Hoe komt het dat veel mensen schizofrenie en Dissociatieve Identiteitsstoornis door elkaar halen?

Veel mensen denken dat mensen met schizofrenie een gespleten persoonlijkheid hebben. Ik dacht dit vroeger ook. Maar mensen die dit hebben hebben een dissociatieve identiteitstoornis en geen schizofrenie...

Waar komt deze onjuiste gedachte toch vandaan?

Toegevoegd na 1 minuut:
Overigens las ik al op internet dat het komt doordat schizofrenie, een Grieks woord, letterlijk vertaald 'gespleten geest' betekent.
Maar kan me haast niet voorstellen dat het misverstand alleen daardoor komt, want denk niet dat veel mensen weten dat schizofrenie 'gespleten geest' betekent. Op de een of andere manier wordt het doorverteld ofzo? Speelt de media hier ook een rol in?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche

Antwoorden (3)

Veel mensen verdiepen zich zowiezo niet zo in die termen als ze er niet zelf bij betrokken zijn maar als bijv iemand in hun omgeving daarmee te maken heeft wordt het wel interessant om precies te weten wat iemand heeft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij heeft dit te maken met de film Sybil (uit 1976) die ooit op TV geweest is, over een vrouw met een heleboel persoonlijkheden. Die werd in de film volgens mij schizofreen genoemd. Dat was, toen de dissociatieve persoonlijkheidsstoornis nog maar net 'ontdekt' was.

Het is trouwens een hele zeldzame stoornis, de dissociatieve persoonlijkheidsstoornis, maar wel eentje die enorm tot de verbeelding spreekt Dat zal er ook wel mee te maken hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
die gedachte komt vanuit het verleden. veel werd onder een noemer gegooid omdat men simpelweg nog niet zover was om stoornissen uit elkaar te houden.
men knipte ook gerust de 2 hersenhelften door om het probleem op te lossen (dacht men)

het probleem bij stoornissen is dat kenmeren enorm kunnen overlappen, maar het wel andere oorzaken kent

het woord gespleten persoonlijkheid roept dus de gedachte op dat iemand uit 2 persoonlijkheden heeft.

deze gedachte zit nog steeds er vast. men gaat er dus vanuit dat het gewoon zo is, en komt niet op het idee om te zoeken wat het nu werkelijk kan zijn.

overigens is dit bij heel veel stoornissen het geval. men heeft een bepaald beeld van iets wat totaal niet overeen komt met de werkelijkheid. dit is erg jammer, want het is m.i. DE oorzaak van onbegrip naar mensen met een stoornis.