''Bewust'' reageren op de omgeving zonder dat je dat zelf door hebt?

Op haar zesde heeft mijn vriendin een zwaar ongeluk gehad, een val in het zwembad van de trap van de glijbaan.
Er zat een gat in haar achterhoofd en van daar lag de schedel aan de linker zijkant helemaal open, een open schedelbasis fractuur.

Ik merk nu soms aparte dingen aan haar al is ze zeker heel goed bij en zeer intelligent.

Mijn vriendin ziet soms zaken zonder dat ze deze bewust meemaakt.
Zo fietste wij laatst door het bos en reed er een mountainbiker langs, deze kwam er duidelijk hoorbaar aanrijden en reed langs ons heen.
Toen ik zei dat ik dat vroeger ook wel eens deed, mountainbiken in het bos zei ze ''huh, hoe kom je daar zo ineens bij?'' ...ze hoorde de zoemende banden niet en zag deze niet ons inhalen terwijl ze wel duidelijk keek..

Ook keek ze bijvoorbeeld een keer naar iemand, ze volgde deze persoon met haar ogen toen deze zich verplaatste maar toen deze persoon dit opmerkte keek ze snel weg (schrikreactie) maar ondanks deze zo leek het voor mij bewuste reactie van haar(die schrikreactie) kon ze zich er niks van herinneren.

Toen mij dit 2 keer opviel in een paar maanden ging ik erop letten omdat ik mij afvroeg of dit wel normaal was.
Zo viel mij op dat ze dit wel vaker had.
Soms lacht ze ook naar een onbekende en staart ze deze persoon aan maar ze herinnert zich hier niks van..

Kan je voor de buitenwereld bewust reageren op personen uit de omgeving zonder dat je dit zelf bewust meemaakt?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche

Antwoorden (3)

Ik denk dat dit niet heel erg veel met dat ongeluk te maken heeft. Maar in ieder geval: ik heb dat ook wel eens. Ik zie dingen gebeuren maar dan realiseer ik me eigenlijk niet wat er nou gebeurt. Vaak ben je dan een Beetje slaperig en heb je weinig aandacht voor je omgeving, waardoor je dingen wel ziet gebeuren maar niet 'registreert'
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind de reacties niet heel erg "bewust" moet ik zeggen. Eerder als in gedachten verzonken. En dan kan het inderdaad zijn dat je je dingen later niet herinnert.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In de gebeurtenissen die je beschrijft lijkt je vriendin twee bewuste toestanden of delen te hebben die elkaar niet kennen. Dus het volgen met de ogen, wegkijken is de ene, en in het andere bewustzijn is het weg.
Ditzelfde verschijnsel kan optreden bij personen die een hoge trancecapaciteit hebben en in een diepe (hypnotische) trance worden gebracht. Wellicht is dit verschijnsel ontstaan tijdens die val, waar ze ook ineens "weg" zal zijn geweest. Alsof ze daarna door een "druk op een of ander knopje" in een diepe trance terecht kan komen, en er weer uit.

Zie de link voor wat meer informatie over trance verschijnselen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ze krijgt er dus meer controle over het verschijnsel door het te (her)kennen. Wat ook helpt om "er bij te blijven" is het doen van aardingsoefeningen, of even bewust ademen en de aandacht naar het lichaam brengen, bewust zijn van voeten op de grond enz.