Wat te doen met een "narcist"?

Hallo, allereerst wil ik zeggen dat het gaat om iemand die me lief is, en dat deze vraag uit belangstelling/zorgen gesteld wordt.
Narcist staat tussen tekens omdat deze persoon zich nooit heeft laten onderzoeken en ik niemand een label op wil plakken. Het lijkt echter heel veel op narcisme.
Eigen gedachten zijn werkelijkheid (vreselijk negatief) eigen woorden verdraaien, iets zeggen en vervolgens ontkennen/niet meer weten wat er gezegd is.. Agressie (redelijk onder controle, wel aanwezig). altijd het idee hebben anderen te moeten evenaren/beter zijn.Hebberig en alles willen kopen. Zelfzuchtig, geen rekening kunnen houden met anderen (druk in zijn hoofd) En ja.. Zo lang deze persoon de hemel in geprezen word is hij gelukkig. Wijs iemand hem op zijn fouten, dan krijg je helse ruzies met een hoop verwijten.
Maanden heb ik geprobeerd deze persoon te helpen door hem te tonen dat ik hem neem zoals hij is.. Dat ik verder kijk als zijn grote mond en scheldpartijen en hem wil helpen het probleem achter het probleem te vinden, en het te verhelpen. Ik ben ook degene die het meest voor hem gedaan heeft, en altijd degene die zijn leven verpest, volgens hem. Nooit heb ik een kwaad woord gezegd (vanwege zijn problematiek) en heb ik als een goede vriendin op hem in zitten praten dat hij er wél mag wezen, etc etc.
HELP!Ik wil hem helpen en open staan voor een goede vriendschap, maar door alles wat ik van hem over me heen gekregen heb kan ik het niet meer..Wat kan ik nog doen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche
2.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wegens herkenbaarheid achterwege gelaten dat het afspeelt in familiesferen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat je al doet wat binnen je vermogen ligt en dat doe je zo te lezen vrij goed. Je hebt 't denk ik al een heel stuk langer volgehouden dan anderen. Als 't echt een narcist is, dan moet je niet verwachten dat je hem kunt helpen. Een echte narcist mankeert namelijk niks (volgens hemzelf dan). Het enige wat jij kunt doen, is zorgen dat het jou de kop niet gaat kosten en dat betekent voldoende afstand nemen.

Het beste antwoord

Moeilijke vraag, ik denk dat de grenzen aan wat jij kunt doen wel zijn bereikt, als ik het zo lees. Je doet het goed en laat hem niet vallen, meer kun je niet doen. Behalve misschien nog wijzen op professionele hulp.
Bewaak vooral je eigen grenzen! Sterkte!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Je doet al genoeg voor hem. Tijd om professionele hulp in te schakelen.
Ik wens je/jullie sterkte.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat je nu nog kunt doen is jezelf helpen.
Allereerst: de diagnose narcist is een van de meest gebruikte diagnoses onder leken, maar de stoornis is eigenlijk vrij zeldzaam en komt naar alle waarschijnlijkheid bij slechts 1% van de bevolking voor.
Het is wel waarschijnlijk dat deze persoon tenminste narcistische trekjes heeft. Maar de diagnose moeten we overlaten aan de professionals. Zo ook de behandeling trouwens.
Jouw grenzen zijn bereikt. Je kan hem nogmaals aanraden om hulp te gaan zoeken maar daar moet het dan zo'n beetje bij blijven. Hou op met hulpverlenen en begin met grenzen stellen, want ook die horen erbij in vriendschap.
Je hoeft jezelf niet weg te cijferen om wille van zijn problematiek. Probeer deze vriendschap weer een beetje buiten de hulpverleningszone te krijgen, praat eens over iets anders dan problemen, vriendschap mag, nee, moet ook leuk zijn.
Als dat er niet meer in zit overweeg dan zelfs afstand te nemen want wat je nu zegt ("ik kan niet meer") gaat echt te ver.