Ik merk dat ik me steeds minder lang op iets kan concentreren. Heeft dat met de tijdsgeest en het internet te maken?

Alles gaat steeds sneller en meer van Hap-snap. Waar vandaag de kranten en het nieuws vol van staan is morgen niet meer interessant.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche

Het beste antwoord

concentratie is "samentrekken". je sluit je als het ware af voor externe prikkels en je aandacht trekt samen naar één enkel stukje realiteit. Mensen die zich goed kunnen concentreren "horen" vaak niet wat rond hen gebeurt.Als jij de link legt tussen het sneller worden van de maatschappij en jouw concentratievermogen, kan dit betekenen dat voor jou persoonlijk hier een tegenindicatie kan liggen voor concentratie. Het punt kan zijn dat je je om de één of andere reden onvoldoende kan afsluiten voor wat buiten jou gebeurt.
Ik heb even naar jouw leeftijd gekeken, omdat ik merk dat vooral veel jongeren zich moeilijker kunnen concentreren. Ik weet niet of dit algemeen is, maar zie dat bv. bij mijn dochters, mijn stagiairs etc. Zij kunnen zich niet lang focussen op één ding. Maar je bent blijkbaar van dezelfde generatie dan ik, dus een niet - meer- zo - jongere.
Misschien heeft dit te maken met je levensfase. Als je 50+ bent heb je soms het gevoel dat je in een bepaalde "flow" zit (sommigen noemen dit onterecht "sleur") : er zijn innerlijk en uiterlijk veel minder pieken, dalen en turbulenties dan in je jongere jaren. Het perspectief is vaak ook anders : je hoeft niet persee nog dit of dat te bewijzen, je hebt meer vrede met wat er is en hebt leren relativeren.
Zoals het spreekwoord zegt "verandering van spijs doet eten" zou ik in jouw plaats eens andere uitdagingen zoeken in het leven. Ik bedoel natuurlijk niet dat je je eventuele partner moet buiten gooien en je eventuele job moet opgeven. Maar wel dat je terug contact kan maken met het kind in jezelf en dat waar je wel nog ambitie en perspectief kan voelen, waar er een uitdaging in kan liggen voor jou.
Als je je eigen dromen terug durft te voelen en waar te maken, ben ik ervan overtuigd dat je alleszins op dat vlak je concentratievermogen spectaculair zal zien stijgen. en wellicht heeft dit ook een positieve invloed op de andere facetten van je leven.
liveisgreat
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

"Het internet" of "de tijdsgeest" heeft niets maar dan ook niets met jouw vermogen je te concentreren te maken. Helaas of gelukkig.
Waardoor jij je steeds minder [lang] kunt concentreren heeft zeer waarschijnlijk meer met jouw dagelijkse bezigheden te maken en het gebrek aan concentratie vereisende werkzaamheden.
Mocht je hier iets aan willen doen, dan zijn er legio mogelijkheden om dat zelf te doen. Denk aan een studie oppakken, concentratie oefeningen met ondersteuning van yoga en of mediatie.
Onthoudt dat wat jij regelmatig doet, dat je daar beter in wordt. Hoe minder vaak jij jezelf dwingt om te concenteren, hoe slechter zal die kwaliteit zich ontwikkelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ Helemaal mee eens.
Je hebt gelijk dat je van alle kanten overspoeld wordt door informatie die je onmogelijk allemaal kunt onthouden. Dat heeft niets te maken met de tijdgeest of met het internet, maar met jou. Jij zit al zo vol met informatie dat er weinig meer bij kan. Je ziet er ook niet meer het nut van in om iets te onthouden, als het morgen al niet meer belangrijk is. Jouw geest maakt daarom een schifting en die zorgt dat je sneller je concentratie verliest als je iets niet echt belangrijk vindt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Minder goed kunnen concentreren kan te maken hebben met en overload aan info via internet en dus de tijdgeest.
Een menselijke geest moet schiften wat wel en niet belangrijk is en is daar druk mee.

Maar het kan ook te maken hebben met het ouder worden. Dat heeft niet te maken met leeftijdsdiscriminatie ;-)
Er is gedegen onderzoek naar verricht: vanaf ongeveer het 30ste levensjaar veranderen de cognitieve functies van het denken.
Functies zoals concentratie, aandacht en het werkgeheugen verminderen en ouderen krijgen ook meer moeite met het sneller wisselen van aandacht van de ene naar de andere handeling.

Meer info: http://nl.wikipedia.org/wiki/Cognitieve_veroudering

Nog een punt kan medicijngebruik zijn, maar daar schrijf je niet over. Sommige medicijnen hebben grote invloed op je concentratie.