen is ervan weglopen ook al is dat moeilijk. In het begeleiden van jouw vriend mag je voor jezelf ook steun vragen want het is een belasting. Zorg dus dat je er bent. Hoor hem aan zodat hij zijn gedachten met je kan delen. Kijk met hem eens of er een andere uitweg voor hem is voor het grote probleem waarmee hij worstelt.