Is het mogelijk om sociaal onafhankelijk te zijn?

Daarmee bedoel ik dat je helemaal geen mensen om je heen nodig hebt. Alleen op de wereld....

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche
1.6K

Het beste antwoord

Ja, dat is zeker mogelijk.

Kijk naar de piramide van Maslov.
Eerst komen de lichamelijke behoeften
Dan de behoefte aan veiligheid en zekerheid.
......dat kan allemaal nog in je eentje.

Dan komt - volgens Maslov - de behoefte aan sociaal contact.

Maar deze piramide, deze behoeften gaan er ietsje anders uit zien als.
* Je de twee eerste behoeften bevredigd hebt.
* je een sterk en onafhankelijk mens bent.
* je al wat ouder bent.
* je je leven compleet gegeven hebt aan een god,
of aan boeddha of aan een andere religie.

Er zijn nog steeds kluizenaars, mensen die in afzondering van andere leven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja volgens de piramide van maslow zijn de primaire levensbehoeftes het belangrijkst. Maar daarna komt de sociale interactie. Als eten,drinken en veiligheid je verzekerd is zou je dan niet gek worden? Zou je dan alleen kunnen leven?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed onderbouwd antwoord. +

Andere antwoorden (6)

Dat lijkt me een utopie omdat de mens een sociaal wezen is en altijd in min of meerdere mate van een ander afhankelijk hoe nihil ook.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk het niet op een gegeven moment zul je het zo gaan missen om met iemand te praten, ik denk van niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik geloof dat het wel mogelijk is, maar of er veel mensen zijn die het kunnen betwijfel ik. Kijk anders eens 'into the wild' dat is een leuke film over dit onderwerp!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, je houdt het niet lang vol. De eerste jaren zullen nog wel gaan, zelf je eten verbouwen, vissen, jagen. Maar je loopt een groot risico. Bij elke activiteit kun je allerlei ongelukken krijgen. En er is dan niemand die je wonden kan verzorgen terwijl jij ligt te ijlen.

Omdat je alleen bent, zul je niet voor nakomelingen kunnen zorgen. Dus jij sterft uit.

Je zult ook niet oud worden. Je krijgt allerlei ouderdomsziekten als staar of een gebroken heup. En dan is het voor jou einde oefening.

Een mens is een sociaal dier. Dat is niet altijd leuk, maar wel veel beter dan in je eentje.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jahoor dat kan. Als het vrijwillig is dan ben je een kluizenaar.

Een kluizenaar is 'iemand die in afzondering van anderen leeft' Als voorbeeld: "De kluizenaar woont diep in het bos in een houten hutje." (bron 1)

Je onttrekt je dan bewust aan allerlei sociale verbanden. Het enige contact dat je als kluizenaar nog met de buitenwereld hebt is een praktisch contact (bijvoorbeeld waar je je eten haalt of andere zaken die je nodig hebt).

Als je onvrijwillig sociaal onafhankelijk van iemand bent dan zit je in een sociaal isolement; wordt je sociaal uitgesloten. Je hebt dan eigenlijk geen netwerk van mensen om je heen. De definitie is “het afzonderen of afgezonderd zijn van iemand of een groep mensen ten opzichte van anderen, waardoor zij buiten de maatschappij staan; kan veroorzaakt worden door factoren als middelengebruik, ziekte, verminderde mobiliteit en/of werkloosheid” (bron 2)

In beide gevallen (vrijwillig of onvrijwillig) ben je vrijwel geheel sociaal onafhankelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In principe wel(ja dus).Maar de vraag is dan weer in welke context (1)in een wereld waar nog andere mensen leven?),(2)waar elke ander menselijk leven is uitgestorven?).Sociaal betekent dat een mens of een dier geneigd is om in groep te leven.In de eerste context zal dat niet eenvoudig zijn daar je er zelf niet vrij in bent anderen (mensen) kunnen zich bewust of onbewust met je bemoeien wat weer een sociaal gebeuren oplevert.Je zou dan naar een oord moeten gaan waar geen mensen zijn. In het 2e geval is er zelfs geen optie,en sterft de mensheid met jouw uit.
groet