wat is het verschil en de gelijkenis tussen narcisme en psychopathie?

liveisgreat
12 jaar geleden
in: Psyche
15.7K

Het beste antwoord

Psychopathie is een ander woord voor de antisociale persoonlijkheidsstoornis. Iemand die (een pathologische mate van) narcisme vertoont, heeft een narcistische persoonlijkheidsstoornis.

Enkele kenmerken van de narcistische persoonlijkheidsstoornis zijn:
- arrogant gedrag
- zichzelf superieur aan anderen voelen
- extreme behoefte aan bewondering en bevestiging van anderen
- vinden recht te hebben op een voorkeursbehandeling
- manipuleren en anderen gebruiken
- weinig inlevingsvermogen
- jaloers

Enkele kenmerken van de antisociale persoonlijkheidsstoornis zijn:
- impulsief gedrag
- onverantwoordelijk gedrag
- snel geïrriteerd en agressief
- roekeloosheid
- weinig gevoelens van berouw en spijt
- schenden van de rechten van anderen
- zich niet aanpassen aan sociale normen, wetten en regels overtreden

Er zijn zeker overeenkomsten, bijvoorbeeld dat mensen die één van deze persoonlijkheidsstoornissen hebben over het algemeen ‘slachtoffers’ maken, al is het op een andere manier. Ook is in beide gevallen sprake van een relatief slecht inlevingsvermogen.

Er zijn ook verschillen, bijvoorbeeld:
- mensen met een narcistische persoonlijkheidsstoornis willen graag erkenning van anderen, terwijl het mensen met een antisociale persoonlijkheidsstoornis niets kan schelen wat anderen van hen denken
- mensen met een narcistische persoonlijkheidsstoornis hebben moeite met afwijzing en kritiek, mensen met een antisociale persoonlijkheidsstoornis niet
- mensen met een antisociale persoonlijkheidsstoornis zijn eerder (fysiek) agressief en gewelddadig

Uiteraard zijn dit generalisaties. Ook is het natuurlijk niet zo dat iedereen die zich enigszins arrogant danwel agressief gedraagt, gelijk een persoonlijkheidsstoornis heeft.