Wat is het verschil tussen psychische problemen en psychiatrische problemen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Psyche
12.9K

Antwoorden (7)

Psychiatrie heeft een medisch achtergrond, psychisch niet...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij psychiatrische problemen ligt een psychische ziekte, een mentale stoornis ten grondslag en wordt door een arts (psychiater) medisch, veelal met medicijnen, behandeld.

De psychologie houdt zich bezig met het innerlijk leven, het gedrag van de mens. Aan psychische problemen hoeft geen ziekte ten grondslag te liggen. Een psycholoog is dan ook geen arts, maar een gedragsdeskundige en mag als zodanig geen medicijnen voorschrijven.

Toegevoegd na 1 minuut:
psychische ziekte moet zijn: psychiatrische ziekte
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij is het verschil niets, wel tussen psycholoog en psychiater de laatste heeft ook onder andere medicijnen geleerd en wanneer een psycholoog medicijnen adviseert gaat dit via je huisarts.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij het psychiatrische gaat het om langdurige klachten. veelvuldig gepaard met een of meerdere etiketjes die je opgeplakt krijgt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Psychiatrie is een medisch specialisme dat zich richt op de diagnostiek en behandeling van psychische ziektebeelden.
Een psychiatrisch probleem is dus een probleem in de behandeling (psychiater heeft griep o.i.d.).
Een psychisch probleem is een afwijking in de geest waarvoor je je door b.v. een psychiater kunt laten behandelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zoals reeds aangegeven, is een psychiater een dokter. Dat betekent dat hij psychische ziekten kan behandelen, bv. schizofrenie of paranoïde stoornissen, psychopathie etc... Hij kan je ook medicatie voorschrijven en je voor medische redenen doorverwijzen naar een gespecialiseerde instelling. Natuurlijk kan een psychiater ook gewoon psychische klachten behandelen zoals stress, niet pathologische angststoornissen etc...
Een psycholoog doet vooral dat laatste. Hij is niet medisch geschoold, dus kan minder ver gaan in zijn behandelingen op dit vlak. Anderzijds kan een psycholoog zeer nuttig zijn om bepaalde dingen door te werken. Bv. met jou samen bepaalde fobieën te lijf gaan, je door een rouwproces helpen na een scheiding, je een kijk geven op je onzekerheidsgevoelens enz... Allerlei behandelingen die mogelijk zijn zonder aanvullende medicatie.
Met andere woorden : psychiatrische problemen hebben te maken met een ziekte van de geest, psychische problemen met een stoornis die je normale functioneren in de weg staat zonder daarom pathologisch te zijn. Al is de grens soms natuurlijk erg dun.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gelukkig toch nog 1 persoon die deze vraag niet alleen goed, maar ook nog duidelijk weet te beantwoorden. Dikke +
Een psychiater is een psycholoog die medicijnen voor mag schrijven voor ziektes die hij in verband stelt met de mentale gesteldheid van de cliënt.

Hij heeft dus medicijnen gestudeerd en is dus een dokter.