Let op: Startpagina GoeieVraag geeft geen medisch advies. De antwoorden en reacties zijn geen vervanging voor een consultatie bij een arts. Raadpleeg bij gezondheidsklachten daarom altijd een arts.

Een vriend van mij heeft 1 keer een poging tot zelfmoord gedaan, nou denkt hij er weer over. Hoe kan je helpen of wat moet je juist niet doen?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Hij heeft een poging gedaan tot zelfmoord, ik heb dit zelf ook meerdere keren gedaan maar leef nog omdat de drempel om jezelf te vermoorden best wel hoog is. Ik zeg hiermee niet dat ik weet dat hij zichzelf van kant wil maken, want ik ken hem niet. Ik zeg wel dat de stap om het te echt te doen best moeilijk is, is mijn ervaring. Ik wilde zelf eigenlijk niet dood, ik wilde eindelijk eens gaan leven! Het ging niet zoals ik wilde en ik kon hier niet mee omgaan!! Vraag hem eens wat er speelt in zijn leven, waar hij van baalt en dus wat er gebeurd is in zijn leven, waar hij wellicht niet mee om kan gaan. Zeg hem dat je hem wilt helpen ( als je dit wilt) om zijn leven op de rails te krijgen en/of om hem te helpen iemand te vinden die dit samen met hem kan doen. Tip: maak je a.u.b. geen zorgen over hem en ontvang hem zonder hem te zien als gevaar. Mij heeft dit in ieder geval erg geholpen!! Hij heeft niet mensen om zich heen nodig die bang zijn dat hij zichzelf van kant maakt want dit geeft hem nog meer druk op de schouders. Problemen horen nu eenmaal bij het leven!! Is het leven echt zo heilig? Ik ben blij dat het taboe hierover steeds meer weggaat. Er zijn mensen die zoveel hebben meegemaakt waar ze niet mee om kunnen gaan ondanks verschrikkelijk veel hulp. Helpt het hun te beoordelen? nee... Mijn ervaring is ook dat de mensen om mij heen het zwaarder maakten voor mij omdat zij niet konden omgaan met zoiets al zelfmoord willen plegen omdat zij hier nog nooit over nagedacht hadden. Het kwam dus als een lawinepijl bij hun binnen en dus had ik hun verdriet ook nog eens op mijn schouders wat ik niet wilde en niet aankon. Ik wilde een oplossing, ik wist en weet nog steeds niet hoe ik mijn leven wil leven maar kan hier al beter mee omgaan/het accepteren en hulp zoeken wat voor mij en ook voor die vriend van jou dus lastig is. Ik wil bijvoorbeeld niet lastig zijn voor een ander, wat is de reden van die vriend dat hij geen hulp wil? Denkt hij dat hij het allemaal zelf moet doen, dat hij mislukt is, het niet waard is om te leven? Dit zijn namelijk gedachten die ik vaak ben tegengekomen bij mezelf en anderen die het leven niet meer zagen zitten. Hij is verantwoordelijk voor zijn leven en als hij niet blij is met zijn leven dan is het aan hem om zijn leven te veranderen en dit kan gelukkig met hulp van anderen die hem op weg kunnen helpen. Dat wat niet veranderd kan loslaten...

Wat je juist niet moet doen is ervan weglopen ook al is dat moeilijk. In het begeleiden van jouw vriend mag je voor jezelf ook steun vragen want het is een belasting. Zorg dus dat je er bent. Hoor hem aan zodat hij zijn gedachten met je kan delen. Kijk met hem eens of er een andere uitweg voor hem is voor het grote probleem waarmee hij worstelt.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100