hoe kan ik nachtmerries en negatieve dromen vermijden?

ik heb veel last van negatieve bagage in mijn dromen en ook vaak nachtmerries waardoor ik vermoeid wakker word en vaak met hoofdpijn wat mijn function
inmiddels zijn er burn out achtige diagnoses gemaakt maar het lijkt wel of elke nieuwe arts je een nieuwe kwaal verkoopt.
het begon toen ik nog werkte als automonteur en steeds zondag nacht niet kon slapen en me vaak ziekmelde omdat ik gebroken was als ik op moest.
zodra me vriendin me ziek melde viel ik als een roos in slaap maar op het werk dachten ze dat ik doorzakte wat o.a. ook uiteindelijk me baan heeft gekost.
nu ik al een tijd werkeloos thuis zit lijkt het toe te nemen en kan ik zelfs niet op fijne dingen komen om aan te denken als ik probeer te slapen wat veel huilen tot gevolg heeft.
valeriaan neem ik vaak maar dan nog steeds lig ik een ruim half uur te tobben.
heeft iemand een goed idee om mijn nachtrust te verbeteren?
bvd

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Psyche
4.2K
Ritsuka
6 jaar geleden
Je hebt veel stress in je leven, heb je daar begeleiding bij?
Cryofiel
6 jaar geleden
Inderdaad, begeleiding is toch echt nuttig.

Antwoorden (2)

Wie veel last heeft van nachtmerries wordt er overdag ook niet vrolijker van. Deze dromen blijven nog lang in het geheugen zitten omdat ze indruk hebben gemaakt. Ook kan er een angst voor slapen ontstaan. De volgende tips kunnen helpen om nachtmerries te verminderen:
Praat over problemen overdag. Ga nooit slapen met zorgen. Ook kinderen moeten over kleine en grote problemen kunnen praten.
Probeer ontspannen te gaan slapen. Lees een boek en kijk geen televisie vlak voor het slapen gaan.
Stimulerende middelen vlak voor het slapen gaan lokken nachtmerries uit. Gebruik geen alcohol, tabak of cafeïne vlak voor het slapen gaan.
Medicijnen kunnen nachtmerries oproepen. Overleg met je arts wanneer je bepaalde medicijnen neemt en plots last krijgt van nachtmerries.
Val glimlachend in slaap. Zelfs nep-lachen ontspant de geest.
Bereidt je voor op een eventuele nachtmerrie. Het is na lang trainen mogelijk een nachtmerrie te manipuleren en om te zetten naar een leuke droom. Vlak voordat je in slaap valt denk je aan datgene wat je wil dromen. Herhaal dit iedere avond weer. Vaak zal het na enige tijd lukken om enge dromen om te buigen naar datgene wat je wil dromen. Niet iedereen is hiertoe in staat.
Schrijf nachtmerries direct na het ontwaken op en bekijk waar ze telkens over gaan. Houd een dagboek bij wat er op een dag gebeurt en wat je voelt, waar je aan denkt of waar je tegenop kijkt en vergelijk dit met je nachtmerries. Vaak zie je een logische verklaring voor de nachtmerries.
fremar
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
+ maar zijn er problemen die de nachtmerries veroorzaken?
Is er een onbekend probleem?
Of zijn de slaapproblemen / de nachtmerries het probleem?
Wat vervelend dat je niet goed slaapt en last heb van nachtmerries. Het spijt me voor je dat je ervaart dat elke arts je een nieuwe kwaal verkoopt; feit is dat je een kwaal hebt, namelijk nachtmerries. Zo te lezen is als oorzaak daarvan een burn out geconstateerd. Je vraagt hoe je nachtmerries en negatieve dromen kunt vermijden, maar vaak is de beste aanpak om ze juist te confronteren.

Allereerst is de vraag of de inhoud van de nachtmerries willekeurig is, of een specifieke oorzaak heeft. Die kan gelegen zijn in een situatie of ervaring die je hebt meegemaakt. Dat kan ook een burn out zijn, of een post traumatische stress stoornis. In zulke gevallen moet eerst de oorzaak van de nachtmerries worden behandeld. Een psychotherapeut kan je helpen om oorzaak en gevolg te onderzoeken en aan te pakken.

Als de nachtmerries zelf de oorzaak zijn, dan wordt vaak een vast protocol gebruikt om de nachtmerries om te buigen. Dat bestaat uit registratie van de nachtmerries, oefeningen om andere dingen te verbeelden en vervolgens het leren inzetten van verbeelding tijdens een nachtmerrie. Ook dit is iets waar een psychotherapeut je mee kan helpen, maar er zijn ook andere hulpverleners die in slapen zijn gespecialiseerd.

De eerste stap is (weer?) naar de huisarts. Deze kan je doorverwijzen en ook informeren naar de mogelijkheden in relatie tot je zorgverzekering. Werkgerelateerde problemen komen niet zonder meer voor vergoeding in aanmerking bij psychotherapie, maar de diagnose post traumatische stress stoornis wel. Ook vergoeden sommige verzekeraars behandeling in een slaapcentrum waar een psycholoog onderdeel van kan uitmaken. Succes!